Gå til innhold

Telemarkbataljonen vil ha action i Afganistan.

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+891234
Du foretrekker borgerkrig ja?

Jeg foretrekker definitivt en situasjon der Talibans førsteprioritet må være å unngå missiler - ikke å sprenge buddah-staturer, begå massakre og mishandle kvinner.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvem bryr seg om en kan kalle det fred? Åpenbart er "Taliban-fred" verdiløs fred.

Du foretrekker borgerkrig ja?

Det er ikke borgerkrig i Afghanistan.

After the fall of the Taleban administration in 2001, adherents of the hardline Islamic movement have re-grouped and are now a resurgent force, particularly in the south and east. A fledgling democratic government faces the challenges of extending its authority beyond the capital and of forging national unity.

http://news.bbc.co.uk/2/hi/south_asia/coun...les/1162668.stm

La meg gjette, det er ikke borgerkrig i Somalia heller for eksempel? (nettopp skrevet en lang oppgave om Somalia. Så da har jeg noe fint å referere til).

Lenke til kommentar
Tviler på at vi trekker oss ut med det første.

Vi kan jo bare trekke oss ut, men da bør vi kansje melde oss ut av Nato også. Er en Nato aksjon dette, å som medlem må vi gjøre vårt. Fatter ikke hva folk skriker etter. Er det slik at dere ikke vil hjelpe andre Nato land, men gjerne vil ha hjelp av dem hvis VI trenger det?

Ser noen her mener vi bør få hjem troppene våre. Dere er klar over at de som er der er folk som faktisk har skrevet under på papirer at de vil tjenestegjøre utenlands? De vil til ett slikt område. En vanlig vernepliktig i Norge kan ikke sendes til utenlands tjeneste uten først å ha godt med på det, å skrevet under på diverse papirer. Har flere venner som er å har vært i Afganistan å alle har skrevet under på papirer at de vil først. Har faktisk flere som har vært der nede flere "turer" også.

En såkalt yrkes soldat som trener hele livet å alt han gjør er militært. Klart han vil bruke egenskapene sine i praksis også. Å jeg mener nå ikke at han vil avgårde å drepe. Nato troppene gjør faktisk mye godt der nede også.

Ser noen mener det var bedre når Taliban styrte der. Det er helt greit at de nå tar livet av jenter som har lært seg å lese å sånt altså. Det er helt greit måten de styrer på. Nei faen, spør du meg så bør de faen meg jages til helvete tilbake opp i hulene sine.

Lenke til kommentar
Tviler på at vi trekker oss ut med det første.

Vi kan jo bare trekke oss ut, men da bør vi kansje melde oss ut av Nato også. Er en Nato aksjon dette, å som medlem må vi gjøre vårt. Fatter ikke hva folk skriker etter. Er det slik at dere ikke vil hjelpe andre Nato land, men gjerne vil ha hjelp av dem hvis VI trenger det?

Ser noen her mener vi bør få hjem troppene våre. Dere er klar over at de som er der er folk som faktisk har skrevet under på papirer at de vil tjenestegjøre utenlands? De vil til ett slikt område. En vanlig vernepliktig i Norge kan ikke sendes til utenlands tjeneste uten først å ha godt med på det, å skrevet under på diverse papirer. Har flere venner som er å har vært i Afganistan å alle har skrevet under på papirer at de vil først. Har faktisk flere som har vært der nede flere "turer" også.

En såkalt yrkes soldat som trener hele livet å alt han gjør er militært. Klart han vil bruke egenskapene sine i praksis også. Å jeg mener nå ikke at han vil avgårde å drepe. Nato troppene gjør faktisk mye godt der nede også.

Ser noen mener det var bedre når Taliban styrte der. Det er helt greit at de nå tar livet av jenter som har lært seg å lese å sånt altså. Det er helt greit måten de styrer på. Nei faen, spør du meg så bør de faen meg jages til helvete tilbake opp i hulene sine.

Definitivt, vi må hjelpe å rydde opp. Og vi vil gjerne fortsette å være med i NATO. Soldatene vet hva de begir seg ut på. Poenget med Taliban var at fred er ett veldig relativt spørsmål.

De kan få det mye bedre nå. Men når ett visst land gikk inn i førsteomgang, så burde planene strukket seg lengre enn å komme seg inn i hovedstaden og heise flagget.

Lenke til kommentar
Men hvs de dro til Pakistan og avsatte Musharaf, ville ikke alle sosialistene henge seg på dem da og? USA kan jo ikke gjøre alt alene. Blir liksom galt uansett hva de gjør

De ville i alle fall oppnådd å rydde av veien mistanken om dobbel-moral/double standard, dvs. at USA godtar diktatorer og undertrykkende styre, fordi de selv har egeninteresse i det. Har ikke pakistans befolkning like stort krav på frie valg som andre?

Lenke til kommentar

Klart det Rampage, men de har endel tropper i Afganistan også. Må huske de holder på andre plasser også. Synes ikke det er mer enn rett å rimelig at Norske tropper kriger litt der nede. Synes det er flaut når de gikk ut med at vi ikke ville ha styrker der det var kriging. Ble mer stolt når jeg leste i avisen at vi faktisk sto litt på å var i harde kamper. Det er klart de troppene som er mest i harde kamper der nede hører vi lite til da de hører til spesial troppene våre. Leste at vi skal sende ned flere av de over nyttår igjen. Er hvisnok ikke mange andre land som har tropper som kan måle seg med Jegerne våre når det gjelder kriging opp i snøen i de høye fjellene. Sånt må man være stolt av.

Problemet med sånne land som både Afganistan å Irak er at mange av de du "frigjør" ikke vil frigjøres. De lager kvalme langt i ettertid. Skjønner ikke helt tankegangen deres. De tar livet av flere av sine egne folk enn av "fienden" sin. Merkelig krigføring.........

Lenke til kommentar
Problemet med sånne land som både Afganistan å Irak er at mange av de du "frigjør" ikke vil frigjøres. De lager kvalme langt i ettertid.

Hvis de ikke ønsker det så burde det kanskje respekteres? :hmm:

Nei synes jeg ikke. Skal vi følge minoriteten altså, bare fordi de er voldlige? Kan ikke la noen få "dårlige elementer" ødelegge for resten av folket som faktisk vil være fri å ha ordentlige valg for å få en ordentlig regjering.

Lenke til kommentar
Er ikke alt snakket om småpiker som får gå på skole, at kvinner har fått stemmerett, og demokrati, kun et vikarierende motiv som er kommet til i etterkant? :whistle:

Hvis demokrati er så høyverdig og viktig for Nato/USA, burde de da ikke ta seg en kjapp svipptur over grensa til Pakistan og avsette den anti-demokratiske kuppmakeren General Musharraf, og sørge for å avholde demokratiske valg der? :innocent:

Eller Saudi-Arabia.......................? :cool:

Lenke til kommentar
Eller Saudi-Arabia.......................? :cool:

eh nei, der har USA militærbase. :p

Jepp, og der er den siste billige olje også med det enorme Ghawarfeltet. Hmm....? Am I crazy or....er det en sammenheng her?

Osama bodde jo i Afganistan og han er jo sur på dette, blant mye annet. Han er vel selv saudi-araber.

Lenke til kommentar

Det kan godt stemme, leste dessverre ikke gjennom tråden før jeg postet det.

Uansett så synes jeg det er merklig at ma nvelger å sende soldater i upansrede biler der det er høy risiko for nettopp bilbomber og angrep med håndvåpen etc.

Trodde soldatene var verdt mer beskyttelse enn det.

Lenke til kommentar
Det kan godt stemme, leste dessverre ikke gjennom tråden før jeg postet det.

Uansett så synes jeg det er merklig at ma nvelger å sende soldater i upansrede biler der det er høy risiko for nettopp bilbomber og angrep med håndvåpen etc.

Trodde soldatene var verdt mer beskyttelse enn det.

De vil ha en myk profil for å skape tillit hos lokalbefolkningen.

Kan de ikke skaffe seg en norsk-afghansk tolk og holde et allmøte og si at de må bruke pansrede kjøretøyer? Besøke moskeen eller noe. Synes de viser liten oppfinnsomhet.

Lenke til kommentar

Norge har jo vært veldig heldige så langt med tanke på bruk av upansrede kjøretøy og lite angrep, men det har som Robocoop sier noe med profilen den norske hæren har valgt å følge å gjøre.

Det værste med hele oppstyret rundt faren ved å være i Afghanistan synes jeg er at i det norske styrker blir angrepet, skadet og drept er det plutselig krise og på tide å trekke styrkene ut av landet. Det er da virkelig nå vi trenger å være der. Som tidligere nevnt i tråden så er de soldatene som jobber der nede ansatte med risikotillegg og fullt viten om at det kan være et farlig oppdrag. Selvfølgelig er det tungt for både de og de pårørende hjemme når det skjer slike utfall mot norske styrker, men dette er worstcase scenarioer som alle som reiser ut skal være forberedt på...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...