Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Jekke opp bilen fremme, hvilket punkt?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

...og hvilken bil gjelder det?

IKKE jekk motor eller girkasse. Ikke jekk i gulvet eller andre blikkplater.

Finner du ei bærebru eller noe annet som tar belastninga fra hjulopphenget skulle det være safe å jekke der.

På min Xantia legger jeg en meter 2"-4" under bærebrua og jekker på den. Bare som et eksempel.

Uansett lurt å bruke en passe lang (så lang som det er plass til) plankebit for å fordele belastningen.

Lenke til kommentar
Jeg pleier alltid å jekke opp bilen ved jekkpunktene på siden med saksejekk, men har kjøpt meg en hydraulisk jekk og lurer på hvordan jeg jekker opp fronten på bilen. Hvilket "punkt" skal jeg bruke? Synes det ser litt fett ut. :p

Antar du har en 3-er golf.

Jeg pleier å jekke på det punktet der bærebroen festes til karosseriet.

Du ser det litt bak forhjulet og cirka 20 cm under "kanten" av der bilen begynner :p

Er som en stor metallrør som er festet med en skrue i midten, tar bare en planke mellom den og jekken.

Bak pleier jeg å jekke der bakakselen er innfestet mot karosseriet, det tipper jeg du ser ganske godt hvor er hen.

Lenke til kommentar

Bruker å jekke opp bilen min (Vw Vento) på punktene i kanalen selv med hydraulisk garasjejekk. Prøvde med en såkalt jackpad men den var for stor for jekken og resulterte i nesten ulykke, hehe. Prøvde den da selvsagt IKKE på kanalen da det er dødfødt.

En ting jeg lurer på, bør jeg ha noen betenkeligheter med å bruke garasjejekk på grus? har bare brukt den på asfalt/betong før.

Mvh

Erik

Lenke til kommentar

Ingen problemer med bruk på grus her i alle fall. Eneste som kan være litt "spennende" er jo at jekken ikke kan bevege seg mens man jekker opp bilen. Istedet drar man hele bilen sidelengs. Dette er spesielt spennende hvis man først jekker opp en side på bilen, setter en bukk under og begynner på den andre siden. I og med at hjulene på jekken ikke tillater den å bevege seg inn under bilen vil man nesten dra bilen av bukken på andre siden.

Lenke til kommentar
Bruker å jekke opp bilen min (Vw Vento) på punktene i kanalen selv med hydraulisk garasjejekk. Prøvde med en såkalt jackpad men den var for stor for jekken og resulterte i nesten ulykke, hehe. Prøvde den da selvsagt IKKE på kanalen da det er dødfødt.

En ting jeg lurer på, bør jeg ha noen betenkeligheter med å bruke garasjejekk på grus? har bare brukt den på asfalt/betong før.

Mvh

Erik

Kan være en fordel å legge en planke under jekken så du ikke begraver den og evntulelt at jekken mister grepet og går igjennom gulvet på bilen din.. Ikke så kult.

Men til trådstarter: Finn en bærebjelke under bilen din. skal funke fett det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...