Toppris Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 (endret) Fikk i oppgave å få fram hva styresmaktene bør gjøre for å sikre at nynorsk blir et levende språk i fremtiden. Noen som har en anelse om hva jeg kan skrive der? Slik jeg har forstått det, så har jeg ikke møtt en eneste person som ønsker å beholde det, mer eller mindre ha en idé om hvordan man kan unngå at det skal dø ut. (Delvis) OFF-TOPIC SPØRSMÅL: Denne oppgaven skal jeg skrive som et leserinnlegg til tirsdag; men det er en liten historie bak dette. På torsdag i forrige uke gjorde jeg en avtale med norsk læreren min om at jeg kunne slippe denne prøven, fordi jeg skulle på en heldags-konferanse med rettslære-klassen min, så lenge jeg kunne sikre henne at jeg ville møte opp på heldagsprøven i nynorsk måneden etterpå. På onsdag i denne uken, fikk jeg en kopi av prøven som resten av klassen min hadde (oppgaven som står på toppen her), som jeg tilfeldigvis spurte henne på slutten av timen om hvorfor jeg fikk. Hun svarte: Dette er prøven de andre fikk, og du skal levere den inn på tirsdag. Hun har da vel ikke lov til dette?? Vi hadde jo en muntlig avtale - med vitne. Endret 4. november 2007 av Toppris Lenke til kommentar
Toppris Skrevet 4. november 2007 Forfatter Del Skrevet 4. november 2007 Er gått 24 timer nå, så jeg har rett til å legge denne på topp Lenke til kommentar
PerB Skrevet 4. november 2007 Del Skrevet 4. november 2007 Bør de gjøre noe? Nynorsk er et konstruert språk. Det er hentet elementer fra forskjellige dialekter og man endte opp med et språk som ingen snakket. Er det ment som en oppgave i språkstriden kan du se på andre varianter av norsk som bokmål, samnorsk, riksmål. Alle (inkl. nynorsk) er basert på det folk snakker i Norge. Men noen vil vise seg levedyktig over år - andre vil svinne hen. Alder¨på språkene (ikke eksakt) ca 150 på nynorsk. Riksmål var der allerede men si ca 150 der også. bokmål ble etablert ved rettskrivingsendinger rundt 1918 og 1938. Samnorsk er nyere. Et viktig moment er at språk er kommunikasjon. For å kunne kommunisere må den du kommuniserer med forstå essensen i det du sier (ikke hvert ord). Dialektene utvikler seg ved at det ikke er verbal kommunikasjon mellom områder over tid. Dermed oppstår avvik, både i uttale og hva et ord betyr. Men Styresmaktene kan ikke gjøre et språk levende. Det er det folket som gjør. Lenke til kommentar
lain Skrevet 4. november 2007 Del Skrevet 4. november 2007 Nynorsk holdes i dag kunstig i live som et språk likestilt med bokmål. Jeg mener at de burde kutte ut 2 språkling norsk, gjøre nynorsk til valgbart valgfag, og konsentrere seg om å lære elevene å skrive god bokmål. De bør såklart lære om nynorsk, nok til at de kan lese og forstå det sånn noenlunde. Dette mener jeg kan være med å faktisk gjøre nynorsken mer atraktiv, det også ikke blande inn enda mer bokmål i nynorsken. Ta vare på språket som det var 10 år siden, og ikke ødelegg det med utvanning på høyt plan. Om ting fortsetter som det gjør i dag, vil vi om kort tid (25år?) ha bare et språk som er en blanding av begge, noe jeg ikke ønsker. Helst ikke svaret du ønsket, da du lurer på hvordan de skal holde det levende, jeg mener det bør bli "dødt", og heller tatt vare på som en kulturell arv enn å utvaskes til ingen vet hva nynorsk engang var. Jeg snakker dialekt, skriver både nynorsk og bokmål, men velger bokmål over nynorsk fordi det er et enklere og bedre forstått språk. Helst hadde jeg sett vi puttet bokmål i samme bås og gikk over til engelsk i skolen fra barneskolen. Lenke til kommentar
edge Skrevet 4. november 2007 Del Skrevet 4. november 2007 Ser helst til at de bare driter i det.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå