Gå til innhold

Blue Dragon eller Eternal Sonata


FedoraHelper

Anbefalte innlegg

Spilt Halo 3 litt for lenge nå og har bestemt meg at det neste spillet

mitt skal være et RPG

 

så siden Blue Dragon og Eternal Sonata er de store innen denne sjangeren (etter det jeg vet)

lurer jeg på hvilken jeg burde gå for,

 

har lasta ned eternal sonata demoen og skal laste ned blue dragon demoen,

men vil gjerne ha noen meninger fra folk som har spilt det ene eller andre spillet

helst en som har spilt begge :)

 

MvH en final fantasyh fan :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Begge er gode spill, personlig så har jeg bare Blue Dragon selv, men har prøvd demoen av Eternal Sonata pluss lest en haug med anmeldelser.

 

Blue Dragon er mange flere timer med underholdning/grinding, personlig så synes jeg kanskje det blir i det lengste laget. Synes det også er en del områder som er litt kjedelige, men alt i alt så er det et godt spill.

 

Eternal Sonata er en mye kortere affære, men har muligens en mer kompakt historie og handlingsforløp. ES skal også være mer lineært enn BD, selv om BD også er veldig lineæer de første 10-20 timene.

 

Men for å være helt ærlig så bør du nesten heller vente på Mass effekt, det så lenge du ikke absolutt må ha et JRPG (japansk rollespill). Et annet alternativ er Enchanted Arms som også er et helt ok JRPG til X360.

Lenke til kommentar

Jeg bare falt for Eternal Sonata jeg. Pen grafikk, ubeskrivelig nydelig musikk (med mange av Chopin's store verk presantert), et godt nok kampsystem som ikke krever at du grinder skjorta av deg for å ta en snegle med slimete gift og heldigvis INGEN random battles (megaviktig at spillet ikke har det).

 

Har ikke spillet Blue Dragon, så skal ikke utale meg om det.

 

Jeg vil anbefale Eternal Sonata fordi det er det eneste jeg har prøvd ut.

Lenke til kommentar

etter å ha spilt gjennom begge demoene er jeg fortsatt usikker :p

 

Blue Dragon : vekket gamle Rpg-gamer minner, også ble jeg så glad for å se Toriyama stilen igjen, år og dager siden jeg leste/så på dragonball :)

 

Eternal Sonata: Var vakkert, enkelt kampsystem, men litt trist det med kameraet :p

 

Er veeeeeeldig usikker!

Lenke til kommentar

Kameraet i Eternal Sonata er ingen stor sak, har ikke hatt noe problemer med dette enda - og jeg er veldig sær når det kommer til kameravinkling i spill.

 

Som Bear^ sier så setter jeg også pris på at det ikke er mange random battles, og kjip grinding. (Som jeg får nok av i MMO's).

Lenke til kommentar

Blue dragon mangler en fengende historie.. tok meg vel 58 timer å tusle gjennom, har da tatt nesten alt man kan ta.. var mye god underholdning, flott musikk.. men 50-60 timers rpg uten god historie.. det blir litt trist.

 

Eternal Sonata er jeg ikke ferdig med, hellgate london tar opp så mye tid:P Men rent visuelt er det HERLIG, combat systemet virker veldig ålreit også, selvom jeg nå kun har party lvl 3 (av 5) som stadig spicer det opp mer og mer. musikken er også nydelig, det er ikke helt Nobuo Uemastu, men det duger uten tvil!

 

trur jeg ville gått for eternal sonata av de to.. enkelt og greit fordi karakterene og historien er mye mer fengende! grafikken og settingen er også helt herlig, det må ses!

Lenke til kommentar

Jeg er av en HELT annen oppfatning!

Har spilt gjennom BD, brukte vel i underkant av 60 timer tror jeg.

Har nå begynt på Eternal Sonata og må si at jeg kjeder meg. Grunnen er at jeg føler ikke at jeg spiller selve spillet men heller sitter litt på sidelinjen og får spille litt innimellom. Det er veldig mange videosekvenser i ES og du mister mye av historien hvis du hopper over disse. Historie er morsomt i et spill det men ikke la det dra ut så ...... mye. Når du i tillegg får servert "ekte videoer" som forklarer revolusjonen og personlige forhold Chopin hadde i det virkelige livet så river det meg ut av spillverdenen noe jeg finner irriterende.

 

Combatsystemet i ES er i tillegg veldig enkelt. Du har et vanlig angrep og lys/skygge angrep. Lys/skygge angrepene utvikler seg etterhvert som du går opp i level, men du har ikke mange forskjellige valg. I virkeligheten så har kun spilleren din 3 valg i hver kamp; vanlig, lys eller skygge "angrep"(angrep i anførselstegn da du kan heale med en del av de)

 

I tillegg finner jeg figurene i ES direkte latterlige. Man styrer barn i BD også men karakterene i ES går meg på nervene uten at jeg kan forklare dette nærmere. BD har også en mye større variasjon i selve spillet, ES er mest *se på video - løpe i et forhåndsbestemt område - se mer video - slåss- se mer video* rinse and repeat.

 

Jeg skjønner faktisk ikke helt hypen rundt ES, det er helt ok men ikke noe mer. BD ligger mye nærmere det jeg forventer av et RPG spill, hvor du faktisk har valg når det gjelder utviklingen av karakteren din, noe som ikke finnes i ES.

 

En eller annet nevnte også partylevel som en forfriskning. Jeg finner den bare slitsom, nå har jeg riktignok bare kommet til partylevel 2 men det som skjer er at du får mindre tid til å planlegge hva du skal gjøre, noe som blir helt feil i et RPG etter min mening. Jeg spiller RPG for det taktiske, for å kunne utnytte mulighetene til min største fordel, ikke for å måtte leve med halvløsninger fordi jeg ikke rekker å gjennomføre planen.

 

Konklusjon: BD er mye mer variert og gir deg flere muligheter til å styre når historien skal drives videre. ES er et *holde deg i hånden gjennom historien* spill...

 

Lykke til med valget!

Lenke til kommentar
men det som skjer er at du får mindre tid til å planlegge hva du skal gjøre, noe som blir helt feil i et RPG etter min mening. Jeg spiller RPG for det taktiske, for å kunne utnytte mulighetene til min største fordel, ikke for å måtte leve med halvløsninger fordi jeg ikke rekker å gjennomføre planen.

Ideen er at du planlegger foer du starter. Jeg foretrekker denne type kamp, sammenlignet med det som er i Blue Dragon. Men det er smakssak. Foelte bare jeg maatte kommentere.

Uansett hvilket spill du velger kan du forvente maange timer underholdning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...