Gå til innhold

Uskarpe bilder med Canon 40D

Anbefalte innlegg

Mesteparten av bildene jeg tar med mitt nye 40D blir uskarpe.

Har prøvd disse objektivene:

Tamron 17-50 f2.8 Veldig uskarpt

Sigma 20mm f1.8 Veldig uskarpt

Canon 50mm f1.8 OK (kamera står på neutral så bildene blir nok ikke kjempeskarpe uansett)

Canon 10-22 Uskarpt (bittelitt bedre enn Tamron og Sigma)

Har kommet over noe prat om at 40D kan frontfokusere (fokuserer for nærme).

Fikk inntrykket at dette gjaldt uorginal optikk, men da lurer jeg på hvorfor jeg får uskarpe bilder med 10-22'en.

Har brukt autofokus og latt det prøve seg på samme motivet flere ganger med ca samme resultat.

Noen som har hørt om dette problemer med 40D?

Uskalert og ujustert sentercrop fra 10-22 @ 11mm, f8, 1/160s:

post-68649-1194130840_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor mener du at fokusplanet legger seg da? Om et kamera er feilkalibrert (det skjer oftere enn man tror...) og front- eller bakfokuserer, så vil jo noe være i fokus, bare ikke det man venter.

En 100% ujustert sentercrop vil ikke nødvendigvis se sylskarp ut rett ut av kamera, og i sin anmeldelse påpekte jo Akam-folket at en 40D på defaultinnstillinger kan gi inntrykk av å ha vaselin smurt på sensoren... Tror ikke D200'en min er særlig mye skarpere uten etterbehandling (også et kamera som er notorisk "uskarpt"). Har du prøvd å jekke opp oppskarping i kameraet?

Endret av Anew
Lenke til kommentar

En enkel test er å sette på 50mm'eren og ta et bilde at et PC tastatur på f/1.8. Sikt på en passende tast (f.eks. G). Da skal den tasten være klar - de foran og bak uklare. Prøv så med litt forskjellige blendere så ser du om du får ca. 1/3 klart foran og 2/3 klart bak.

Så kan du deretter teste med andre brennvidder.

Tom

Lenke til kommentar
En 100% ujustert sentercrop vil ikke nødvendigvis se sylskarp ut rett ut av kamera, og i sin anmeldelse påpekte jo Akam-folket at en 40D på defaultinnstillinger kan gi inntrykk av å ha vaselin smurt på sensoren...

Men så er et utsnitt fra min Canon 50mm f1.8 betydelig skarpere enn det jeg får med 10-22.

Synes også kamera tar "mørke bilder" = ISO'en blir fort høy.

Kanskje noe jeg innbiller meg siden det har vært mye gråvær i det siste!!?

Tok noen bilder med "Sunny 16" innstilling (ISO 100, 1/125s, f16) som skal gi riktig eksponering i sollys.

post-68649-1194173799_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...