Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Spørsmål ang. tannregulering

Cookie1

Anbefalte innlegg

Tannlegen mente at jeg trengte tannregulering for å rette opp dypt bitt og underbitt, så jeg sa ja takk til dette tilbudet og sitter nå her med tannregulering på nederste tannrekke i første omgang. Behandlingen kommer til å ta ca. 2,5 år ifølge kjeveortopeden.

Før reguleringa ble satt på, mente kjeveortopeden at jeg også måtte ha noen "bittklosser" bak fortennene på øverste tannrekke for å forhindre at jeg "bet over" tannreguleringa i underkjeven.

Men etter at jeg hadde satt på reguleringa, kom vi fram til at jeg ikke trengte dette alikevell.

Etter hvert fant jeg ut at jeg faktisk beit over tannreguleringa når jeg spiser. Så derfor kom vi fram til at jeg skulle sette på disse klossene alikevell. Først tenkte jeg at disse klossene ikke kom til å bli noe problem, men nå er det ganske ille. Klarer så vidt å snakke ordentlig pga. at klossene sitter bak fortenna. I tillegg får jeg veldig vondt i tunga siden klossene er så skarpe.

Så det jeg lurer på er om det egentlig er noe vits med disse klossene? Jeg har hørt av noen at de er viktige fordi de er med på å rette opp bittet mitt i tillegg til at de hindrer meg å bite over tannreguleringa.

Men så har jeg hørt av andre igjen at den eneste nytten de har, er å hindre at jeg biter over reguleringa. Og egentlig så er ikke det noe problem at jeg biter over reguleringa, fordi jeg biter ikke noe hardt når jeg gjør det, så er neppe noe fare for at reguleringa skal få noen skade...

Så trenger jeg egentlig disse klossene bak fortenna? Noen som har hatt regulering/har regulering som vet noe om dette?

Takk på forhånd...ble en litt lang post, men håper dere skjønner hva jeg mener.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2

Er ikke helt sikker, men er ikke de klossene noe du har på om natta når du skal sove? Så du ikke biter deg ubevisst?

Visst det er om natten, så vil jeg anbefale og bruke klossen(e?), i og med at du slipper og bite deg når du sover. Snakking når du sover blir jo et mindre problem :)

Om det er om dagen, så vet jeg inderlig ikke hva du skal gjøre, annet enn og kanskje kontakte tannlegen og snakke med han.

Lenke til kommentar
Er ikke helt sikker, men er ikke de klossene noe du har på om natta når du skal sove? Så du ikke biter deg ubevisst?

Visst det er om natten, så vil jeg anbefale og bruke klossen(e?), i og med at du slipper og bite deg når du sover. Snakking når du sover blir jo et mindre problem :)

Om det er om dagen, så vet jeg inderlig ikke hva du skal gjøre, annet enn og kanskje kontakte tannlegen og snakke med han.

Vell, de bitene er limt på baktennene 24/7, akkurat som vanlige klosser til tannreguleringa.

Er ganske vanskelig å snakke med de klossene i kjeften 24/7, så lurer derfor på om jeg i det hele tatt trenger dem...

Lenke til kommentar

Hadde sånne selv, bare på jekslene, da jeg hadde regulering. Var et slags materiale som tannlegen formet på tennene som stivnet i kontakt med uv-lys. Regner bare med at det var det tannlegen mente med klosser. Jeg hadde det i allefall for å få rett bitt.

Måtte også sove med bøyle om natta, og i starten syntes jeg det var ubehagelig å snakke med de greiene bøyle-dingsen er festa i. Du venner deg nok til det, skal du se.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...