Gå til innhold

LCD tv med kabel-tv fra canal digital, problemer med 16:9

Anbefalte innlegg

Jeg har fått kabeltv fra canal digital.

Men problemet er at tven min strekker ut 4:3 sendinger... f.eks simpsons,kongen av queens etc

Men f.eks sendinger som er 16:9 som hotell cæsar, csi, prison break, nrk nyheter +++++++

der lager tven bare en saftig svar linje øverst og nederst... altså mennesker etc blir kjukke :p

jeg fikser dette med zoome knappen... men da må jeg hele tia trykke der om jeg skal sitte en kveld forran tven... iritabelt...

Er det vanlig?

Er det ikke meninga at den skal sjønne at den skal zoome selv?

det fungerte heller ikke da jeg hadde altibox (altså digitaltv igjenom lyse)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva slags tv hadde du sa du?

en samsung 27" lcd tv...

kjøpte den for ca ett år siden...'

mer vet jeg ikke i farta :p

hdtv tilkoblingen er dvi og ikke hdmi så vet du det også :p

Det kan også være innstillingene på dekoderen. Dersom du ikke har dekoder og ser analogt kabeltv

så vil du aldri få "ekte 16:9". Alle sendingene analogt er 4:3.

TV'er har som regel en "auto" funksjon som kan strekke bildet (en dyrere TV vil analysere bilde innholdet og finne ut at det er gunstig å zoome pga. sorte felter).

Har du en dekoder uten HDMI så må du koble scart med RGB til TV'n. Widescreensignalet fra digitale dekodere med analog utgang sendes på pinne8 i scart. Det er ikke sikkert at alle scart inngangne på TV'n støtter widescreensignalet på pinne8.

Dersom det er en HD dekoder så har du vel koblet til DVI. Da skal ikke boksen lage sort stripe oppe og nede men vil lage sorte stolper på 4:3 sendinger.

Selv i "ekte 16:9" sendinger kan det forekomme sort stripe oppe og nede. Årsaken er at mye film ikke er spilt inn i 16:9. Da er den beste måten å tilpasse filmen til 16:9 en sort stripe oppe og nede (slik det er på mange DVD-er med 16:9). Alternativet er at deler av orginalbildet i filmen klippes bort og det er det muligens ikke alle filmskapere som tillater.

Endret av Bobben1
Lenke til kommentar

Hvis du har digital dekoder skal det funke såfremt du har riktige innstillinger i dekoder og TV. Hvis du ikke har dekoder blir det litt værre.... Tipper at du har en Samsung LE27T5x. Hvis du setter Picture Size til Auto Wide så skal den skifte format hvis kabelnettet støtter funksjonen. Men det varierer dessverre. Her i Oslo fungerer det ikke hos Get, men det fungerer stort sett på NRK/TV2/TVN/SVT/TV4 på Canal Digital sitt nett. Hvis det fungerer hos deg vil du se at 16:9-sendinger blir korrekt tegnet opp og 4:3-sendinger blir noe strukket. Hvis Auto Wide ikke fungerer hos deg er alternativene enten å skifte etter type sending (bruk Zoom til 16:9-sending og 4:3 til 4:3-sending) eller la den stå konstant i Panorama som er en slags mellomting.

Endret av Mr D
Lenke til kommentar

nå i dag kjører jeg analogt. Men hadde samme feilen da jeg kjørte altibox med scart utgang.

Nå i dag har jeg analoge inn til dvd opptaker, og har stilt den på widescreen også går det scart til tv (den står instilt på autobredde) den strekker ut 4:3 sendinger slik at det dekker hele skjermen...

og den strekker ut 16:9

men etter det jeg vet sender nrk 16:9 over antenna også... så hvorfor ikke på kabelttv også? ( de drev å babla om det i fjord høst, skulle bli 16:9 den 16 september i fjord :p)

Jeg valgmulighetene 16:9, 4:3, autobredde og zoom på tven...

Autobredde og 16:9 blir akurat det samme... altså 16:9 sending med ekstrem sorte øverst og nederst :p

Med 4:3 så blir det fin sort ruter på siden samt at bilde bare blir en liten fjert i midten :p

Viss jeg bruker zoom fungerer det fint når det er 16:9 sendinger og det er bra... bortsjett fra at det er masse som sendes i 4:3 ennda og da blir det også zooma så mister store deler av bildet :(

Lenke til kommentar
nå i dag kjører jeg analogt. Men hadde samme feilen da jeg kjørte altibox med scart utgang.

Mener du at du ikke bruker en dekoder, men bruker den analoge dekoderen i TVen. I så fall må du velge manuelt etter hvilket format det er. Zoom på 16:9 sendinger og 4:3 på 4:3 sendinger.

Hvis du har en digital dekoder må du velge i den at du har 16:9 TV, og så må du sette TVen på 16:9 format. Da vil alle sendinger bortsett fra filmer som er bredere enn 16:9 dekke hele skjermen. Hvis du ikke vil ha 4:3 strukket, må du velge det manuelt med formatinnstillingene på TVen.

Lenke til kommentar
Er litt slik på tatungen min også, men de fleste program sendes da vel i 16:9?

Feks tv2 da, der går reklamene og nyhetene osv i 4:3, mens alle filmer serier osv går i 16:9 (tror jeg da)

det stemmer, og litt eldre serier som f.eks friends går i 4:3

Mener du at du ikke bruker en dekoder, men bruker den analoge dekoderen i TVen. I så fall må du velge manuelt etter hvilket format det er. Zoom på 16:9 sendinger og 4:3 på 4:3 sendinger.

Hvis du har en digital dekoder må du velge i den at du har 16:9 TV, og så må du sette TVen på 16:9 format. Da vil alle sendinger bortsett fra filmer som er bredere enn 16:9 dekke hele skjermen. Hvis du ikke vil ha 4:3 strukket, må du velge det manuelt med formatinnstillingene på TVen.

i dag bruker jeg den analoge tuneren i dvd opptakeren min

Lenke til kommentar
i dag bruker jeg den analoge tuneren i dvd opptakeren min

Da hadde det kanskje vært greit å fortelle det i første post... Da er det jo tuneren i DVD-opptakeren som setter formatet på bildene. Hvis DVD-opptakeren er stilt inn på 16:9 på utsignal og den oppførers seg som du forteller vil jeg foreslå å prøve om den opppfører seg annerledes hvis du stiller den til 4:3 og korrigerer bildet på TV-en med å velge 16:9 eller Zoom. Eller hva med å bruke TV-ens tuner til TV-titting?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...