monzilla Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 Skal ikke se bort i fra at TB har nisjekompetanse på andre områder en NORSOF, tenker da på type force protection osv. De er soldater på oppdrag i utlandet. De har en jobb å gjøre, nemlig å stabilisere den regionen de er i. Om det involverer offensive operasjoner, so be it. De leker ikke krig der borte. Håper for guds skyld at det ikke blir tap av norske liv. Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 Enig der, håper ingen av våre soldater(eller hjelpearbeidere) mister livet selv om det nermest er uunngåelig. Håper at sperren mot å opperere i sør blir opphevet så ikke våre allierte må ta den tyngste børen alene. Lenke til kommentar
O.J Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 Personlig har jeg alltid problemer med å akseptere at soldater er det som skal til for om mulig og kunne skape en demokratisk fremtid enten det er i Afghanistan, Irak eller andre steder. Hvorfor ikke sende Norske politikere ned til disse land, bruk gjerne oppslutning ved stortingsvalg i fordelingen ved sending. Hvilken rolle skulle dem spilt mot Taliban? Fortelle dem hvor flott demokrati er? Du gir ikke inntrykk av å vite hva du prater om. Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 det er bare så utrolig latterlig at norge faktisk er i krig der nede Lenke til kommentar
Ockham Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 TMBN(som q-melk ganske riktig skriver(jeg skrev feil:P)) utfører andre typer oppdrag enn spesialstyrkene. De er best på hvert sitt Dette viser egentlig hvor lite du faktisk vet. Begynner å bli lei av den arrogante hersketeknikken din. Istedetfor å angripe personen kan du heller komme med motargumenter. Jeg ser ikke noe feil med det herzeleid sier. Spesialstyrkene og Telemarksbataljonen er to helt forskjellige enheter og er trent til å utføre to helt forskjellige oppdrag. Hva er det vi ikke vet som du har fasitsvaret på her? Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 (endret) Herregud, la de går til kamp da... Send de jævla tullingene til fjells, og ser hvor tøft de er. Men, ikke kom grinende tilbake! Og så må vi har en garanti fra disse venstretullingene, mot uttrekning, hvis soldater dør. Endret 3. november 2007 av Vaio Lenke til kommentar
Chad Thundercock Skrevet 4. november 2007 Del Skrevet 4. november 2007 Begynner å bli lei av den arrogante hersketeknikken din. Istedetfor å angripe personen kan du heller komme med motargumenter. Jeg ser ikke noe feil med det herzeleid sier. Spesialstyrkene og Telemarksbataljonen er to helt forskjellige enheter og er trent til å utføre to helt forskjellige oppdrag. Hva er det vi ikke vet som du har fasitsvaret på her? Og jeg begynner å bli lei barnehage tanta du har tatt deg til vane å spille. FSK/MJK/TMBN er ulike enheter men det betyr ikke at de utfører forskjellige oppdrag. Før du kommer inn i debatten på din høye, hvite hest og uttaler deg, kan du sjekke opp faktaene. FSK/HJK og MJK deler mange av de samme oppgavene TMBN er pålagt, da deres treningsprogram strekker seg vidt ut og dekker alle områdene og gir de et fullstendig kompetansenivå. I skuddvekslinger mellom Taliban er FSK/HJK like mye involvert som TMBN og de benyttes også som patruljepersonale. Det at du tror at spesialstyrkene bare utfører hemmelige og spesielle aksjoner, gjenspeiler din uvitenhet. Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 4. november 2007 Del Skrevet 4. november 2007 Saken er at hverken deg eller meg vet hva NORSOF holder på med. TMBN driver hovedsakelig med sikring og patruljering. Fra bekjente i TMBN har jeg fått høre at med visse unntak så er disse nesten aldri i strid. Jada, kall andre barnehagetanter (selv om det ikke var meg du rettet det mot), men prøv heller å komme med noe konstruktivt til en forandring. Lenke til kommentar
Chasseur Skrevet 4. november 2007 Del Skrevet 4. november 2007 (endret) Spesialstyrker er begrenset i antall, kan ikke lett erstattes og bør ikke utnyttes som erstatning for andre, mer passende styrker. Like fullt er det mulig å utnytte spesialstyrker på det taktiske nivået for en begrenset periode mot spesielt viktige mål for å bidra til at operative eller strategiske målsettinger nås. Det er vesentlig at den enhet som skal utføre et oppdrag, også må stå for Altså, spesialstyrker skal ikke erstatte "vanlige" styrker. En begrenset periode er neppe ett halvt år. Endret 4. november 2007 av Eirikeb Lenke til kommentar
Cluster1 Skrevet 4. november 2007 Del Skrevet 4. november 2007 FSK er nok i Afghanistan nå, som da jeg var i Kosovo med TMBN - men av innlysende årsaker står de ikke fram i media og forteller at de deployerer. Dessuten er det ikke helt på sin plass å bruke spesialstyrker alene til fredsbevarende operasjoner som ISAF er. Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 4. november 2007 Del Skrevet 4. november 2007 Dicktator: tror nok jeg forklarte lenger oppe hva TMBN er bedre enn fsk på så trenger kanskje ikke gjennta meg selv? Synes forøvrig det er dust å bli så aggresiv som du åpenbart er. Å kalle koevet for barnehagetante fordi han kommenterer det blir bare tåpelig. Og se på hva du selv skriver: "FSK/HJK og MJK deler mange av de samme oppgavene TMBN er pålagt," det betyr ikke at de deler alle oppgavene, gjør det? Lenke til kommentar
Chad Thundercock Skrevet 4. november 2007 Del Skrevet 4. november 2007 Dicktator: tror nok jeg forklarte lenger oppe hva TMBN er bedre enn fsk på så trenger kanskje ikke gjennta meg selv? Joda, du har fint forklart det men synd at det ikke stemmer og er fullstendig feil. Og se på hva du selv skriver: "FSK/HJK og MJK deler mange av de samme oppgavene TMBN er pålagt," det betyr ikke at de deler alle oppgavene, gjør det? Har aldri påstått at de deler alle oppgavene som til forksjell fra deg skrev at de hadde to, helt forskjellige oppgaver. Hvis det var noe mer, kan jeg bruke teskje nesten gang. Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 4. november 2007 Del Skrevet 4. november 2007 Skjønner at du åpenbart har ett behov for å være spydig men vær så snill, oppfør deg. Jeg skriver at de er trent på forskjellige ting (selv om de selvfølgelig kan gjøre mye av det samme) og dermed er best på dette. Du, på den annen side, nekter for at noe av det jeg sier er rett uten å komme med ett eneste argument mot. Så få høre hva du mener da, er spesialstyrkene best på absolutt alt? Lenke til kommentar
Chad Thundercock Skrevet 4. november 2007 Del Skrevet 4. november 2007 Så få høre hva du mener da, er spesialstyrkene best på absolutt alt? Ja. Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 4. november 2007 Del Skrevet 4. november 2007 greit, da har vi noe å gå ut i fra i allefall. En hver som har relativt god greie på militæret og de forskjellige enhetenes fokus vet at dette er feil. Her er en liten oversikt over oppgavene spesialjegerne er spessielt trent for: http://www.mil.no/haren/hjk/start/spesialjeger/Tjeneste/ I vanlige kamper, riot controll, bypatruljering og lignende er det sansynelig at TMBN vil være bedre da det er her de har sitt fokus. Lenke til kommentar
Ockham Skrevet 4. november 2007 Del Skrevet 4. november 2007 Og jeg begynner å bli lei barnehage tanta du har tatt deg til vane å spille. Det må bli barnehageoppførsel før det blir barnehagetante. FSK/MJK/TMBN er ulike enheter men det betyr ikke at de utfører forskjellige oppdrag. Før du kommer inn i debatten på din høye, hvite hest og uttaler deg, kan du sjekke opp faktaene. Du må lære deg å lese hva jeg skriver. Jeg sa at de var trent opp til forskjellige oppdrag. Hva de brukes til i felten i Afghanistan er en sak jeg ikke har uttalt meg om. FSK/HJK og MJK deler mange av de samme oppgavene TMBN er pålagt, da deres treningsprogram strekker seg vidt ut og dekker alle områdene og gir de et fullstendig kompetansenivå. I skuddvekslinger mellom Taliban er FSK/HJK like mye involvert som TMBN og de benyttes også som patruljepersonale. Deler mange ja, men ikke alle. Spesialstyrkene har spesialisert seg ytterligere på visse felt som gjør at de kan brukes til det du kaller "hemmelige og spesielle" aksjoner. Jeg ser ingen grunn til at ikke Telemarksbataljonen skulle klare å gjennomføre oppgavene de har blitt trent opp til. Dette avlaster spesialstyrkene så de kan utnyttes mer effektivt. Det at du tror at spesialstyrkene bare utfører hemmelige og spesielle aksjoner, gjenspeiler din uvitenhet. Hvorfor slike banale stråmenn? Jeg har aldri gitt uttrykk for dette. Lenke til kommentar
Chad Thundercock Skrevet 4. november 2007 Del Skrevet 4. november 2007 FSK/HJK har en grunnutdanning som tar for seg bl.a oppgaver TMBN er pålagt. Patruljering, dempe opptøyer og beskyttelse av sivil og militær personal. I tillegg opparbeider spesialkommandoen trening i langt flere felt og gjør at de kan benyttes på langt flere punkt. De er spesialister med en grunnutdanning som tilsvarer det TMBN er kompetente til å yte. Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 4. november 2007 Del Skrevet 4. november 2007 Men når TMBN trener spesifikt mot en type oppdrag, tror du ikke da at de vil gjøre det bedre innenfor dette enn de som har lagt mindre vekt på den typen oppdragsløsning? Lenke til kommentar
Ockham Skrevet 4. november 2007 Del Skrevet 4. november 2007 FSK/HJK har en grunnutdanning som tar for seg bl.a oppgaver TMBN er pålagt. Patruljering, dempe opptøyer og beskyttelse av sivil og militær personal. I tillegg opparbeider spesialkommandoen trening i langt flere felt og gjør at de kan benyttes på langt flere punkt. De er spesialister med en grunnutdanning som tilsvarer det TMBN er kompetente til å yte. Helt enig. Derfor mener jeg at vi bør bruke TMBN til oppgaver der FSK/HJK blir å "skyte spurv med kanon", for å bruke et nogenlunde upresist utrykk. Det er ingen grunn til å sløse og risikere soldater i FSK/HJK, med sin dyre trening og erfaring, i oppgaver som andre kan utføre. Lenke til kommentar
MetroN Skrevet 4. november 2007 Del Skrevet 4. november 2007 (endret) "Telemarkbataljonen vil ha action i Afganistan." Fra artikkelen: "- Forventer dere mer action når dere skal til Afghanistan denne gangen enn det har vært tidligere? - Det er vel ikke sånn at vi forventer mer action, men vi er forberedt på det, svarer en." http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2081886.ece Sikker på at de vil ha "action"? Og hva definerer vi som "action" i denne sammenhengen? Mer patruljering i stedet for å sitte på ræva inne i basen, eller skuddvekslinger? Endret 4. november 2007 av MetroN Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå