Gå til innhold

Noen som har sett Michael Moores "Sicko"?

Gjest medlem-82119

Anbefalte innlegg

Pricks Lagt til I går, 20:50

Benekter du at Moore benytter seg av ganske kritikkverdige metoder i dokumentarene sine, som f.eks. å utelate fakta som undergraver påstandene hans? Se f.eks. på denne videoen om Norge, der landet vårt presenteres som om det er helt perfekt. For eksempel nevnes det ikke at de fleste fengsler slett ikke er som det du ser i videoen.

Joda Moore drar det ganske langt, og dette er vel hva som gjør han både elsket og hatet. Men det å utelate fakta er vel ikke akkurat uvanlig, og mer regelen enn unntaket når man skal servere sitt politiske budskap til folket? Tv2 hjelper deg har ikke for vane å intervjue noen av alle de tusenvis av fornøyde kunder når de er ute etter en virksomhet som har oppført seg dårlig. Når brennpunkt setter søkelyset på slett arbeid i et eller annet departement, passer de ikke på å få med alt det positive arbeidet som har blitt utført, for å skape ballanse i dokumentaren.

Jeg ser ikke problemet i at en politisk dokumentar, som ønsker å sette søkelyset på kritikkverdige forhold i USA, unnlater å ta med det som er bra. Hvis noen faktisk tror de har lært den fulle og hele sannhet om amerikansk helsevesen av å se Sicko, er man bra naiv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Og i utlandet "forguder" de det.

Må de bare gjøre. For all del, jeg har vært på sykehus i Øst-Europa, og det var ikke noen særlig behagelig opplevelse, men kvalitetsmessig var ikke forskjellen noen særlig stor.

Problemet til Norge er (som jeg har påpekt tidligere i tråden) økende køer, problemet med økte kostnader når ny tekonolgi draes inn, ubrukte nye maskiner, korridorpassienter osv.

Det mest ironiske med klippet til Moore om Norge er at fokuset på selve helsevesenet er banalt lite. Det største fokuset er på det ene fengselet, samt at han ramser opp noen økonomiske ordninger vi har.

I øst europa er de ganske så effektive og flinke med turister selov utstyret ikke står i stil.

Lenke til kommentar
USA er på åttende plass på HDI, foran land som Danmark og Frankrike. Det er nok en smule nyttigere å bruke penger på tiltak i Nigeria enn rett over dammen.

Nigeria har veldig voksende økonomi og er et av de beste landene i Afrika å bo i, så bruk de heller i land hvor det er enda verre f eks Mali

EDIT: Videre er ikke det amerikanske militærbudsjettet veldig stort i prosent av total GDP, sammenlignet med de fleste andre land.

USA bruker mest penger på militæret per innbygger. Norge er på andre plass.

Lenke til kommentar

Det gjelder da sannsynligvis innen NATO, eller evnt blant vestlige land? Jeg vil tro f.eks. Nord-Korea (selv om det er håpløst å få nøyaktige og pålitelige tall derfra) bruker langt mer penger på militæret pr innbygger enn både USA og Norge.

Lenke til kommentar

Til Ueland:

Alt stemmer jo, men den filmen er jo ikke et fullverdig bilde på hvordan kriminelle, gravide, syke osv. har det i Norge.

- Hva med folk som dør i donor-kø?

- Hva med folk som venter i over en måned på en legetime

- Hva med folk som venter i over et år på time til spesialist e.l

- Hva med sykehjemmene i Norge? Hva med alle de som bor på gangen og i kott?

osv.

Men fortsatt har vi det veldig bra sammenlignet med resten av verden, men perfekt og noe utopia, det er det aldeles ikke.

Lenke til kommentar
Men det å utelate fakta er vel ikke akkurat uvanlig

Det kommer an på hva man utelater. Moore utelater alltid enorme mengder fakta og gir helt bevisst et totalt feil bilde av det som egentlig skjer.

Tv2 hjelper deg har ikke for vane å intervjue noen av alle de tusenvis av fornøyde kunder når de er ute etter en virksomhet som har oppført seg dårlig.

Nå er jeg ingen fan av programmets metoder, men bedriften får en mulighet til å svare på anklagene.

Når brennpunkt setter søkelyset på slett arbeid i et eller annet departement, passer de ikke på å få med alt det positive arbeidet som har blitt utført, for å skape ballanse i dokumentaren.

Så påstår de heller ikke at det KUN utføres dårlig arbeid der heller, mens Moore påstår at "slik er det".

Jeg ser ikke problemet i at en politisk dokumentar, som ønsker å sette søkelyset på kritikkverdige forhold i USA, unnlater å ta med det som er bra.

Problemet er at det gir et feil bilde av virkeligheten. Det er løgn å fremstille Norge som paradis på jord for å underbygge propaganda i USA.

Filmen viser at faktisk er mulig å ha tilnærmet gratis helsevesen

Og kvaliteten er deretter...

Lenke til kommentar

Det gjelder da sannsynligvis innen NATO, eller evnt blant vestlige land? Jeg vil tro f.eks. Nord-Korea (selv om det er håpløst å få nøyaktige og pålitelige tall derfra) bruker langt mer penger på militæret pr innbygger enn både USA og Norge.

Vel. Var i hvert fall på Dagsrevyen for ca 2 år tilbake at USA brukte litt over 11 000 NOK per innbygger i året. Norge lå på andre plass med ca 8500 NOK per innbygger i året. Tviler selv ikke på at USA er det landet som bruker mest penger på militæret tatt innbyggere i betrakning. Krigen i Iraq koster ekstremt mye i tillegg så er USA det landet som har best teknologi innenfor militæret og teknologi koster.

Fant noen sider som viser hvor sinnsykt mye USA bruker på militæret:

http://www.globalissues.org/Geopolitics/Ar...de/Spending.asp

http://en.wikipedia.org/wiki/Military_budg...e_United_States

post-99953-1196413137_thumb.jpg

Endret av oblivion_-__
Lenke til kommentar

Alt kommer jo an på hvilken form for statistikk man bruker.. Om man f.eks. ser på den wikipedia-linken du kom med, så ser man at om man ser på militærutgifter i % av BNP, bruker så å si hele den arabiske halvøya, pluss mange afrikanske land mer enn USA (Nord-Korea, Irak og Russland oppført med grått som jeg antar betyr "ukjent", noe som også er med på å gjøre statistikken mer usikker - Irak har kanskje ikke spesielt store militærutgifter for tida, men det er nok grunn til å tro at verken Russland eller Nord-Korea står særlig tilbake for USA...)

Lenke til kommentar
Angående Norge så viser det at folk i utlandet synes det er perfekt i Norge, men vi forsetter å klage mer og mer.

Denne filmen ( om Norge) bærer kun en manns stemme, nemlig Michael Moore's. Med hver film han har gitt ut, har han en politisk agenda. Han har en slag fetter "in spirit" her i Norge, navnet er for øyeblikket vekke, han lagde en omstridt "dokomuntar-film" om Røkke og

GetAttachment.jpg

Guantanamo(tok det selv for noen min siden med Google Earth, litt spion in spe :ninja:

NRK som hadde betalt for filmen ville ikke vise den fordi den ikke holdt mål som kommentar.

Så kom kalkulatoren i TV2 :evil: til at de kunne sende (dritten)

.

Endret av Helge_Elg
Lenke til kommentar
Alt kommer jo an på hvilken form for statistikk man bruker.. Om man f.eks. ser på den wikipedia-linken du kom med, så ser man at om man ser på militærutgifter i % av BNP, bruker så å si hele den arabiske halvøya, pluss mange afrikanske land mer enn USA (Nord-Korea, Irak og Russland oppført med grått som jeg antar betyr "ukjent", noe som også er med på å gjøre statistikken mer usikker - Irak har kanskje ikke spesielt store militærutgifter for tida, men det er nok grunn til å tro at verken Russland eller Nord-Korea står særlig tilbake for USA...)

Vel, jeg hadde 2 linker dvs 2 kilder. I begge kildene så ser det ut som USA bruker mest. Veldig små land (under 1 mill innbyggere) synes jeg ikke man skal ta med i statistikken siden de uansett har et ekstremt dårlig militær. På bildet i min forrige post ser du et bilde som viser hvor mye hvert land bruker og der er Russland med. Du ser vel at de bruker mye mindre og de har ca 170 mill innbyggere mens USA har ca 300 mill.

Lenke til kommentar

Vel, jeg hadde 2 linker dvs 2 kilder. I begge kildene så ser det ut som USA bruker mest. Veldig små land (under 1 mill innbyggere) synes jeg ikke man skal ta med i statistikken siden de uansett har et ekstremt dårlig militær. På bildet i min forrige post ser du et bilde som viser hvor mye hvert land bruker og der er Russland med. Du ser vel at de bruker mye mindre og de har ca 170 mill innbyggere mens USA har ca 300 mill.

Men så har USA også vesentlig større inntekter per innbygger enn Russland har; henholdvis 44,765$ og 13,432$ (kilde).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...