Gjest medlem-141789 Skrevet 7. november 2007 Del Skrevet 7. november 2007 Vis hijab er ein relgiøs islamistisk ting, så har den ikkje noko å gjør på 17 mai, ferdig med den saken. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 7. november 2007 Del Skrevet 7. november 2007 (endret) Vis hijab er ein relgiøs islamistisk ting, så har den ikkje noko å gjør på 17 mai, ferdig med den saken. Det bestemmer heldigvis ikke du. Norsk bruk av skaut har også religiøst opphav. Hva vet du om opprinnelesen/bakgrunn for norske skaut? Bibelen sier at kvinner skal ha tildekket hode. Legger du til hvilken sterk innflytelse religion har har hatt på folk utover norges land opp gjennom århundredene, er vi nok nærme en forklaring på bruk av skaut i Norge, dvs. den var religiøst begrunnet. Tja, jeg for min del tviler nå på at skaut ble brukt i Norge av religiøse årsaker. Og hvor i Bibelen står det at kvinner skal ha tildekket hode? Har dette vært god, kristen lære i Norge? Er ikke noe å tvile på. Man kan sikkert forsatt finne eldre koner med skaut i misjonsmiljøet rundt omkring i landet. "Bibelen sier at kvinner skal tildekke seg" Endret 7. november 2007 av Mekanicus Lenke til kommentar
frevild Skrevet 7. november 2007 Del Skrevet 7. november 2007 Vår venn Paulus står bak denne regelen, som så mange andre. Det stammer altså fra det nye Testamentet:... Geir Da ble jeg litt klokere i dag også! Men jeg synes egentlig det sitatet er veldig uklart. Men det vil vel føre for langt å drive Bibel-tolkning her... Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 7. november 2007 Del Skrevet 7. november 2007 Stigmaen kommer av at plagget er et symbol på ondskap og kvinneundertrykking i utgangspunktet. Sånn som ordet nigger, ja. Så nok en gang, kanskje det er det de prøver å fjerne ved å bruke det frivillig som noe annet? Nei, plagget er et symbol på religionen deres. Så hvorfor ikke endre dette ved å gjøre det om til noe annet? Et plagg som de kan gå med når de vil og ta av når de vil, et plagg som er en del av festantrekket de bruker på 17. mai. Ved å nekte for at plagget kan være noe annet, så lar du ikke plagget bli noe annet. Ikke ulikt hvordan noen vil holde nigger hellig ved å aldri tillate at det blir et ord som ikke lenger er negativt ladet. Hvis man ikke lar folk ta stigmaen fra plagget, så vil den ikke forsvinne av seg selv. Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789 Skrevet 7. november 2007 Del Skrevet 7. november 2007 (endret) Vis hijab er ein relgiøs islamistisk ting, så har den ikkje noko å gjør på 17 mai, ferdig med den saken. Det bestemmer heldigvis ikke du. Norsk bruk av skaut har også religiøst opphav. Hva vet du om opprinnelesen/bakgrunn for norske skaut? Bibelen sier at kvinner skal ha tildekket hode. Legger du til hvilken sterk innflytelse religion har har hatt på folk utover norges land opp gjennom århundredene, er vi nok nærme en forklaring på bruk av skaut i Norge, dvs. den var religiøst begrunnet. Tja, jeg for min del tviler nå på at skaut ble brukt i Norge av religiøse årsaker. Og hvor i Bibelen står det at kvinner skal ha tildekket hode? Har dette vært god, kristen lære i Norge? Er ikke noe å tvile på. Man kan sikkert forsatt finne eldre koner med skaut i misjonsmiljøet rundt omkring i landet. "Bibelen sier at kvinner skal tildekke seg" Ok, eg skal lage meg ein drakt der eg er heilt naken, men berre har ein muhammed karikaturtegning framfor ræva og pikken. Relginen skal heite Oskedommen og i min relgin skal vi gå å slå ned alle som seie hura på 17 mai. Endret 7. november 2007 av medlem-141789 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 7. november 2007 Del Skrevet 7. november 2007 Ok, eg skal lage meg ein drakt der eg er heilt naken, men berre har ein muhammed karikaturtegning framfor ræva og pikken. Det har du vel hatt lyst til å gjøre lenge? Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789 Skrevet 7. november 2007 Del Skrevet 7. november 2007 ja, det kan bli gøy :!: Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 7. november 2007 Del Skrevet 7. november 2007 Vis hijab er ein relgiøs islamistisk ting, så har den ikkje noko å gjør på 17 mai, ferdig med den saken. Forsøk å lese noe av dokumentasjonene som allerede er postet i tråden. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 10. november 2007 Del Skrevet 10. november 2007 Nei, plagget er et symbol på religionen deres. Så hvorfor ikke endre dette ved å gjøre det om til noe annet? Du går ut ifra at det er det kvinnene vil. Igjen, se artikkelen jeg linket til på document.no. Lenke til kommentar
Mynotir Skrevet 10. november 2007 Del Skrevet 10. november 2007 Vis hijab er ein relgiøs islamistisk ting, så har den ikkje noko å gjør på 17 mai, ferdig med den saken. Det bestemmer heldigvis ikke du. Norsk bruk av skaut har også religiøst opphav. Hva vet du om opprinnelesen/bakgrunn for norske skaut? Bibelen sier at kvinner skal ha tildekket hode. Legger du til hvilken sterk innflytelse religion har har hatt på folk utover norges land opp gjennom århundredene, er vi nok nærme en forklaring på bruk av skaut i Norge, dvs. den var religiøst begrunnet. Tja, jeg for min del tviler nå på at skaut ble brukt i Norge av religiøse årsaker. Og hvor i Bibelen står det at kvinner skal ha tildekket hode? Har dette vært god, kristen lære i Norge? Er ikke noe å tvile på. Man kan sikkert forsatt finne eldre koner med skaut i misjonsmiljøet rundt omkring i landet. "Bibelen sier at kvinner skal tildekke seg" Ok, eg skal lage meg ein drakt der eg er heilt naken, men berre har ein muhammed karikaturtegning framfor ræva og pikken. Relginen skal heite Oskedommen og i min relgin skal vi gå å slå ned alle som seie hura på 17 mai. Da er det vel like godt å kle seg ut som nazi-soldat, hvis man bare er ute etter å være støtende Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 10. november 2007 Del Skrevet 10. november 2007 Ja, bør det være akseptabelt å gå med hakekors på armen og gjøre Hitler-hilsen på 17. mai? Lenke til kommentar
Trynemjoel Skrevet 10. november 2007 Del Skrevet 10. november 2007 aaah, gode gamle Godwins lov. Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 10. november 2007 Del Skrevet 10. november 2007 Time to close the thread, it seems. Lenke til kommentar
Mynotir Skrevet 10. november 2007 Del Skrevet 10. november 2007 Ja, bør det være akseptabelt å gå med hakekors på armen og gjøre Hitler-hilsen på 17. mai? Nei. Det bør ikke være akseptabelt å gjøre noe bare for å være jævlig. Jeg nevnte aldri at det skulle være akseptabelt, hvis det var meg du siktet til. Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 10. november 2007 Del Skrevet 10. november 2007 Ingenting galt med å gjøre noe bare for å provosere. Ihvertfall ikke så gale at det burde være ulovlig. Lenke til kommentar
Mynotir Skrevet 10. november 2007 Del Skrevet 10. november 2007 Ingenting galt med å gjøre noe bare for å provosere. Ihvertfall ikke så gale at det burde være ulovlig. Hvorfor skal man gjøre noe bare for å gjøre noen andre triste/sinte? Hva slags positiv virkning har det? Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 10. november 2007 Del Skrevet 10. november 2007 Ingenting galt med å gjøre noe bare for å provosere. Ihvertfall ikke så gale at det burde være ulovlig. Hvorfor skal man gjøre noe bare for å gjøre noen andre triste/sinte? Hva slags positiv virkning har det? Man burde ikke gjøre det, og det har ingen positiv virkning. Lenke til kommentar
Mynotir Skrevet 10. november 2007 Del Skrevet 10. november 2007 Ingenting galt med å gjøre noe bare for å provosere. Ihvertfall ikke så gale at det burde være ulovlig. Hvorfor skal man gjøre noe bare for å gjøre noen andre triste/sinte? Hva slags positiv virkning har det? Man burde ikke gjøre det, og det har ingen positiv virkning. Åh... Misforsto deg. Trodde du mente at det var greit å gjøre det. Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 10. november 2007 Del Skrevet 10. november 2007 Vel, jeg skal ikke dømme andre og si hva de burde eller ikke burde gjøre, selv om jeg ikke synes det er greit. Likevel er det ikke (og det burde ikke være) ulovlig, om det var det du mente med uakseptabelt. Hvis ikke så misforstod jeg. Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 10. november 2007 Del Skrevet 10. november 2007 (endret) Hovedproblemet er at voksne mennesker blir tvunget til å gå med hijab, for ikke å bli slått, utfrosset eller i verste fall drept. Pproblemet jeg har med Hijab er at de som går med disse plaggene er vel vitende om at det overnevnte er faktum, og går med plagget likevel. Problemet jeg har med folk som går i hijab, er at de åpenbart ikke ser problemet; de støtter helt åpent undertrykkelse -- enten de er klar over at undertrykkerene bruker de som går med plagget frivillig for å forsvare undertrykkelsen eller ikke. Dersom voksne kvinner ble tvunget til å gå i bunad, og ble straffet for ikke å gjøre det, så ville jeg reagert likt når folk bruker bunad. Jeg håper det sistnevte er det som er gjeldende for de fleste -- at det ikke forstår at de støtter undertrykkelse -- på samme måte som at de fleste pelselskere som var på minkfarm aldri ville kjøpt en minkkåpe some er laget av mink de selv alte opp i ørsmå bur, for så å se dem bli drept og slaktet levende, og sydd til en kåpe. Mennesker bryr seg i størst grad om det som kun berører dem selv. Men så igjen, man kan ikke regne med at noen skal bry seg om andres frihet -- og jeg må bare nevne at jeg ikke er for å forby Hijab, men jeg liker svært dårlig å se mennesker gå med det: Fordi det er et symbol på undertrykkelse og underkastelse, på samme måte som hakekorset eller sovjetstjernen. Endret 10. november 2007 av Andre1983 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå