Gå til innhold

objektiv til portrettfotografering.

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg tror nå jeg har bestemt meg, og går for en Nikon D80. Men jeg har lyst på et ekstra objektiv i tillegg til det vanlige 18-70 mm som følger med kit-en. Jeg er utrolig glad i portrettfotografering, men tidligere har omtrent alle portrettene mine blitt så dvasse og uklare (da har jeg brukt bare vanlige, som oftest 18-55 mm nikon objektiver) Lurer på om noen har noen objektiv-annbefalinger som egner seg godt til portrettbilder? Vil helst at det ikke skal koste så mye mer enn 3000 kroner, men kom også gjerne med forslag uavhengig av pris, som man kan ønske seg hvis man blir lottomillionær :)

Endret av cec_ilie
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes du skal prøve 18-70 mm først. På 70 mm og full åpning er det ikke så værst til portretter, men kan jo legge inn noen anbefalinger.

Til halv/helfigur koster jo ikke 50/1,8 mer enn litt under 1K og dette er et ganske bra objektiv. Jeg synes denne blir noe kort til nære portretter. Der bruker jeg selv Tamron 90/2,8 som er et veldig bra objektiv og i tillegg får du et av de beste makroobjektivene. Denne ligger vel noe over budsjettet, og hvis portretter er hovedmålet vil vel 85/1,8 være det beste valget.

Både 50 og 85 finnes i F1,4 utgaver, men personlig synes jeg ikke det er verdt prisforskjellen. Eller; som lottomillionær er nok 85/1,4 utgaven det aller beste.

Men igjen, jeg synes du skal bruke kit-objektivet først så ser du lettere hvilke brennvidder du liker å jobbe med. Jeg har t.o.m brukt fisheye til portretter, så nær sagt alt kan brukes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...