lohelle Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 (endret) Har litt problemer med QOS oppsett på en Cisco router (18xx). Oppsett er som dette: ISP - SHDSL router (bridged) - Cisco 18xx - PC (osv) Det er en 1 Mbit/s SHDSL linje. Fastethernet 0/0 er koblet mot SHDSL og har public IP. Fastethernet 0/1 er lokal interface. Det jeg tester med en følgende: Jeg vil at utgående trafikk mot en spesifikt område skal ha MINST 800 kbit/s hastighet uansett (utgående) La oss si at området som skal ha prioritet er 213.184.200.0/24 og public ip (min) er 213.184.250.1/26 Mitt oppsett: class-map match-any priority description Prioritet til bedriftens servere match access-group 100 ! ! policy-map work class priority priority 800 class class-default fair-queue access-list 100 permit ip any 213.184.200.0 0.0.0.255 interface fastethernet 0/0 ip address 213.184.250.1 255.255.255.192 service-policy output work ip nat outside -------------------------------------------------------------------------- Problemet er at dette ikke fungerer som det skal... Ingen trafikk blir "dropped" om jeg sender data til både dette området og et hvilkårlig annet område (dvs at trafikken blir fordelt ca 50/50). "show policy-map interface fastethernet 0/0" viser at ingen pakker er "dropped" under "class class-default" Jeg regner med at dette har med det faktum at Cisco routeren tror den har 100 Mbit/s båndbredde til rådighet og ikke 1 Mbit/s. Bandwidth kommando på interface hjelper heller ikke (er ikke dette den er til) Spørsmålet mitt er: Er det en måte å fortelle routeren hvor mye kapasitet som EGENTLIG er tilgjengelig ut porten?? Vet at det hadde fungert med SHDSL HWIC på Cisco routeren, men spørsmålet mitt er egentlig litt mer generelt.. Endret 3. november 2007 av lohelle Lenke til kommentar
lohelle Skrevet 4. november 2007 Forfatter Del Skrevet 4. november 2007 Løsningen var ikke så vanskelig.. ----------------------------------------------------------------------- class-map match-any priority description Prioritet til bedriftens servere match access-group 100 ! ! policy-map child class priority priority percent 80 class class-default fair-queue poicy-map work class clas-default shape average 1000000 service-policy child access-list 100 permit ip any 213.184.200.0 0.0.0.255 interface fastethernet 0/0 ip address 213.184.250.1 255.255.255.192 service-policy output work max-reserved-bandwidth 80 ip nat outside --------------------------------------- max-reserved-bandwidth 80 gjør at man kan reservere 80% båndbredde. Maks er 75% som default Trikset er å lage en policy-map som "begrenser" hastighet på interface til 1 Mbit (gjør ikke noe siden den bare ER 1 Mbit uansett), og så legge den andre policy-map'en "inni" denne. Det jeg nå skulle ønske jeg fikk til var å kunne få til noe slikt når jeg IKKE vet hvor mye båndbredde jeg har til rådighet.. som for eksempel når man kobler til en EDGE/3G router.... Forslag?? Lenke til kommentar
VictorOsborn Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 Utgangspunktet er at du default kjører du QoS på 75% av bånbredden. 25% går til keealives etc. Så når du skiver bandwidth 50% så er det egentlig 50% av 75% av den totale bånbredden. Tror den kommandoen du er ute etter er bandwidth remaining percent: båndbredden på interfacet ganger max-reserved bw. Grei kommando når den tilgjenglige BW forandrer seg. Generelt så anbefaler Cisco og ikke forandre max-reserved BW. Lenke til kommentar
lohelle Skrevet 6. november 2007 Forfatter Del Skrevet 6. november 2007 (endret) Utgangspunktet er at du default kjører du QoS på 75% av bånbredden. 25% går til keealives etc. Så når du skiver bandwidth 50% så er det egentlig 50% av 75% av den totale bånbredden. Tror den kommandoen du er ute etter er bandwidth remaining percent: båndbredden på interfacet ganger max-reserved bw. Grei kommando når den tilgjenglige BW forandrer seg. Generelt så anbefaler Cisco og ikke forandre max-reserved BW. Problemet er vel at alle disse bandwidth kommandoene ikke fungerer når routeren ikke har noen måte å vite hvor mye båndbredde den FAKTISK har.. (dvs når båndbredde forandrer seg på en boks som er koblet til en (fast)ethernet interface...) Endret 6. november 2007 av lohelle Lenke til kommentar
VictorOsborn Skrevet 6. november 2007 Del Skrevet 6. november 2007 Jeg setter BW commandoen på interface slik at MCQ commandoene har en referanse BW. Default har du 75% av denne til å bruke QoS. Annen måte å bruke mer enn 75% er å sette båndbredde kommandoen høyere enn det som er fysisk på interfacet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå