danielsn Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 (endret) Har laget et script nå, men så får jeg bare opp en nyntax-error når jeg skal sette dataene inn i databasen. Noen som har en om hva som er galt? =) Feilmelding: You have an error in your SQL syntax; check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near 'group, konto) VALUES('lolis', '38a6dcc494484553c8291fce2ab8d5b5311caa02', 'usr',' at line 2 Script: <? $page = $_GET['page']; mysql_connect("localhost", "danielsn", "") or die(mysql_error()); mysql_select_db("lolshop") or die(mysql_error()); ?><html> <head> </head> <body> <div style="margin: 100px 30% 0 30%; width: 40%; border: solid 1px #026;"> <h2>Ny bruker</h2><hr> <? if($page == 'register'){ $usr = $_POST['usr']; $pwd = $_POST['pwd']; $repwd = $_POST['repwd']; $result = mysql_query("SELECT * FROM usr WHERE usr='$usr'") or die(mysql_error()); $row = mysql_fetch_array( $result ); $regusr = $row['usr']; if($usr == $regusr){ echo '<b>Brukeren er allerede registrert.</b>'; } elseif($pwd != $repwd){ echo '<b>Passordene du skrev var ikke like.</b>'; } else{ $shapwd = sha1($pwd); echo '<b>Fullført</b><br><center>Trykk <a href="index.php">HER</a> for Ã¥ fortsette. </center>'; mysql_query("INSERT INTO usr (usr, pwd, group, konto) VALUES('$usr', '$shapwd', 'usr', '1000' ) ") or die(mysql_error()); } } else{ echo '<b>Skriv inn detaljer</b><br>'; echo (' <center> <form action="newusr.php?page=register" method="post"> <table style=""> <tr> <td>Brukernavn</td><td>:</td><td><input type="text" name="usr"></td> </tr> <tr> <td>Passord</td><td>:</td><td><input type="password" name="pwd"></td> </tr> <tr> <td>Gjenta passord</td><td>:</td><td><input type="password" name="repwd"></td> </tr> <tr> <td></td><td></td><td><input type="submit" value="registrer"></td> </tr> </table> </form> </center> '); } ?> </div> </body> </html> EDIT: Litt mer opplysninger. Endret 3. november 2007 av danielsn Lenke til kommentar
itsmebth Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 Får du noen feilmelding? Lenke til kommentar
alec1 Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 (endret) Trådstarter: Har du koblet til databasen, valgt riktig database og opprettet tabellen usr? Endret 3. november 2007 av JohndoeMAKT Lenke til kommentar
danielsn Skrevet 3. november 2007 Forfatter Del Skrevet 3. november 2007 (endret) Trådstarter: Har du koblet til databasen, valgt riktig database og opprettet tabellen usr? Den er tilkoblet.. alt funker utenom selve scriptet.. :S tabellen usr er slik: id usr pwd email msn name lastname img about city year konto rank ranktitle group Endret 3. november 2007 av danielsn Lenke til kommentar
gxi Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 Det hadde kanskje vært en idè å beskrive problemet mer enn bare "funker ikke". Vennligst oppgi fullstendige opplysninger. Med de små kodebitene du har oppgitt er det fullstendig umulig å gjøre annet enn å gjette seg frem til feilen, og den gjettingen kan du egentlig klare likegodt selv. Anbefaler å oppdatere førsteposten med skikkelige opplysninger om nøyaktig hva som skjer, og hva som er forventet å skje, samt inkludere mer kode, gjerne hele koden for den aktuelle siden. Lenke til kommentar
itsmebth Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 Hva er det som skjer? Får du en feilmelding? Blir det ikke lagt inn i databasen? Lenke til kommentar
danielsn Skrevet 3. november 2007 Forfatter Del Skrevet 3. november 2007 (endret) Hva er det som skjer? Får du en feilmelding? Blir det ikke lagt inn i databasen? Det som skjer er at jeg får en syntax-error når jeg skal sette data inn i databasen, den står i boksen øverst i 1. post. Ingen forandringer i databasen etterpå. EDIT: så ikke jeg hadde kopiert scriptet 2 ganger ;P ikke rart du ikke så feilmeldingen Endret 3. november 2007 av danielsn Lenke til kommentar
itsmebth Skrevet 4. november 2007 Del Skrevet 4. november 2007 Prøv å legge til en ; bakerst. Ellers bør du lese litt om SQL injection. Lenke til kommentar
Martin A. Skrevet 4. november 2007 Del Skrevet 4. november 2007 'group' er såvidt jeg vet et reservert ord, og må derfor innkapsles i `. Rett spørring blir derfor: INSERT INTO usr (`usr`, `pwd`, `group`, `konto`) VALUES('$usr', '$shapwd', 'usr', '1000' ) NB: Husker ikke om det er ` eller ´. Feiler `, prøv ´. Lenke til kommentar
danielsn Skrevet 4. november 2007 Forfatter Del Skrevet 4. november 2007 'group' er såvidt jeg vet et reservert ord, og må derfor innkapsles i `.Rett spørring blir derfor: INSERT INTO usr (`usr`, `pwd`, `group`, `konto`) VALUES('$usr', '$shapwd', 'usr', '1000' ) NB: Husker ikke om det er ` eller ´. Feiler `, prøv ´. Takk skal du ha ^^ det var problemet vett ;P da fungerer alt som det skal =) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå