Jo Are Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 Hei lurer på om man MÅ i militæret. Er jo egentlig ganske teit hvis man kan tvinge menn over 18 år til å være i militæret. Finnes det eventuelt smutthull? Takk for svar. Lenke til kommentar
Mørtis Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 Vet ikke om de kan "tvinge" deg, men smutthull finnes det. På sesjon sa jeg til hu legen at jeg hadde atopisk eksem og hadde problemer med fuktige klær rundt håndleddene og hansker. Og da fikk jeg spørsmål om jeg "egentlig" ville i militæret og svarte selvfølgelig nei. Ble stemplet "ikke tjenestedyktig" uten videre spørsmål... Lenke til kommentar
mesha Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 De kan ikke tvinge deg å gå i militæret. Hvis du ikke går i militæret blir du satt i samfunnstjeneste i ett år. Det vil si at du må arbeide for det offentlige som for eksempel jobbe i en barnehage. Eller slik som Wachoff sier så kan du slippe å gå i militæret hvis du har problemer/alvorlige skade med for eksempel med ryggen, ben,hode etc. Lenke til kommentar
mikaragua Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 Ikke like mange må inn som før, så sjansen for å slippe er tilstede. Bare ikke lyv på deg noe alvorlig når du er på sesjon Lenke til kommentar
Jo Are Skrevet 3. november 2007 Forfatter Del Skrevet 3. november 2007 Ikke like mange må inn som før, så sjansen for å slippe er tilstede. Bare ikke lyv på deg noe alvorlig når du er på sesjon Hvordan er det man blir kalt inn til militæret? Får man et brev i posten det står at man må møte opp et eller annet sted? Får i så fall alle brev? Lenke til kommentar
BigJaffa Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 ja alle får/skal få eit brev i posten. Men alle skal ikkje inn på sesjon der blir det delt opp i to grupper(trur dei deler året midt på). Lenke til kommentar
Sewero Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 Vil du ikke inn i miliæret eller gidder du bare ikke? Lenke til kommentar
Jo Are Skrevet 3. november 2007 Forfatter Del Skrevet 3. november 2007 Vil du ikke inn i miliæret eller gidder du bare ikke? Vil ikke, jeg har aldri likt skyting og vold. Men jeg hadde gidda men jeg ser på det som viktigere for min egen del å få en utdannelse og en jobb. Vet man kan få dette i militæret men som sagt liker jeg ikke militæret. Lenke til kommentar
Sewero Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 Da ville jeg sagt det rett ut når jeg kommer på sesjon. Lenke til kommentar
mesha Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 Du må jo huske og at militæret er bra for CVen din. Det er selvføgelig avhengig hvilken jobb du skal ha, men i noen stillinger/jobber kan det være nyttig. Lenke til kommentar
Jo Are Skrevet 3. november 2007 Forfatter Del Skrevet 3. november 2007 Da ville jeg sagt det rett ut når jeg kommer på sesjon. Blir de å ta hensyn til det da? Lenke til kommentar
bruno99 Skrevet 4. november 2007 Del Skrevet 4. november 2007 Hvis du sier du har er i mot krig, vold skytevåpen osv. så slipper du Lenke til kommentar
War Skrevet 4. november 2007 Del Skrevet 4. november 2007 (endret) Om man ikke liker skyting og vold så finnes det tusen plasser i millitæret hvor dette ikke er tilfellet. Kokk, prest, kjøre lastebil, samband , mekaniker . En kort periode med hinderløyper så er resten i et verksted,bil osv. Du må ikke i marinen eller infanteriet og ligge i telt 24/7 Har mange venner som dro hjem hver helg og hadde vakttjeneste og ikke en gang husker hvordan man monterer en ag. Selv var jeg i HV-u i 2,5 år frivillig og hadde allerede 120 feltdøgn(patrulie,op) ute på øvelse. Hadde allerede mange skarpskyttermerker, masjmerke,infanterimerket,NAIS-medaljen osv kjørt Leopard 2 på rena samt stormpanservogn , skutt med tow,ag3,mp5,glock17,12,7 rifle og mitraljøse og en haug av de andre. Hadde teori i 700 timer på krigsskolen , kjørt hellikopter på øvelser , beltevogner osv og med denne cven på bordet slapp jeg unna med å si at Gud ikke likte at jeg skulle skyte folk , imot min religion. Så ble det siviltjeneste på meg. Sannheten er jo at et år i militæret for meg ville blitt 80% bin there done that Så jeg ville heller være hjemme med kjæresten med en 9-2 jobb. Endret 4. november 2007 av War Lenke til kommentar
Jo Are Skrevet 5. november 2007 Forfatter Del Skrevet 5. november 2007 Så når den tid kommer kan jeg bare si at jeg er imot krig og vold, så slipper jeg hjem? Det høres jo nesten for lett ut. Lenke til kommentar
War Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 (endret) De kan ikke tvinge når det er imot din religion, men du blir sendt til dillingøy og må sitte i en barnehage hele dagen for 100kr dagen. Mye lengre en selve militærtjenesten, halvt år lengre. Endret 5. november 2007 av War Lenke til kommentar
plumbum_pb_bly Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 Næsj, hvorfor det? Lenke til kommentar
mikaragua Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 Fordi man ikke altfor lett skal kunne snike seg unna. Det skal finnes et alternativ til de som på liv og død ikke vil. Lenke til kommentar
plumbum_pb_bly Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 det syns ikke meg. Lenke til kommentar
Beyma Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 Fett å få en lapp med ikke tjenestedyktig da? Nei tror ikke det.. Bedre å si at du ikke vil, så slipper man som regel.. Lenke til kommentar
mikaragua Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 det syns ikke meg. Deg syns ikke det? Utdyp. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå