Gå til innhold

Noen som har sett Michael Moores "Sicko"?

Gjest medlem-82119

Anbefalte innlegg

En får finansieringsproblemer, fordi staten har mange andre oppgaver å finansiere også.

Det er ikke nødvendigvis et problem, da det er noen land som har offentlig drevet eller regulert/subsidiert helseforsikring separat fra resten av det offentlige. Har jeg forstått det rett så har Sveits en slik løsning.

Og det er ikke sikkert at UHC er billigere for staten og befolkningen, enn hva markedsløsningen er.

Nei, men UHC fordeler konstnadene annerledes. I land med offentlig helsevesen så betaler de høytlønnete ekstra for tjenestene. Denne ekstra betalingen smøres så utover resten av befolkningen. Det er derfor mulig at UHC blir billigere for folk med lave og vanlige innekter, selv om systemet som helhet blir litt dyrere enn et helprivatisert system.

Han manipulerer også seeren mot den vanlige antikapitalismen ved å vise til enkelteksempler og krisemaksimering. Min kritkk mot deg er at du følger Moores fotspor, og viser liten forståelse av den faktiske situasjonen, og de argumentene for og imot.

Akkurat som det er mulig at det å vise til de relativt få som dør i helsekøer i land som Norge for akkurat samme form for krisemaksimering. Det skal jo også nevnes at selv om nordiske land ikke bruker all teknologi, så tar vi stadig vekk i bruk ny teknologi her også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Btw: Hadde du ikke forsikring? Må man tegne egen helseforsikring hvis man oppholder seg i utlandet, eks. i forbindelse med studier, eller holder det med en utvidet reiseforsikring?

Jeg hadde forsikring som tok hånd over selve legetimen, mens jeg måtte betale tabelettene selv.

Jeg bare skrev det for å få et lys på hvor dyrt det er der!

Lenke til kommentar

Var det flere som la merke til at han skrøt av helsestellet i Cuba, men på listen over verdens beste helsestell som han viste så lå Cuba 2 plasser under USA. :p

Problemet med helsestellet i USA er ikke hvor mye penger samfunnet bruker på helse, men at de har et system hvor man har private aktører og manglende incitament til å kurere folk. Det er en veldig farlig kombinasjon.

Lenke til kommentar

Mine erfaringer med helsestellet i USA:

Fikk influensa med kraftig feber og klarte komme meg til et legesenter. Kom nesten rett inn til legen og fikk rask diagnose og resept. Husker ikke pris på lege og piller, men det var antagelig 500-1000kr. Det holdt å bare ta en av pillene da alle symptomer forsvant på null komme svisj.

Viste senere pilleesken til fastlege i Norge og da kom det flere kolleger innom kontoret for å se om dette kunne være mulig. De sa at i Norge ville de ikke engang gitt noe så kraftig til en hest. :omg:

Endret av robertaas
Lenke til kommentar
En får finansieringsproblemer, fordi staten har mange andre oppgaver å finansiere også.

Det er ikke nødvendigvis et problem, da det er noen land som har offentlig drevet eller regulert/subsidiert helseforsikring separat fra resten av det offentlige. Har jeg forstått det rett så har Sveits en slik løsning.

Og jeg regner med at også denne delen blir finansiert av det offentlige.

Min løsning ville vært å sette lovfestede prioriteter på hvor pengene fra statsbudsjettet skal gå. I stedet for at pengene blir bestemt fra ulike politiske bølger, så hadde alle regjeringene over tid fått en slags mal for hvordan de skal bruke pengene, hvor helse ville vært en av de første postene.

Han manipulerer også seeren mot den vanlige antikapitalismen ved å vise til enkelteksempler og krisemaksimering. Min kritkk mot deg er at du følger Moores fotspor, og viser liten forståelse av den faktiske situasjonen, og de argumentene for og imot.

Akkurat som det er mulig at det å vise til de relativt få som dør i helsekøer i land som Norge for akkurat samme form for krisemaksimering. Det skal jo også nevnes at selv om nordiske land ikke bruker all teknologi, så tar vi stadig vekk i bruk ny teknologi her også.

Problemet er at norske myndigheter har liten vilje til å kjøpe inn ny tekonologi, med mindre det er strengt talt nødvendig. Jo mer en kan kurrere - jo høyere utgifter.

I Norge er det jo også slik at myndighetene har alt for stor makt over hva pengene skal brukes på. Her i Trondheim har det vært mange saker hvor St. Olavs har funnet ut at de har masse penger (snakker om flere millioner) som ikke blir brukt på ubrukte poster, men hvor de ikke får bruke disse middlene på andre ting nettopp fordi myndighetene ikke lar de. I USA er det svært få slike eksempeler, og amerikanerene opplever det beste helsemarkedet kan de gi. Kvaliteten er mye bedre i USA, enn den er i Norge, og grunnen er selvsagt at bedriftene (sykehusene) er bedre enn en sentralisert stat til å si hvor penger skal brukes.

Lenke til kommentar
Jeg mener all USA-hetsen går for langt til tider. Legger ved en link til en saklig artikkel med troverdige kilder.

Dessuten bør ikke folk ta alt Moore sier for god fisk, faktafeilene i mange av filmene hans er ofte altfor alvorlige til at han i det hele tatt kan bli tatt seriøst.

Helt ening med deg i at det tidvis kan bli litt mye hets. Eller dvs litt feilaktig hets vil jeg vel heller kalle det, for det er ikke direkte vanskelig å finne ting som etter mitt syn er høyst kritikkverdig, men mye av hetsen mot USA er nok preget av forutintatte holdninger, og manglende kunnskap.

Hvis du har lest tråden vet du også at jeg er svært kritisk til innholdet i M. More's filmer, de er kraftig farget, og klippet og redigert på en spekulativ måte. Men hva alle de grove faktafeilene blandt annet du nevner faktisk er, har jeg ikke fått med meg. Jeg er bare kritisk fordi det er så åpenbart farget.

Så, hva er disse faktafeilene dere vet om, helt konkret?

Lenke til kommentar

Vel, det er mye stoff å fordøye, men kan sende en link som ganske greit samler opp hele Bowling For Columbine og hvor kildene er troverdige. Igjen er det Jan Arild Snoen fra Minerva som har skrevet artikkelen og det er virkelig interessant å se en annen side av saken.

Jan Arild Snoens Analyse.

Moore er dyktig, ingen tvil om det. Men han er ingen kompetent dokumentarprodusent, derimot er han en enestående propagandist.

Lenke til kommentar
Nå er jo Jan Arild Snoen også ganske langt fra å være en nøytral kilde.

Hans artikler er ingen kilde i seg selv, men kildene som hans artikler bygger på er klare og objektive. Poenget er at Michael Moore sine ''kilder'' ofte er direkte feil eller vridd på en slik måte at de mister sin kredibilitet.

Lenke til kommentar
Vel, det er mye stoff å fordøye, men kan sende en link som ganske greit samler opp hele Bowling For Columbine og hvor kildene er troverdige. Igjen er det Jan Arild Snoen fra Minerva som har skrevet artikkelen og det er virkelig interessant å se en annen side av saken.

Jan Arild Snoens Analyse.

Moore er dyktig, ingen tvil om det. Men han er ingen kompetent dokumentarprodusent, derimot er han en enestående propagandist.

Takk for info. Riktignok var det ikke Bowling for Columbine som ble analysert, men Farenheit 9/11.

Men jeg tror egentlig ikke vi er så uenige om noe, Moore er dyktig på propaganda, og man må være klar over at det er akkurat det når man ser filmene. Konspirasjonsteoriene hans er jo temmelig drøye til tider.

Jeg håper da bare at man heller ikke tar alt dette i linken for "god fisk" eller fakta, for dette bar da preg av å være rimelig farget dette også syns jeg, bare da andre veien. Men interessant var det uansett. :)

Lenke til kommentar
Husker ikke alt han har skrevet nå, men han har brukt den studien om sosial mobilitet fra Dallas Feb som er ren manipulering.

Kan hende, men har hverken lest eller hørt om dette. Jeg syns derimot at denne omtalen av filmen er tilregnelig og godt begrunnet. Poenget var uansett at Moore vrir på informasjon så den kommer ut i en uheldig form og bør ikke tas for god fisk. Denne debatten skulle ikke omhandle Snoen, jeg refererte til artikkelen hans for å belyse Moores fremgangsmåter.:)

Lenke til kommentar
Snoen jobber for Civita, som er betalt for å gjøre det for den norske høyresiden som Moore gjør for den amerikanske venstresiden.

Sikter igjen tilbake til det jeg har sagt før og at jeg linket artikkelen for å belyse Moores suspekte bruk av kilder.

Lenke til kommentar

Jeg kjenner ikke til han fra før av, men oppfatter som sagt oppsummeringen til Jan Arild Snoen som relativt farget, men han er da også klar på at dette er hans personlige analyse.

Analysen;

Ikke alle argumentene mot Moore er like rimelige eller presise, og det ovenstående er min egen analyse. Jeg har basert meg på en rekke artikler og web-sider som du finner listet her:

http://www.monticello.no/aktuelt/moore.html

Han belyser absolutt noen tvilsomme opplysninger fra Moore, jeg ser vel også noe som kan kalles faktafeil, men aller mest er dette jo snakk om propagandateknikker som man finner i de fleste dokumentarer. Men Moore drar det vel litt lenger enn hva vi er vant med ja...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...