Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Råd til kjøp av mellomstor MC (400-750cc)


Gjest Slettet-fsaSP0zV

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg er ute etter tips til valg av en mellomstor MC som primært skal brukes til og fra arbeid, ca 150 km pr dag. Jeg kjører på motorvei mesteparten av strekningen, og tror at en 250cc blir for liten for å kunne holde grei marsjfart på motorveien (kanskje jeg tar feil), og tenker derfor på 400-750cc. Primært ønsker jeg en japansk 2-sylindret twin 4-takter med luftkjøling, som er enkel å vedlikeholde selv. Den kan gjerne være stor og tung, men kjørestillingen må være behagelig i motorveifart, så vi snakker mer Sport enn Cruiser. Driftssikkerhet, økonomi og enkelt vedlikehold er viktige stikkord for meg. Pris og alder? Jeg ser for meg en 1995 eller nyere, og kanskje 20'-25'000 kr.

 

Er det noen som har noen gode eller dårlige erfaringer, eller anbefalinger, å komme med?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

250 har problemer med å holde følge på motorveien? Røyka eller?

 

En 50ccm klarer å holde følge på motorveien. Orginal.

 

Jeg ville anbefalt Yamaha R6, hvis du er villig til å gå opp litt i pris. Veldig god og fin sykkel med nok krefter til at du drar ut til skogs ved for mye gasspådrag. ^^

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
250 har problemer med å holde følge på motorveien? Røyka eller?

 

En 250 cc har toppfart nok, men har ikke kraftoverskudd til å kunne cruise behagelig i 130-150. Jeg vil ikke ha en sykkel jeg må kjøre på full gass mesteparten av veien, det har hverken sykkelen eller bensinøkonomien godt av. Det er det jeg mener med at jeg tror en 250 blir for liten. Det finnes kanskje ZZZZRRRRR-sykler med 250 og 100 hk som har nok ytelse, men disse ligger utenfor mitt prisforslag, og jeg ønsker heller ikke å måtte ligge i 12-15000 o/min hele dagen (selv om det er gøy av og til).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
får nok en grei 90-95 mod for 20-25k men var jeg deg ville jeg lagt til litt og kjøpt en Honda VFR 800, det er en sports-touring sykkel til ikke så høy pris hvis du går for en 98 mod +/- og de er pene og se på i tilleg :D

 

Har ikke VFR 800 vannkjølt V4? Jeg ser for meg en luftkjølt twin for enkelt vedlikehold, da jeg skrur det meste selv. Dersom dette er en V4, har den vel doble kammer i hver topp, og kjededrift separat til hver topp? Bare dette gjør motoren dobbelt så komplisert som en twin. Jeg har heller aldri hatt sykkel med vannkjøling, hvordan er erfaringene med dette? Hvor lenge holder vannpumpe etc?

Lenke til kommentar

VFR800 ble såvidt jeg vet introdusert i '98, da blir det evt. VFR 750 som er alternativet. Tror du kan få problemer med å finne en VFR800 ned i 30 000,- Rundt 70k og oppover er mer sannsynlig. Hva angår motoren i disse er dem generelt svært bra, 800en har fått veldig mye skryt både for slitestyrke og ikke minst en veldig fin karrakterestikk med masse krefter over hele registeret. Hvorvidt det er en rett anbefaling til en som ønsker seg customsykkel er noe annet.

 

Luft/vannkjøling ville ikke jeg brydd meg så veldig mye om, vannkjølingsystemene er stort sett tette og problemfrie utover at man må følge med nivået og bytte vekse en sjelden gang. Når man står i kø i byen en varm sommerdag er vannkjøling veldig greit.

 

"Sykkel etter hjerte, årsmodell etter lommebok" er det noe som heter, ikke så dumt det egentlig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
Cruise i 130-150 på norske motorveier? Da trenger du nok en R1 når du ser blålysene i speilet :lol:

 

Det er forskjell på å ha kraftoverskudd til å cruise i 130-150, og å faktisk gjøre det. Poenget mitt var at jeg ville ha en sykkel som lett kunne holde denne farten dersom jeg skulle ønske det, og DET tror jeg ikke en 250cc klarer uten å presses.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
Hva angår motoren i disse er dem generelt svært bra, 800en har fått veldig mye skryt både for slitestyrke og ikke minst en veldig fin karrakterestikk med masse krefter over hele registeret. Hvorvidt det er en rett anbefaling til en som ønsker seg customsykkel er noe annet.

 

Luft/vannkjøling ville ikke jeg brydd meg så veldig mye om, vannkjølingsystemene er stort sett tette og problemfrie utover at man må følge med nivået og bytte vekse en sjelden gang. Når man står i kø i byen en varm sommerdag er vannkjøling veldig greit.

 

Ble litt skeptisk da jeg oppfattet at det var en V4, men akkurat V4 vil vel faktisk funke bedre med vannkjøling enn luftkjøling, da også de 2 bakerste vil få god kjøling. Ellers har jeg hørt at enkelte modeller (ikke nødvendigvis Honda) har problemer med vannpumpen.

 

Ellers er jeg mer ute etter sport enn custom, da jeg synes førstnevnte er mer behagelig å kjøre i litt fart.

 

"Sykkel etter hjerte, årsmodell etter lommebok" er det noe som heter, ikke så dumt det egentlig.

 

Det er jeg enig i, men for meg blir dette mer et transportmiddel enn en lidenskap. Jeg er ute etter en sykkel som passer til meg og mitt behov/min kjøring, merke etc spiller mindre rolle.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
De fungerer utmerket her. Som du sa- så er det bare å søke på finn etter noe brukbart. Eller autobørsen,autodb etc.

 

Mulig det er feil på finn.no da. Jeg får "En intern feil har oppstått" når jeg prøver linkene. Uansett, finn.no har jeg kontroll på. Jeg var mer ute etter tips om typer/modeller jeg bør velge, eller kanskje heller: modeller jeg ikke bør velge!

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar
De fungerer utmerket her. Som du sa- så er det bare å søke på finn etter noe brukbart. Eller autobørsen,autodb etc.

 

Mulig det er feil på finn.no da. Jeg får "En intern feil har oppstått" når jeg prøver linkene. Uansett, finn.no har jeg kontroll på. Jeg var mer ute etter tips om typer/modeller jeg bør velge, eller kanskje heller: modeller jeg ikke bør velge!

 

den suzuki banditten var jo et gull tilbud, go for it. kjørt lite, ser jævlig bra ut til prisen og årsmodellen. ikke minst billig forsikring, billige deler.,

 

 

http://finn.no/finn/mc/object?finnkode=11351853

 

her er en link til den, den fungerer er bare du må fjerne &ogbortover

Endret av pizzafordi
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Hvordan er det å kjøre en sykkel av type TransAlp/Varadero el.l. på motorveien? Er denne bedre egnet til offroad/bykjøring/Paris-Dakar, eller går det greit også på motorveien?

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar
Hvordan er det å kjøre en sykkel av type TransAlp/Varadero el.l. på motorveien? Er denne bedre egnet til offroad/bykjøring/Paris-Dakar, eller går det greit også på motorveien?

Man blir litt sliten i armene om det er lange etapper høy fart uten vindskjerm. Rundt 80-90 går greit lenge, men når man passerer 100 bli litt tungt i lengden. Nå er det vel litt vindskjerm på syklene du nevner, så dem er nok helt grei til motorvei også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...