endrebjo Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 Jeg har et merkelig problem. Hvis jeg fyrer opp Arch med kun terminal, logger inn, og kjører startxfce4, så fungerer alt perfekt. Men hvis jeg booter automatisk inn i SLIM (greide ikke å få XDM til å fungere), og logger inn derfra (og SLIM laster xfce4), så er det enkelte programmer og kommandoer i terminalen som ikke fungerer. Firefox ligger i /opt/mozilla/bin/, og laster ikke hvis jeg kjører $ firefox i terminalen. Useradd ligger i /usr/sbin, og fungerer heller ikke hvis jeg bare skriver $ useradd i terminalen. Dette gjelder både for root og andre brukere. Hvordan kan jeg legge til slike stier universelt (f.eks /usr/sbin), sånn at disse blir brukt i hele systemet? Eller har jeg gjort noe feil når jeg har satt tingene opp? Det er jo jævlig merkelig at det fungerer når jeg logger inn på en annen måte. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 4. november 2007 Del Skrevet 4. november 2007 Øverst i min /etc/profile har jeg : export PATH="/bin:/usr/bin:/sbin:/usr/sbin:/usr/X11R6/bin:/opt/bin" Dette skal da gjelde for alle brukere. Videre har jeg lagt til et par ekstra i .bashrc, som dermed gjelder kun pr. bruker : PATH=$PATH:/usr/local/bin:~/scripts Ser også at min path nå inkluderer /opt/mozilla/bin, /opt/java/bin, /opt/kde/bin osv. Hvor disse kommer inn er jeg neimen ikke sikker på, men du kan uansett legge inn de stiene du mangler i ~/.bashrc eller /etc/profile. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 4. november 2007 Forfatter Del Skrevet 4. november 2007 (endret) Øverst i min /etc/profile har jeg : export PATH="/bin:/usr/bin:/sbin:/usr/sbin:/usr/X11R6/bin:/opt/bin" Dette skal da gjelde for alle brukere. Min er faktisk helt lik, men likevel fungerer ikke programmene i /usr/sbin. ("File or command does not exist" eller noe sånt)Da må noe være riv ruskende galt, og da hjelper det sjeldent å bare lappe på ting. Og i /etc/profile.d er det et shell-skript (mozilla-commons) som skal legge til mozilla-path'en til PATH. Men dette ser da ut til å ikke kjøre. Endret 4. november 2007 av endrebjorsvik Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 4. november 2007 Del Skrevet 4. november 2007 (endret) Takk for tipset om profile.d, nå skjønte jeg plutselig hvor alle de ekstra pathene kom fra. Du har dette i /etc/profile også? # load profiles from /etc/profile.d # (to disable a profile, just remove execute permission on it) if [ `ls -A1 /etc/profile.d/ | wc -l` -gt 0 ]; then for profile in /etc/profile.d/*.sh; do if [ -x $profile ]; then . $profile fi done unset profile fi Edit: Tror jeg fant svaret, XDM og SLiM blir ikke satt opp til å "source" profiles automatisk, prøv å legge dette i ~/.xsession : [ -f /etc/profile ] && . /etc/profile if [ -f $HOME/.bash_profile ]; then . $HOME/.bash_profile elif [ -f $HOME/.bash_login ]; then . $HOME/.bash_login elif [ -f $HOME/.profile ]; then . $HOME/.profile fi Endret 4. november 2007 av Sokkalf^ Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 4. november 2007 Forfatter Del Skrevet 4. november 2007 Du har dette i /etc/profile også? # load profiles from /etc/profile.d # (to disable a profile, just remove execute permission on it) if [ `ls -A1 /etc/profile.d/ | wc -l` -gt 0 ]; then for profile in /etc/profile.d/*.sh; do if [ -x $profile ]; then . $profile fi done unset profile fi Jepp. Edit: Tror jeg fant svaret, XDM og SLiM blir ikke satt opp til å "source" profiles automatisk, prøv å legge dette i ~/.xsession : [ -f /etc/profile ] && . /etc/profile if [ -f $HOME/.bash_profile ]; then . $HOME/.bash_profile elif [ -f $HOME/.bash_login ]; then . $HOME/.bash_login elif [ -f $HOME/.profile ]; then . $HOME/.profile fi Det hjalp dessverre ikke. Men jeg har også oppdaget en feilmelding under oppstarten. Nærmere bestemt når alle damonsene laster: Id "x" respawning too fast: disabled for 5 minutes Og den gjentar seg i daemon.log hvert femte minutt Nov 4 13:37:49 endre-arch init: Id "x" respawning too fast: disabled for 5 minutes Nov 4 13:42:50 endre-arch init: Id "x" respawning too fast: disabled for 5 minutes Nov 4 13:47:51 endre-arch init: Id "x" respawning too fast: disabled for 5 minutes Det er visst en vanlig feil, men jeg kan ikke finne noe feil i /etc/inittab. Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor # # /etc/inittab # # Runlevels: # 0 Halt # 1(S) Single-user # 2 Not used # 3 Multi-user # 4 Not used # 5 X11 # 6 Reboot ## Only one of the following two lines can be uncommented! # Boot to console #id:3:initdefault: # Boot to X11 id:5:initdefault: rc::sysinit:/etc/rc.sysinit rs:S1:wait:/etc/rc.single rm:2345:wait:/etc/rc.multi rh:06:wait:/etc/rc.shutdown su:S:wait:/sbin/sulogin -p # -8 options fixes umlauts problem on login c1:2345:respawn:/sbin/agetty -8 38400 vc/1 linux c2:2345:respawn:/sbin/agetty -8 38400 vc/2 linux c3:2345:respawn:/sbin/agetty -8 38400 vc/3 linux c4:2345:respawn:/sbin/agetty -8 38400 vc/4 linux c5:2345:respawn:/sbin/agetty -8 38400 vc/5 linux c6:2345:respawn:/sbin/agetty -8 38400 vc/6 linux ca::ctrlaltdel:/sbin/shutdown -t3 -r now # Example lines for starting a login manager #x:5:respawn:/usr/bin/xdm -nodaemon #x:5:respawn:/usr/sbin/gdm -nodaemon #x:5:respawn:/opt/kde/bin/kdm -nodaemon x:5:respawn:/usr/bin/slim >& /dev/null # End of file /usr/bin/slim finnes, og det gjør /sbin/agetty også. Denne feilmeldingen kommer ikke når jeg booter inn i terminalen, og når jeg booter inn i terminalen så fungerer alt som sagt perfekt. Derfor har jeg en mistanke om at det er denne respawn-feilen som er roten til problemet. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 4. november 2007 Del Skrevet 4. november 2007 (endret) Har ingen erfaring med SLIM selv, men, det er en grunn til at eksemplene i inittab med XDM. GDM og KDM er satt opp med "-nodaemon"-parameteren, dette nettopp fordi den startes via init og ikke som daemon. Vil tro du kanskje trenger den til SLIM også? Edit: Uansett, "Respawning too fast"-feilmeldingen skyldes at programmet som startes, i dette tilfellet SLIM, terminerer, og dermed blir startet opp igjen. Det kan skyldes en feil i configen til SLIM, at den kræsjer, e.l. Endret 4. november 2007 av Sokkalf^ Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 4. november 2007 Forfatter Del Skrevet 4. november 2007 (endret) Kanskje. Men den linjen som står der stod der fra før. Jeg har bare dekommentert den. Slim må også legges i DEAMONS i rc.conf for at det skal fungere. Endret 4. november 2007 av endrebjorsvik Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 4. november 2007 Del Skrevet 4. november 2007 Vel, du kan ikke ha den begge steder. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 4. november 2007 Forfatter Del Skrevet 4. november 2007 Vel, du kan ikke ha den begge steder. Du har helt rett.Når den kun ligger i /etc/rc.conf, så får jeg ikke feilmelding om respawning. Men stiene til /usr/sbin og firefox fungerer likevel ikke. Drittproblem! Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 4. november 2007 Del Skrevet 4. november 2007 Du kan ta en titt på manualen til SLIM, da. Hvis du ikke allerede har gjort det.. Det er ihvertfall en "default_path"-setting der som kanskje er interessant.. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 4. november 2007 Forfatter Del Skrevet 4. november 2007 Det er ihvertfall en "default_path"-setting der som kanskje er interessant.. Det får være en midlertidig løsning frem til jeg gidder å feilsøke mer.Takk for hjelpen! Men det er merkelig at jeg ikke greier å sette det skikkelig opp nå. Det gikk veldig fint med xfce4 og XDM tidligere i år med Voodoo-releasen. Denne gangen fikk jeg ikke til XDM i det hele tatt, og SLIM funker ikke 100% heller. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 4. november 2007 Del Skrevet 4. november 2007 Snodig. Bruker bare KDM jeg, så har ikke erfaring med de andre. Kanskje du har større hell med å spørre på Arch-forumet? (Hvis du ikke har prøvd det allerede, da). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå