Gå til innhold

Telemarkbataljonen vil ha action i Afganistan.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er ikke Telemarkbat. vanlige vernepliktige lenger,

Nei, det er de ikke.

Innstilling og en nødvendig porsjon selvtillit er et must når man skal ut i den type oppdrag. Soldatene skal selvfølgelig føle at dette er noe de vil kunne mestre på en god måte.

Har man en annen holdning så bør man vel strengt tatt finne på noe annet enn å dra i utenlandsoppdrag. Det handler ikke om å være kjepphøy, men å ha tillit til sine egne og lagkameraters kunnskaper hvis man havner i en vanskelig situasjon.

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar

Dette er da hva de er trent for å gjøre. Og det er vel greit å ha soldater som er villige til å gå inn i konflikter med ordre fra oven. De er også veltrente soldater som nok har større kompetanse enn mange andre soldater som tjenestegjør i midtøsten. Jeg synes det er positivt at Norge er villige til å disponere de gode styrkene vi disponerer om vi føler oppdraget er riktig.

Lenke til kommentar

Hvis de er godt nok trent for det de skal gjøre, så ser jeg ikke noe problem med det.

Vet ikke helt hvordan den "krigføringen" kommer til å foregå.

Men burde vel bruke spesialstyrkene våre til mesteparten av krigføringen så langt det lar seg gjøre.

Endret av O.J
Lenke til kommentar
Hvis de er godt nok trent for det de skal gjøre, så ser jeg ikke noe problem med det.

Vet ikke helt hvordan den "krigføringen" kommer til å foregå.

Men burde vel bruke spesialstyrkene våre til mesteparten av krigføringen så langt det lar seg gjøre.

Hvorfor?

Hvorfor skal vi ikke bruke TMBN til det de er trent for, og de har trent på lenge? Flesteparten av folkene i TMBN har flere turer til Afg bak seg, og er de mest erfarne styrkene (utenom Spes) vi har i Norge.

Hvorfor skal vi heller bruke spesialstyrker som har andre oppgaver andre steder i Afganistan som ingen andre kan ta seg av?

Det finnes ikke mange nok spesialstyrker i Norge til at de kan ta seg av all "krigføringen", de skal også rulleres og ha hvileperioder hjemme i Norge akkurat som alle andre.

Endret av Q-melk2
Lenke til kommentar
Hvorfor?

Hvorfor skal vi ikke bruke TMBN til det de er trent for, og de har trent på lenge.

Hvorfor skal vi heller bruke spesialstyrker som har andre oppgaver andre steder i Afganistan som ingen andre kan ta seg av?

Sa bare så langt det lar seg gjøre. Antar at en FSK soldat er "bedre" enn en TB soldat. Siden de går igjennom en mye hardere utvelgelse.

Men hvis de har andre oppdrag andre steder eller ikke er mange nok til å drive en effektiv krigføring er jo TB det beste valget.

Lenke til kommentar

De skal trene lokale soldater ser jeg, men det er jo urealistisk. Vestlige land har sviktet og trukket seg ut før der nede og da kan Taliban fort komme tilbake. Hvem lokale ønsker å være de som kjempet mot Taliban........? Tviler på at kampviljen er den største hos disse.

Hadde NATO/USA dratt på dagen ville Karzai knapt rukket å flykte i helikopteret sitt før Taliban ville ha vært overalt. De lokale militære som er trent opp ville ha gått over til Taliban og lagt ned våpnene umiddelbart etter løfter om fritt leide fra Mullahene.

Lenke til kommentar

TMBN(som q-melk ganske riktig skriver(jeg skrev feil:P)) utfører andre typer oppdrag enn spesialstyrkene. De er best på hvert sitt

Robocop: Du vet tydelighvis lite om situasjonen? Kjenner folk som har bodd der(afghanere) og deres beskrivelse av livet under Taliban høres ikke helt fint ut...

Lenke til kommentar
TMBN(som q-melk ganske riktig skriver(jeg skrev feil:P)) utfører andre typer oppdrag enn spesialstyrkene. De er best på hvert sitt

Robocop: Du vet tydelighvis lite om situasjonen? Kjenner folk som har bodd der(afghanere) og deres beskrivelse av livet under Taliban høres ikke helt fint ut...

Joda, jeg vet hvordan de styrte der fram til 2001. Men en bør huske at de også opprettet lov og orden og fjernet lokale krigsherrer. De har også støtte i den største folkegruppen der, Pashtunere. I Afghanisten tro jeg folk ligger "på været" og ser an hva som skjer.

Lenke til kommentar

Personlig har jeg alltid problemer med å akseptere at soldater er det som skal til for om mulig og kunne skape en demokratisk fremtid enten det er i Afghanistan, Irak eller andre steder.

Hvorfor ikke sende Norske politikere ned til disse land, bruk gjerne oppslutning ved stortingsvalg i fordelingen ved sending.

La oss da si vi sender 1000 politikere hvert 4 år tuftet på dette grunnlag eller annet som ville vært rettferdig i forhold til oppslutning.

Man slipper da etter/ventelønn for de som ikke kommer inn på tinget, Norske politikere får noe de virkelig får brynt seg på.

Ett vist frafall vil det nok være, dette bør da erstattes omgående slik at ikke noe vacum oppstår.

Endret av ulfjoh01
Lenke til kommentar

TMBN er en mekanisert infanteri avdeling og vil være best i åpen kamp da de er trent i den slags taktikker med støtte fra stormpanservogner. Spesialjegerne er(som nevnt tidligere) trent for spesialoppdrag og briljerer i disse. Riot controll, vakt og sikring er også steder der TMBN er bedre trent enn spesialjegerne på grunn av deres forskjellige fokus.

Dicktator: slående argument...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...