Gå til innhold

Telemarkbataljonen vil ha action i Afganistan.

Anbefalte innlegg

Blir litt lei meg av å se folk som påstår at Afghanistan er okkupert mot befolkningens vilje og at de ikke har noen nytte av NATOs tilstedeværelse. Min opplevelse fra Afghanistan er at vi er ønsket der og har gjensidig tillit til lokalbefolkningen (oppfatningen er basert på en kontigent i ISAF X i Mazar-e-Sharif).

Det kan godt være at jeg var skjermet for uroen og de lokale som ikke ønsket oss der siden vi også hjalp de på andre måter enn bare tilstedeværelse og vakthold, men de menneskene jeg møtte i hverdagen var oppriktig takknemlige for at vi var tilstede for å hjelpe de med å skape trygghet, rydde miner, bore brønner og bidra med leger til sjukehusene. Selv var jeg der som eksplosivrydder, og det hendte at det kom lokale som ville vise oss ting de hadde funnet mens vi var ute på oppdrag, og mer enn en gang har det kommet en og annen gutt som ville vise fram noe skrap han hadde funnet som viste seg å være farlig udetonert ammunisjon. (gutten ble selvfølgelig fryktelig redd da vi fortalte at det han hadde i hendene var farlig, men var glad for at vi kunne hjelpe han med å bli kvitt det.)

Så ikke se på NATOs tilstedeværelse som okkupasjon. Vi er der med mange funksjoner, og det er den helheten av hjelp som skal hjelpe Afghanistan videre...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

skape trygghet, rydde miner, bore brønner og bidra med leger til sjukehusene er bra! hadde bare alle vært som deg.

Desverre medfører krigføringen til USA/Nato at mange uskyldige dør.

Norge har ingenting å gjøre i USAs verdensmaktkamp.

Lenke til kommentar
Korstogene hadde en veldig fin funksjon, man kunne si mye rart om hvorledes man skulle befri Jerusalem fra slemmingene....men jeg tror Pave Urban II hadde andre planer.

Det slo ham en dag, at vi kriget så meget mellom hverandre, hva om vi kunne 'eksportere' disse krigerene et annet sted slik at vi kunne være i fred.

Fantastisk plan, brukt igjen av Spania etter 'reconquista' hvorledes de sendte hele hurven til 'The New World' noe som fikk fine konsekvenser for indianerene der.

Vennlig hilsen

Jan

Du har rett at Urban fekk eksportert lokale krigsmenn med trong for å bevise noko, ut til strid på andre plassar. Du må derimot skille meir mellom 'reconquista' (gjenerobringa) av den Iberiske halvøy, og 'conquista' (erobringa) av Latin Amerika.

Formildande omstende eksisterar for Conquistadorane. Aztekarane var aktive menneskeofrarar, noko som dreiv lokale grupper til å alliere seg med Cortes og gav ekspedisjonen motiv til å krige hardt imot heidningane. Å gjere seg til Conquistadore over Aztec kulturen passa rett inn i det politiske bilete for ein som kom rett frå La Reconquista. Muhammedanarane var plutseleg ikkje like hedenske i forhold til dette - og land i Amerika kunne lettare erobrast enn dei relativt moderne områda i Nord-Afrika.

Det som skulle gjere det største utslaget var likevel alle dei sjukdommane som Europearar og Asiatar hadde fått noko immunforsvar imot. Vi kan godt samanlikne denne katastrofa for Amerika med Svartedauden på sitt verste, der spesielt barnesjukdomar herja nådelaust. Inka folket til dømes skal ha mist mange innbyggarar til europeiske sjukdomar, fleire år før europearar innvaderte.

Lenke til kommentar

Sitat Wikipedia

Cromwell's hostility to the Irish was religious as well as political. He was passionately opposed to the Roman Catholic Church, which he saw as denying the primacy of the Bible in favour of papal and clerical authority, and which he blamed for tyranny and persecution of Protestants in Europe.[31] Cromwell's association of Catholicism with persecution was deepened with the Irish Rebellion of 1641. This rebellion was marked by massacres of English and Scottish Protestant settlers by native Irish Catholics in Ireland (These settlers had settled on land where the former native Catholic owners had been evicted to make way for them). These factors contributed to Cromwell's harshness in his military campaign in Ireland.[32]

"

Etter datidens moral og normer er det forståelig hva som skjer her...en herlig blanding av politikk og relgion som vi kjenner igjen fra idag, som fører til mye godt.(ironi)

Har jeg vel ramlet vel av topic her :( men litt til.

Jeg skiller...Reconquista er hva som ble gjenerobringen...men etter at den ble ferdig, var det et enorm overskudd av krigere. Disse ble derfor sendt til 'new world' noe som roet ned gemyttene i Spania.

For Indianerene...tjah igjen dagens moral og etikk...men influensa tok vel kverken på det meste..noe som en kan vel si til og med i dag ikke var spanias skyld.

Hva Conquistadorene gjorde var...harry...må inrømme det er vanvittig lesing om hvordan Hernando og Co stagged horder med pur bravado versus overtro.

Han var forresten en regnskapsfører, eller noe i den dur.

Beklager trådkapring :( Go Telemark.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...