Gå til innhold

Noen som har sett Michael Moores "Sicko"?

Gjest medlem-82119

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Se på denne scenen fra "Sicko" DVD-en. Dette er utvilsomt bevis på hvor langt Michael Moore går for å vri på sannheten. Ikke ett ord om hvor forferdelig mange av våre eldre har det, f.eks. Mennesker som tar alt han har å si for god fisk har jeg ikke mye godt å si om... Man må lære seg å sjekke alternative kilder før man former en bedømmelse om noe.

http://www.youtube.com/watch?v=LLQki-mQF4Q

EDIT: Jeg var visst litt sent ute med videoen, eh. Vel jeg har iallfall sagt min mening. :)

Endret av jemartinsen81
Lenke til kommentar
Ser at anti-Moore-brigaden rir igjen, selv om ingen av de har sett filmen eller undersøkt saken på egenhånd (utover å ta Moores motstandere for god fisk vel og merke)...

Benekter du at Moore benytter seg av ganske kritikkverdige metoder i dokumentarene sine, som f.eks. å utelate fakta som undergraver påstandene hans? Se f.eks. på denne videoen om Norge, der landet vårt presenteres som om det er helt perfekt. For eksempel nevnes det ikke at de fleste fengsler slett ikke er som det du ser i videoen.

Hvis man tar f.eks Fahrenheit 911 så hadde Michael moore 1500 advokater som gikk gjennom hele filmen for å se om det var NOE som var uriktig.

Det var det ikke.

Hvis man utelater fakta som ikke stemmer overens med filmens budskap så hjelper det ikke om de fleste andre fakta er viktige. Hva man utelater er ofte like viktig som hva man har med.

Det ser vi f.eks. i diskusjoner med kreasjonister. De nevner f.eks. konkrete fakta, men utelater sammenhengen. De klipper også sitater ut av en sammenheng og presenterer dem som om f.eks. en kjent vitenskapsmann som er tilhenger av evolusjonsteorien har tatt avstand fra den.

Lenke til kommentar

Det er heller ikke poenget. Filmen viser at faktisk er mulig å ha tilnærmet gratis helsevesen, at det er mulig å la drapsmenn traske rundt med motorsag, det er desverre mange land som ikke helt har skjønt at verden ikke er sort og hvit.

Andre land som ref FN er "dårligere" enn Norge har bare seg selv å se til, og når de f.eks der ikke får noe hjelp som helst om de blir syke, får høre om et land hvor alle får "all den hjelp de trenger" (nærmest) er det jo forståelig at Norge ses på som perfekt. :)

(Problemet igjen er at nordmenn slipper å erfare noe annet som regel, og kan dermed bare klage på det vi ser på som et problem. Dog medfører jo det igjen forbedring, så direkte negativt er det ikke)

Lenke til kommentar
Og i utlandet "forguder" de det.

Må de bare gjøre. For all del, jeg har vært på sykehus i Øst-Europa, og det var ikke noen særlig behagelig opplevelse, men kvalitetsmessig var ikke forskjellen noen særlig stor.

Problemet til Norge er (som jeg har påpekt tidligere i tråden) økende køer, problemet med økte kostnader når ny tekonolgi draes inn, ubrukte nye maskiner, korridorpassienter osv.

Det mest ironiske med klippet til Moore om Norge er at fokuset på selve helsevesenet er banalt lite. Det største fokuset er på det ene fengselet, samt at han ramser opp noen økonomiske ordninger vi har.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...