Robocoop Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2081886.ece Synes de virker noe kjepphøye. De skal tross alt kjempe mot erfarne talibankrigere som er oppvokst med krig. De kan bli drept, men sier de ønsker seg action. Ganske usunn innstilling. Er ikke Telemarkbat. vanlige vernepliktige lenger, eller overdriver de tøffheten på oppdragene de skal gjøre? Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 Telemarksbataljonen:Vervet profesjonell avdeling forberedt på innsats ute og hjemme. De har aldri vært "vanlige vernepliktige". Men at de er litt kjepphøye er forståelig. Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 Så klart vill de se kamp, er jo det de har trent for hele tiden... Lenke til kommentar
Nonsens Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 (endret) Er ikke Telemarkbat. vanlige vernepliktige lenger, Nei, det er de ikke. Innstilling og en nødvendig porsjon selvtillit er et must når man skal ut i den type oppdrag. Soldatene skal selvfølgelig føle at dette er noe de vil kunne mestre på en god måte. Har man en annen holdning så bør man vel strengt tatt finne på noe annet enn å dra i utenlandsoppdrag. Det handler ikke om å være kjepphøy, men å ha tillit til sine egne og lagkameraters kunnskaper hvis man havner i en vanskelig situasjon. Endret 3. november 2007 av Nonsens Lenke til kommentar
Trynemjoel Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 Dette er da hva de er trent for å gjøre. Og det er vel greit å ha soldater som er villige til å gå inn i konflikter med ordre fra oven. De er også veltrente soldater som nok har større kompetanse enn mange andre soldater som tjenestegjør i midtøsten. Jeg synes det er positivt at Norge er villige til å disponere de gode styrkene vi disponerer om vi føler oppdraget er riktig. Lenke til kommentar
O.J Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 De er jo ikke akkurat en spesialstyrke. Bør vel bruke FSK/HJK i skarpe oppdrag så langt det lar seg gjøre. Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 De er ikke spesialstyrker nei, derfor burde TMB ta seg av de vanlige kampene, som de skal, mens fsk/mjk burde ta seg av spesialoppdragene(sabotasje, raid osv.) Lenke til kommentar
O.J Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 (endret) Hvis de er godt nok trent for det de skal gjøre, så ser jeg ikke noe problem med det. Vet ikke helt hvordan den "krigføringen" kommer til å foregå. Men burde vel bruke spesialstyrkene våre til mesteparten av krigføringen så langt det lar seg gjøre. Endret 3. november 2007 av O.J Lenke til kommentar
Nonsens Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 Men burde vel bruke spesialstyrkene våre til mesteparten av krigføringen så langt det lar seg gjøre. Nå skal de jo ikke oppsøke og fremprovosere konfliktsituasjoner da. De skal være trent *hvis* det skjer noe. Stor forskjell. Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 Spesialstyrkene og TMB(mekanisert infanteri) løser hver sine opppgaver og er best på nettop dem. Derfor burde de gjøre sine egne oppgaver. Lenke til kommentar
Q-melk2 Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 (endret) Hvis de er godt nok trent for det de skal gjøre, så ser jeg ikke noe problem med det. Vet ikke helt hvordan den "krigføringen" kommer til å foregå. Men burde vel bruke spesialstyrkene våre til mesteparten av krigføringen så langt det lar seg gjøre. Hvorfor? Hvorfor skal vi ikke bruke TMBN til det de er trent for, og de har trent på lenge? Flesteparten av folkene i TMBN har flere turer til Afg bak seg, og er de mest erfarne styrkene (utenom Spes) vi har i Norge. Hvorfor skal vi heller bruke spesialstyrker som har andre oppgaver andre steder i Afganistan som ingen andre kan ta seg av? Det finnes ikke mange nok spesialstyrker i Norge til at de kan ta seg av all "krigføringen", de skal også rulleres og ha hvileperioder hjemme i Norge akkurat som alle andre. Endret 3. november 2007 av Q-melk2 Lenke til kommentar
O.J Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 Hvorfor? Hvorfor skal vi ikke bruke TMBN til det de er trent for, og de har trent på lenge. Hvorfor skal vi heller bruke spesialstyrker som har andre oppgaver andre steder i Afganistan som ingen andre kan ta seg av? Sa bare så langt det lar seg gjøre. Antar at en FSK soldat er "bedre" enn en TB soldat. Siden de går igjennom en mye hardere utvelgelse. Men hvis de har andre oppdrag andre steder eller ikke er mange nok til å drive en effektiv krigføring er jo TB det beste valget. Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 3. november 2007 Forfatter Del Skrevet 3. november 2007 De skal trene lokale soldater ser jeg, men det er jo urealistisk. Vestlige land har sviktet og trukket seg ut før der nede og da kan Taliban fort komme tilbake. Hvem lokale ønsker å være de som kjempet mot Taliban........? Tviler på at kampviljen er den største hos disse. Hadde NATO/USA dratt på dagen ville Karzai knapt rukket å flykte i helikopteret sitt før Taliban ville ha vært overalt. De lokale militære som er trent opp ville ha gått over til Taliban og lagt ned våpnene umiddelbart etter løfter om fritt leide fra Mullahene. Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 TMBN(som q-melk ganske riktig skriver(jeg skrev feil:P)) utfører andre typer oppdrag enn spesialstyrkene. De er best på hvert sitt Robocop: Du vet tydelighvis lite om situasjonen? Kjenner folk som har bodd der(afghanere) og deres beskrivelse av livet under Taliban høres ikke helt fint ut... Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 3. november 2007 Forfatter Del Skrevet 3. november 2007 TMBN(som q-melk ganske riktig skriver(jeg skrev feil:P)) utfører andre typer oppdrag enn spesialstyrkene. De er best på hvert sitt Robocop: Du vet tydelighvis lite om situasjonen? Kjenner folk som har bodd der(afghanere) og deres beskrivelse av livet under Taliban høres ikke helt fint ut... Joda, jeg vet hvordan de styrte der fram til 2001. Men en bør huske at de også opprettet lov og orden og fjernet lokale krigsherrer. De har også støtte i den største folkegruppen der, Pashtunere. I Afghanisten tro jeg folk ligger "på været" og ser an hva som skjer. Lenke til kommentar
O.J Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 TMBN(som q-melk ganske riktig skriver(jeg skrev feil:P)) utfører andre typer oppdrag enn spesialstyrkene. De er best på hvert sitt Hvilke operasjoner er TB bedre enn FSK på i Afghanistan? Lenke til kommentar
Chad Thundercock Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 TMBN(som q-melk ganske riktig skriver(jeg skrev feil:P)) utfører andre typer oppdrag enn spesialstyrkene. De er best på hvert sitt Dette viser egentlig hvor lite du faktisk vet. Lenke til kommentar
O.J Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 Norske soldater i skuddveksling Men er ikke tvil om at dem trenger folk der nede. Lenke til kommentar
V?rbris Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 (endret) Personlig har jeg alltid problemer med å akseptere at soldater er det som skal til for om mulig og kunne skape en demokratisk fremtid enten det er i Afghanistan, Irak eller andre steder. Hvorfor ikke sende Norske politikere ned til disse land, bruk gjerne oppslutning ved stortingsvalg i fordelingen ved sending. La oss da si vi sender 1000 politikere hvert 4 år tuftet på dette grunnlag eller annet som ville vært rettferdig i forhold til oppslutning. Man slipper da etter/ventelønn for de som ikke kommer inn på tinget, Norske politikere får noe de virkelig får brynt seg på. Ett vist frafall vil det nok være, dette bør da erstattes omgående slik at ikke noe vacum oppstår. Endret 3. november 2007 av ulfjoh01 Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 TMBN er en mekanisert infanteri avdeling og vil være best i åpen kamp da de er trent i den slags taktikker med støtte fra stormpanservogner. Spesialjegerne er(som nevnt tidligere) trent for spesialoppdrag og briljerer i disse. Riot controll, vakt og sikring er også steder der TMBN er bedre trent enn spesialjegerne på grunn av deres forskjellige fokus. Dicktator: slående argument... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå