Holten Skrevet 11. november 2007 Del Skrevet 11. november 2007 (endret) For noe tøys! Alle land endrer seg med tiden, så hvorfor skulle det for oss være en fordel å stå på stedet hvil? Men for i helvete da! Skal NORGE, og de NORSKE landsmenn, forandre seg fordi om alle utlenninger og innvandrere kommer hit?!! Ikke faen! Vi er opplærte til å være norsk. Og det skal faen ikke endres! Vi er norske, og det skal vi fortsette å være! Vis hijab er ein relgiøs islamistisk ting, så har den ikkje noko å gjør på 17 mai, ferdig med den saken. Det bestemmer heldigvis ikke du. Norsk bruk av skaut har også religiøst opphav. Ja, men ikke islamisk opprinnelse!! Endret 11. november 2007 av Holten Lenke til kommentar
R@ge Skrevet 11. november 2007 Forfatter Del Skrevet 11. november 2007 Men for i helvete da! Skal NORGE, og de NORSKE landsmenn, forandre seg fordi om alle utlenninger og innvandrere kommer hit?!! Hva betyr det å være Norsk da? Å hive seg i vikingskipet og ta et lite raid?? Jeg synes vi skal respektere alle kulturer, og det er flott at man tar med seg sin kulturelle ballast når man velger å bosette seg et annet sted, men man endrer det kulturelle bildet når man fornorsker dette.. Vi vil selvfølgelig alltid være Norske, slik en Vålrenga supporter alltid vil være en supporter, men hva Norge er for noe vil endre seg. Det er denne endringen jeg setter spørsmålstegn på... Hijab er faktisk ikke så ekstremt langt unna budadens hodeplagg heller... Jeg syntes denne var litt morsom: Viss vi øker andelen mennesker med minioritetsbakgrunn til 60% på landsbasis, hva vil det si å være Norsk da? Et eksempel selvfølgelig... Å være Norsk er flott det altså, vi er heldigere en mange, men det unike med å påberope seg dette vaskes ut når vi skal fornorske alle folkeslag som bosetter seg her... Lenke til kommentar
Vice Skrevet 11. november 2007 Del Skrevet 11. november 2007 (endret) Jeg syntes denne var litt morsom: Jeg synes ikke det er noe særlig morsomt å bruke det norske flagget(eller andre frie nasjoners flagg) som et symbol på undertrykkelse. Dette går under flaggskjending. Endret 11. november 2007 av Vice Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 11. november 2007 Del Skrevet 11. november 2007 Vis hijab er ein relgiøs islamistisk ting, så har den ikkje noko å gjør på 17 mai, ferdig med den saken. Det bestemmer heldigvis ikke du. Norsk bruk av skaut har også religiøst opphav. Ja, men ikke islamisk opprinnelse!! Det er religionsfrihet her i landet, men det har du ikke fått med deg? Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 11. november 2007 Del Skrevet 11. november 2007 Jeg synes ikke det er noe særlig morsomt å bruke det norske flagget(eller andre frie nasjoners flagg) som et symbol på undertrykkelse. Jeg synes tvert imot at det var en utmerket illlustrasjon på integreringens dillemma. Dette går under flaggskjending. Nei, det gjør det ikke. Det går under ytringsfrihet. Flagget skjendes slett ikke her. Geir Lenke til kommentar
Vice Skrevet 11. november 2007 Del Skrevet 11. november 2007 Jeg synes ikke det er noe særlig morsomt å bruke det norske flagget(eller andre frie nasjoners flagg) som et symbol på undertrykkelse. Jeg synes tvert imot at det var en utmerket illlustrasjon på integreringens dillemma. Dette går under flaggskjending. Nei, det gjør det ikke. Det går under ytringsfrihet. Flagget skjendes slett ikke her. Geir Vel, ikke akkurat skjending i den forstand at man ødelegger flagget fysisk, men det at man bruker et flagg som et undetrykkende symbol er hvertfall å "skjende" de verdier flagget er ment å stå for. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 11. november 2007 Del Skrevet 11. november 2007 Har du ikke fått med deg at hijab ikke bare brukes som et undertrykkende symbol? Lenke til kommentar
Vice Skrevet 11. november 2007 Del Skrevet 11. november 2007 Selvsagt, på samme måte som hakekorset betyr helt andre ting i andre land. Jeg forholder meg imidlertid til hva som er tilfellet her i landet. Selv om jeg synes diverse symboler som dette, rent estetisk, er pene betyr ikke det at jeg vil begynne å svøpe meg inn i svastikaemblemer mens jeg spasere ned Karl Johan. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 11. november 2007 Del Skrevet 11. november 2007 (endret) Vel, ikke akkurat skjending i den forstand at man ødelegger flagget fysisk, men det at man bruker et flagg som et undetrykkende symbol er hvertfall å "skjende" de verdier flagget er ment å stå for. Ah, men verdier må det være lov å "skjende". Jamnfør diskusjonen om Schaus syndestunts i en annen tråd. Vi kan ikke kreve troskap til verdier, så lenge vi ikke lever i et diktatur. (Det ville da heller ikke vært i tråd med "de verdier flagget er ment å stå for".) Det ville ikke engang være mulig å definere de verdiene i tråd med idealene uten at det inkluderer ytringsfrihet. Geir Endret 11. november 2007 av tom waits for alice Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 11. november 2007 Del Skrevet 11. november 2007 Selvsagt, på samme måte som hakekorset betyr helt andre ting i andre land. Jeg forholder meg imidlertid til hva som er tilfellet her i landet. Selv om jeg synes diverse symboler som dette, rent estetisk, er pene betyr ikke det at jeg vil begynne å svøpe meg inn i svastikaemblemer mens jeg spasere ned Karl Johan. Nå forholder du deg ikke til det vi konkret snakker om. Bruken av svastika og bruken av skaut/veil/hijab kan ikke sammenlignes, fordi det ene er beviselig knyttet til bare en politisk idiologi, mens det andre ikke er det. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 11. november 2007 Del Skrevet 11. november 2007 Vi kan ikke kreve troskap til verdier, så lenge vi ikke lever i et diktatur. (Det ville da heller ikke vært i tråd med "de verdier flagget er ment å stå for".) Det ville ikke engang være mulig å definere de verdiene i tråd med idealene uten at det inkluderer ytringsfrihet. Greit nok at man kan kritisere verdier men hva er poenget med å kritisere verdier som "frihet"? Om man har en rasjonell grunn til å kritisere slikt så er hvertfall jeg interessert i å høre den. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 11. november 2007 Del Skrevet 11. november 2007 Begrepet "frihet" er bare en illusjon. Det finnes ikke noen absolutt frihet, annet enn i hodet på hver og en. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 11. november 2007 Del Skrevet 11. november 2007 Nå forholder du deg ikke til det vi konkret snakker om. Bruken av svastika og bruken av skaut/veil/hijab kan ikke sammenlignes, fordi det ene er beviselig knyttet til bare en politisk idiologi, mens det andre ikke er det. Om det er politisk ideologi, eller noe annet er irrelevant. Jeg trakk det bare frem fordi begg deler verdier som undertrykkelse, hat & ondskap, her til lands. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 11. november 2007 Del Skrevet 11. november 2007 For noe tøys! Alle land endrer seg med tiden, så hvorfor skulle det for oss være en fordel å stå på stedet hvil? Men for i helvete da! Skal NORGE, og de NORSKE landsmenn, forandre seg fordi om alle utlenninger og innvandrere kommer hit?!! Ikke faen! Vi er opplærte til å være norsk. Og det skal faen ikke endres! Vi er norske, og det skal vi fortsette å være! Hehe! Du er nok litt yngre enn meg, så derfor kan det vel komme som et sjokk på deg når jeg sier at det Norge jeg trådte mine barnsben i, slett ikke er det samme som jeg tramper rundt i nå. Og de fleste av disse endringene har vært av det gode. :!: Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 11. november 2007 Del Skrevet 11. november 2007 [Greit nok at man kan kritisere verdier men hva er poenget med å kritisere verdier som "frihet"? Om man har en rasjonell grunn til å kritisere slikt så er hvertfall jeg interessert i å høre den. Men blir "frihet" kritisert i dette tilfellet? Eller blir den problematisert? Man kan ikke ha frihet uten friheten til å kritisere. Og den kritikken må inkludere friheten selv. Hvordan skulle vi ellers vite hva frihet er, om ikke gjennom diskusjon av frihetens grunnlag og omfang? Ingen ønsker ubegrenset frihet. Selv for de mest liberale blir ting problematisk der din frihet begrenser min. Disse grenseoppgangene trekkes ikke av seg selv. Å nekte folk friheten til å kle seg som de vil for å illustrere et prinsipp er ikke uproblematisk, spesielt når relevansen attpåtil er omstridt. Frihet er rett og slett ikke et entydig begrep. Den som eier definisjonen kan diktere andres rett til frihet. Derfor må begrepet kunne kritiseres så vi sikrer at de verdier friheten står for faktisk er verdier vi ønsker oss. Geir Lenke til kommentar
Vice Skrevet 11. november 2007 Del Skrevet 11. november 2007 Jeg er klar over, som det blir nevnt et par ganger, at frihet er ikke noe absolutt. Det jeg ikke har forståelse for er årsaken til at man ønsker å gjøre noe slikt når det blir oppfattet som negativt i forhold til det lands kultur man oppholder seg i. Som du nevner: Blir frihet kritisert eller blir den problematisert? Jeg vet ærlig talt ikke. Jeg vet bare at koblingen mellom den slags symboler blir negativt mottatt i vår kultur. Jeg støtter enhvers rett til å bære hva de vil, enten det er 17.mai, eller hverdag. Om man ønsker å kritisere noe er det selvsagt også enhvers rett, men da er det jo fint om det man kritiserer, eller om man faktisk ønsker å kritisere det, kommer klart frem. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 11. november 2007 Del Skrevet 11. november 2007 Det spørs om ikke "flagg-hijaben" over her er lagd i Photoshop eller komponert slik av fotografen, for å være illustrasjon i en debatt eller artikkel om det samme som diskuteres i denne tråden. Nå forholder du deg ikke til det vi konkret snakker om. Bruken av svastika og bruken av skaut/veil/hijab kan ikke sammenlignes, fordi det ene er beviselig knyttet til bare en politisk idiologi, mens det andre ikke er det. Om det er politisk ideologi, eller noe annet er irrelevant. Jeg trakk det bare frem fordi begg deler verdier som undertrykkelse, hat & ondskap, her til lands. I din verden kanskje, og hos de som forsøker å skape islamiafobia i samfunnet. Der er iøyenfallende hvor mange som skal fortelle muslimske jenter/damer hvor "undertrykte de er" fordi de bruker hijab. Det hjelper liksom ikke at jentene selv engang sier de IKKE føler seg undertrykt. og at de VIL bruke hijab. "Undertrykte" muslimske kvinner var ute å demostrerte i Paris og foran franske ambassaden i London (mot et fransk forslag om hijab-forbud) og parolen var at de vil ha RETT TIL å bruke hijab. Dette faktum burde vel enkelte "islamafobi-ister" ta innover seg snart. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 12. november 2007 Del Skrevet 12. november 2007 I din verden kanskje, og hos de som forsøker å skape islamiafobia i samfunnet. Har ikke noe med "islamiafobia" å gjøre. Som nevnt, det er sikkert noen som også føler seg helt ok ved å gå kledd i plagg som er prydet med svastika. Likefullt er dette et symbol som i den vestlige verden forbindes med undertrykkelse og ondskap. Det har ikke noen med å ville skape feks. "tyskerfobi" dersom man påstår dette. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 12. november 2007 Del Skrevet 12. november 2007 aaah, gode gamle Godwins lov. Time to close the thread, it seems. Bare så synd at SteffyPants ikke vet hva denne "loven" sier Men dere besvarte ikke spørsmålet. "Undertrykte" muslimske kvinner var ute å demostrerte i Paris og foran franske ambassaden i London http://www.document.no/2007/10/zakia_akhem..._intellekt.html Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 12. november 2007 Del Skrevet 12. november 2007 Jeg kjenner til hva som står der, og jeg kjenner også til praksisen med å kalle en tråd for død og begravet så snart sammenligningen dukker opp. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå