Gjest medlem-82119 Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 Jeg har sett Michael Moores "Sicko" og igjen så får vi se hvor sprøtt det amerikanske samfunnet er. Når amerikanerne suser rundt og "redder folk" fra diktatorer the american way...burde ikke noen snart dratt til amerika og reddet amerikanerne fra det amerikanske samfunnet? Jeg synes at filmer som sicko, fahrenheit 911, en ubehagelig sannhet osv burde vært sendt mange ganger på amerikansk fjernsyn, blitt vist for alle elevene osv slik at ihvertfall den oppvoksende generasjon våkner opp og gjør noen nødvendige forandringer... Man kunne jo latt neste års tv-innsamling gå til usa, og f.eks latt leger uten grenser, røde kors osv stille seg opp i new york, la, california, washington osv og tilbudt gratis helseundersøkelser og medisiner til trengende amerikanere. Hadde det vært en ide å faktisk ha en tv-innsamling til syke i usa, slik at de får den hjelp de trenger.... Ser for meg snutter på tv i samme stil som sultende barn i afrika, bare med syke amerikanere.....litt trist musikk, og en givertelefonnr osv. eventuelt med noen intervjuer av noen som har blitt reddet.... Kunne faktisk også tenkt meg en poll på dette, for eksempel: Trenger usa hjelp? A- Ja B- Nei Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 Har sett filmen, ganske bra dokumentar. Til pollen: USA kan hjelpe seg selv bare de vil, får ikke noe penger fra meg, ikke det at jeg gir penger til slike ting uansett.. Lenke til kommentar
Poor Leno Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 Selvfølgelig trenger ikke USA pengehjelp til indre sosiale og politiske problemer fra andre land, når de bruker mange tusen milliarder(!) på å føre krig i andre land uten riktig grunnlag! Hadde de rettet resursene mot seg selv, og ikke steder som Irak ville de kanskje hatt det bedre...? Lenke til kommentar
Idioteque Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 (endret) Jeg har sett Michael Moores "Sicko" og igjen så får vi se hvor sprøtt det amerikanske samfunnet er.Når amerikanerne suser rundt og "redder folk" fra diktatorer the american way...burde ikke noen snart dratt til amerika og reddet amerikanerne fra det amerikanske samfunnet? Jeg synes at filmer som sicko, fahrenheit 911, en ubehagelig sannhet osv burde vært sendt mange ganger på amerikansk fjernsyn, blitt vist for alle elevene osv slik at ihvertfall den oppvoksende generasjon våkner opp og gjør noen nødvendige forandringer... Man kunne jo latt neste års tv-innsamling gå til usa, og f.eks latt leger uten grenser, røde kors osv stille seg opp i new york, la, california, washington osv og tilbudt gratis helseundersøkelser og medisiner til trengende amerikanere. Hadde det vært en ide å faktisk ha en tv-innsamling til syke i usa, slik at de får den hjelp de trenger.... Ser for meg snutter på tv i samme stil som sultende barn i afrika, bare med syke amerikanere.....litt trist musikk, og en givertelefonnr osv. eventuelt med noen intervjuer av noen som har blitt reddet.... Kunne faktisk også tenkt meg en poll på dette, for eksempel: Trenger usa hjelp? A- Ja B- Nei Sicko og Fahrenheit 9/11 er ikke stort mer enn fiksjonsfilmer basert på den virkelige verden; faktafeil florerer. Å "undervise" det amerikanske samfunnet med dem er derfor helt feil. Angående det amerikanske helsevesenet leste jeg en blogg for en stund siden som forklarte det utrolig godt. USA er på åttende plass på HDI, foran land som Danmark og Frankrike. Det er nok en smule nyttigere å bruke penger på tiltak i Nigeria enn rett over dammen. EDIT: Videre er ikke det amerikanske militærbudsjettet veldig stort i prosent av total GDP, sammenlignet med de fleste andre land. Endret 3. november 2007 av Idioteque Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 (endret) USA har sikkert et ok helsevesen....for de som har råd til å betale. Du henviser også til en blogg fra en som sier at han ikke har sett filmen, og det er vel ikke så betryggende. Hadde han sett filmen vill han sett at medicare IKKE hjelper pensjonistene....som den intervjuede på 80 år som måtte jobbe til han døde for å dekke nødvendig medisiner. Krigsveteranene fikk heller ikke hjelp, de ble tatt med til cuba for å få hjelp. Man kan forsikre seg, men vilkårene for å få forsikring er så strenge at de færreste får det. Og selv om man har forsikring, så dekker ofte ikke den noenting. flere ansatte har i retten uttalt at de nektet å gi nødvendig medisiner til folk for å øke profitten til selskapet. Kanskje en ide å SE filmen først, før man uttaler seg? Endret 3. november 2007 av medlem-82119 Lenke til kommentar
Idioteque Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 Jeg tenkte mest som en politisk markering, på samme måte som danmark for noen få år siden sendte doruller til norge... USA har sikkert et ok helsevesen....fordi som har råd til å betale. Les bloggen som jeg linket til, og du vil se ting fra et nytt perspektiv. Jeg skal ikke påstå at alt er rosenrødt innenfor amerikansk helsevesen; men det er langt bedre enn det det ofte blir framstilt som. Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 Jeg mener at alle som tar Moore seriøst trenger hjelp Lenke til kommentar
Nonsens Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 (endret) En ålreit 'dokumentar' fra Moore, men han gjør jo som sedvanlig sitt til for å krisemaksimere. F.eks. den 'tragiske historien' om de som kun fikk ett cochlear-implantat til datteren sin selv om de mente at hun burde fått to. To slike dekkes faktisk ikke i Norge heller: Til tross for at mange kan forbedre hørselen med to cochlea-implantater (CI), mener Rådet for prioritering at det blir for dyrt. Derfor får hørselshemmede bare ett apparat. For å sette inn det første implantatet, er prislappen på 300.000 kroner. Setter man to implantater samtidig, blir den samlede kostnaden på cirka en halv million kroner. - Vi har kommet frem til denne konklusjonen fordi også det norske helsevesenet må eksistere innenfor fastsatte økonomiske rammer, sier Larsen. http://www.dagensmedisin.no/nyheter/2007/1...mplantater-for/ Endret 3. november 2007 av Nonsens Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 To slike dekkes faktisk ikke i Norge heller: Døren for å få tillatelse til to implantater, er imidlertid ikke helt lukket: - Eventuell bruk av to implantater kan skje på individuell basis, med utgangspunkt i prioriteringsforskriften. Direktoratet oppfordres, sammen med fagmiljøet og hørselshemmedes organisasjoner, til å identifisere relevante kriterier - og innarbeide dem i nasjonale retningslinjer/nasjonale veiledere, sier Larsen. Lenke til kommentar
Nonsens Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 Døren for å få tillatelse til to implantater, er imidlertid ikke helt lukket: - Eventuell bruk av to implantater kan skje på individuell basis, med utgangspunkt i prioriteringsforskriften. Direktoratet oppfordres, sammen med fagmiljøet og hørselshemmedes organisasjoner, til å identifisere relevante kriterier - og innarbeide dem i nasjonale retningslinjer/nasjonale veiledere, sier Larsen. Med andre ord: To stk dekkes vanligvis ikke. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 Poenget her var vel at et barn som er i læringsfasen for å lære språk vil ha vesentlig større hjelp av å høre på begge ørene. Når barnet kun får dekket for ett øre, vil hun også få dårligere språkopplæring som vil ha konsekvenser for det sosiale liv blandt annet med andre barn. Såvidt jeg husker ble det ene øret dekket av forsikringsselskapet, og de var dem som nektet å dekke for det andre øret også....på rent profittøknings grunnlag. Med mange milliarder i overskudd, så er det ikke ressursproblemer...som det vil være i et "gratis" helsevesen. Lenke til kommentar
Nonsens Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 (endret) Såvidt jeg husker ble det ene øret dekket av forsikringsselskapet, og de var dem som nektet å dekke for det andre øret også....på rent profittøknings grunnlag. Jepp, en økonomisk vurdering. Akkurat som i Norge. Og alikevel tror vi at vi har et helsevesen som er overlegent alle andre - noe denne saken klart viser at vi ikke har Alle sykdommer veies imot kroner og øre også i offentlige helsevesen. Er det for dyrt får du ikke behandling. Selv om behandlingen finnes og det offentlige har mange milliarder i bakhånd. På samme måte må private tilbydere selvfølgelig veie behandling mot hva det koster. Nevnte øreimplantatet bare som en kuriositet fordi det var en av de tingene som ble trukket frem som veldig ille. Og så viser det seg at vi ikke er noe 'bedre' her i landet (og sannsynligvis ikke i de fleste andre land) når det gjelder eksakt samme problemstilling. Endret 3. november 2007 av Nonsens Lenke til kommentar
Mynotir Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 Forskjellen mellom Afrika og USA er at USA har et helsevesen. Visstnok en som baserer seg på at den som trenger det har god økonomi men allikevel er det bedre enn ingenting. USA er også forsåvidt et rikt land som sikkert kunne ha råd til ett fullverdig helsevesen. Jeg tror bare ikke at den gjennomsnittlige amerikaner gidder å se på de positive sidene ved det og isteden se på at det kan bli høyere skatter og lignende. Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 Forskjellen mellom Afrika og USA er at USA har et helsevesen. Visstnok en som baserer seg på at den som trenger det har god økonomi men allikevel er det bedre enn ingenting. USA er også forsåvidt et rikt land som sikkert kunne ha råd til ett fullverdig helsevesen. Jeg tror bare ikke at den gjennomsnittlige amerikaner gidder å se på de positive sidene ved det og isteden se på at det kan bli høyere skatter og lignende. USA er et av de landene i verden som bruker mest penger på helse. Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 Jeg er ser at trådstarter tar alt Michael Moore sier for god fisk. Han er veldig flink til å overdrive og snu sannheten til noe som gagner hans eget politiske syn. Mye av det han sier i sine "dokumentarer" er direkte løgn. Det skremmer meg at folk faktisk tror på sprøytet hans uten å undersøke saken på egen hånd. Lenke til kommentar
Mynotir Skrevet 4. november 2007 Del Skrevet 4. november 2007 Forskjellen mellom Afrika og USA er at USA har et helsevesen. Visstnok en som baserer seg på at den som trenger det har god økonomi men allikevel er det bedre enn ingenting. USA er også forsåvidt et rikt land som sikkert kunne ha råd til ett fullverdig helsevesen. Jeg tror bare ikke at den gjennomsnittlige amerikaner gidder å se på de positive sidene ved det og isteden se på at det kan bli høyere skatter og lignende. USA er et av de landene i verden som bruker mest penger på helse. Ser ut som at de ikke bruker nok, eller ikke på riktig måte. Det kan være det samme om de bruker 1000 milliarder eller 2000 milliarder hvis utfallet blir det samme. Amerikanere må betale skyhøye summer for å få helsehjelp. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 4. november 2007 Del Skrevet 4. november 2007 Ser at anti-Moore-brigaden rir igjen, selv om ingen av de har sett filmen eller undersøkt saken på egenhånd (utover å ta Moores motstandere for god fisk vel og merke)... Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 4. november 2007 Del Skrevet 4. november 2007 Ser at anti-Moore-brigaden rir igjen, selv om ingen av de har sett filmen eller undersøkt saken på egenhånd (utover å ta Moores motstandere for god fisk vel og merke)... Hva vet du om vi har sett filmen eller undersøkt saken selv? Lenke til kommentar
Mynotir Skrevet 4. november 2007 Del Skrevet 4. november 2007 Det meste av det Moore sier er jo riktig. Han tar seg bare den frihet til å pusse på sannheten til tider. Forsåvidt akkurat det vi lærte i norsk-timen her om dagen :/ "Det finnes noen triks for hvordan vi skal få argumentene våre til å overbevise lytteren. En av dem er å framstå som bedre enn det du er. En annen er å få det til å høres ut som alle synes det. Da vil lytteren føle seg som en outsider." Jippi! Fremmedord i norsken. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 4. november 2007 Del Skrevet 4. november 2007 Hvis man tar f.eks Fahrenheit 911 så hadde Michael moore 1500 advokater som gikk gjennom hele filmen for å se om det var NOE som var uriktig. Det var det ikke. Ja, han kryssklipper og setter ting opp mot hverandre.....men det er konkrete ting som tas opp og det er virkelige folk som opplever dette. Vi så også flere klipp fra rettsalen hvor tidligere ansatte sa rett ut at de bevisst nektet forsikringstagere nødvendig behandling for å øke profitten til selskapet. Folk døde av disse avgjørelsene, som hun med den syke datteren som ble avvist på sykehuset fordi det ikke var tilknyttet hennes forsikringsselskap noe som førte til at en enkel behandling ble nektet og dattera døde. Man ser det også på prisene på medisiner som har økt langt over fremstillingsutgifter og normal fortjeneste, noe som fører til at mange mennesker blir ruinerte og at mange ikke har råd til nødvendig behandling. Det er jo et paradoks at fattige cuba har et vesentlig bedre helsetilbud til sine innbyggere enn rike usa, og at land som canada, frankrike, england, norge osv har et selvfølgelig system som er en fjern drøm for alle amerikanere. Selv ikke norsk helsevesen ville dumpet fattige uteliggere på gata slik de gjorde i usa. Jeg tror at mange som nekter å tro på dette, ikke klare å ta innover seg at virkeligheten for noen er så grusom som den er..når de ser en slik film MÅ det jo være overdrevet....? Dem om det... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå