Aiinen Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 (endret) Hallo! Har problemer med at skjermen og PC-en freezer når jeg kjører krevende spill. Det er bare når jeg kjører spill som, NFS Carbon med full qual, HL2 generelt og lignende nyere spill. Selv tror jeg det dreier seg om skjermkortet, i og med at det er skjermbildet det skjer noe med. Har sjekket SystemTEMP og CPUtemp etter at det har skjedd, flere ganger, men temperaturen er grei der. Har også reinstallert og oppdatert til nyere driver, og nyere Direct X (nyeste er 9.0c), uten noe hell. Tok bilde av hvordan skjermen ser ut når den går i stå, etter å spilt enten 20sek, eller kanskje hele 20min. Er forskjellig hver gang. \\ // Har ikke prøvd et annet skjermkort ennå, tenkte jeg skulle gjøre det, for å se om det faktisk er skjermkortet det er noe galt med. Men hvis det er noen her som har en ide om hva jeg eventuelt kan gjøre med problemet, hadde jeg jo sluppet det, i første omgang Grunnen til at jeg poster her, og ikke på et skjermkort forum, er at det kan hende det har noe med no software å gjøre. Er ikke sikker på om det er hardware problemer.. Takk på forhånd. - Ole Henrik. Endret 3. november 2007 av Aiinen Lenke til kommentar
JAPCU Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 Det er nesten alltid et hw problem når du begynner å få artifacts. Oppstår vanligvis ved overklokking og/eller for høy temp. Andre årsaker er for svak strømforsyning og defekte komponenter på kortet. Lenke til kommentar
Aiinen Skrevet 3. november 2007 Forfatter Del Skrevet 3. november 2007 (endret) Takk for svar Ja, fikk et tips av en kammerat at det kunne være for f.eks for lite strøm tilført skjermkortet.. Har et GeForce 7950GT 3D-kort, og en 400W PSU. Kan dette være en for svak PSU ? Har heller ikke overklokket skjermkortet eller noen annen komponent i PC-en, og 3D-kort vifta fungerer som den skal. Er det mulig å sjekke 3D-kort temp i BIOS, eller må man ha et program for det ? Endret 3. november 2007 av Aiinen Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 Behøver ikke være for svak PSU, men det kan være et tegn på at den begynner å bli dårlig og kan svikte snart. Merke og modell på PSU? Det har mye å si hvor mye den kan levere på 12V linja, ikke maks effekt. Billigere PSUer må en også ta med en klype salt når det gjelder effekt. Lenke til kommentar
JAPCU Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 (endret) edit. sesteen kom meg i forkjøpet :=) GPU temp kan sjekkes med nvidia kontroll panelet. I det nye går du inn i "Performance" eller "Ytelses" modus. Endret 3. november 2007 av JAPCU Lenke til kommentar
Aiinen Skrevet 3. november 2007 Forfatter Del Skrevet 3. november 2007 (endret) sesteen - PSUen min er en Silver Power SP-400 P2C (SP står vel sannsynligvis for 'Silver Power'.. Og er 400W, som sagt.. Hvis jeg forstår tabellen riktig her, så kan den gi 312W på +12V1 og +12V2 linja. Som da er på 18A begge to (max output). JAPCU - Jeg finner ingenting om det. Eneste er på nVidia kontrollpanel kommer det bare '3D Settings', 'Display' og 'Video & Television', og ingen subkategorier under dem som siernoe om det. Under 'Performance & Quality settings' når jeg høyreklikker på ikonet til nVidia, står det bare 'Image Setting' og 'Anisotropic filtering'.. Endret 3. november 2007 av Aiinen Lenke til kommentar
snippsat Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 (endret) Ja navn på psu hadde vært greit. Resten av system hadde vært greit om du tok med. Ati tool Grei og teste temp og artifacts med(virker på nvidia) Kjør litt med denne. Prime 25.4 finner alle kjerner. Mix litt(blend tester mye minne og lite cpu,small fft`s tester tester cpu max) Bruk denne for tempavlesning. http://www.thecoolest.zerobrains.com/CoreTemp/ Minne er alltid greit og teste. Memtest86+ 1.70 Åpne sidedør og ta kun med enheter du trenger for boot. Endret 3. november 2007 av SNIPPSAT Lenke til kommentar
JAPCU Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 Har du forresten åpnet og sett på kortet? Kan hende viften er ødelagt. Lenke til kommentar
Aiinen Skrevet 3. november 2007 Forfatter Del Skrevet 3. november 2007 (endret) Takker, Snippsat Navn og description av PSU står over. CPU: AMD Athlon 64 3700+ --> http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=318311 Motherboard: MSI K8N NEO4-FI --> http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=312220 GPU: Gainward GeForce 7950GT 512MB --> http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=325488 GPU vifta fungerer som den skal Endret 3. november 2007 av Aiinen Lenke til kommentar
snippsat Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 Ok kjør noen tester av det jeg linket over. Lenke til kommentar
Aiinen Skrevet 3. november 2007 Forfatter Del Skrevet 3. november 2007 Åpne sidedør og ta kun med enheter du trenger for boot. Du mener koble fra alle untatt RAM, CPU, Hovedkort, GPU og HDD? Er vel bare det man trenger for å boote, er det ikke ? Lenke til kommentar
snippsat Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 Ja viss du har 2hdd koble ut så du kun har systemdisk. Greit og teste om problemet blir borte da. Lenke til kommentar
Aiinen Skrevet 3. november 2007 Forfatter Del Skrevet 3. november 2007 (endret) Hm. Har aldri prøvd memtest før.. Skal jeg boote opp med en mem-test CD jeg har brent ut ? Siden det står 'bootable' på alle mirrorsa jeg kan laste ned fra.. Btw. Hvor lenge skal jeg la den stå og finne Artifacts med ATI tool ? Endret 3. november 2007 av Aiinen Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 Hm. Har aldri prøvd memtest før.. Skal jeg boote opp med en mem-test CD jeg har brent ut ? Siden det står 'bootable' på alle mirrorsa jeg kan laste ned fra.. Btw. Hvor lenge skal jeg la den stå og finne Artifacts med ATI tool ? Du skal brenne den ut som en bootbar cd. Lenke til kommentar
Aiinen Skrevet 3. november 2007 Forfatter Del Skrevet 3. november 2007 Oki.. Takker, Pac-man =) Lenke til kommentar
JAPCU Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 Stemmer. Mem-test kjører fra boot cd. CD-RW er kjekt. Er antagligvis i iso format. Brenner du greit med imgburn (gratis) eller annet som takler iso. Artifact test bør du vel teste i opp til 20min da du sier det av å til tar så lang tid. Ikke sikkert det er krevende nok til å skape artifacts? Lenke til kommentar
Aiinen Skrevet 3. november 2007 Forfatter Del Skrevet 3. november 2007 Er ikke sikkert det, nei.. I og med at jeg bare får artifacts når jeg kjører nyere spill som HL2 o.l.. Lenke til kommentar
JAPCU Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 Kan jo prøve å kjøre ett krevende spill i "windowed mode" i bakgrunnen om du ikke får tvunget frem artifactene. Eller kanskje PC-en ikke liker fullscreen Neida. Lenke til kommentar
Aiinen Skrevet 3. november 2007 Forfatter Del Skrevet 3. november 2007 Hehehe.. Joda, kan prøve det Lenke til kommentar
snippsat Skrevet 4. november 2007 Del Skrevet 4. november 2007 kjør opp mzh på skjermkort med atitool. Se om du får artifact meg liten høyning. Så setter du ned mzh og prøver du med spill igjen. Forsatt feil etter du har satt ned mzh mye. Kan det nok være noe annet en skjermkort. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå