Kleivis Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 Fikk ny prossessor i posten idag (AMD Athlon 64 X2 6000+ 3.0GHz) og har lyst å montere denne fortere enn svint. Men kjølepastaen som eg bestilte har ikke dukket opp enda. Hvor viktig er det med kjølepasta. Er det trygt å kjøre uten eller må eg vente til over helgen? Har null peiling på hardware for å være helt ærlig. Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 Den er veldig viktig, er den som gjør at kjøleribben får skikkelig kontakt med CPU. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 Med prosessoren følger det med en Boxed kjøler. Bruk pastaen til denne midlertidig. Lenke til kommentar
Kleivis Skrevet 3. november 2007 Forfatter Del Skrevet 3. november 2007 Boxed kjøler? Lenke til kommentar
Vice Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 Å bruke kjølepasta er Alfa & Omega, om du ikke bruker dette vil prosessoren din garantert gå varm med en gang. I verste fall kan du ødelegge noe dersom prosessoren din ikke automatisk klokker seg kraftig ned pga. varmen. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 Eller for å snu det litt. Hvor har du fått kjøpt denne prosessoren uten medfølgende kjøler? Lenke til kommentar
Kleivis Skrevet 3. november 2007 Forfatter Del Skrevet 3. november 2007 Eller for å snu det litt.Hvor har du fått kjøpt denne prosessoren uten medfølgende kjøler? Kjøler er det jo, men eg kan ikke se noe kjølepasta som eg forstår skal være mellom prossessor og kjøleribbene..? Lenke til kommentar
fargoth Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 Boxed kjøler? Det følger som oftest med en kjøleløsning i samme eske som cpuen, denne kalles for en "boxed cooler". I alle tilfeller jeg har vert borti er kjølepastaen allerede festet til ribben i kjøleløsningen, det samme gjelder dersom det brukes en thermal pad istedenfor pasta. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 Å faen det var thermal Pad på boxed kjøleren. Men med den padden så trenger du ikke kjølepasta om det er boxed kjøleren du skal bruke. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 Boxed kjøler kommer med ferdig påmontert (mye) pasta. Det er bare "tut og kjør". Har du fått en CPU med plan (normalt) IHS (Integrated Heat Spread="Lokket" på CPU), samt en plan god kjøler (ikke stock) kan du ogås kjøre uten pasta. Det er normalt ikke å anbefale, men jeg vil ikke være så kategorisk som enkelte her, da jeg har testet dette ut opptil flere ganger. Pasta kan være kritiskt for å skape god varmeoverføring fra CPU<->kjøler(blokk), men da gjerne ved litt "sloppy" montering. Perfekt/omhyggelig montert (ikke den minste skjevhet) blir det nok kontakt til å unngå høy temp ved load. Uansett: De aller fleste stock/ettermarkeds-kjølere kommer med ferdig påført pasta idag. Lenke til kommentar
564215 Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 (endret) Kanskje litt dumt spørsmål, men trenger man kjølepasta hvis man har Intel Core 2 Quad Q6600 sammen med Thermaltake Big Typhoon eller Zalman CNPS9500LED kjølervifte? Edit: La til enda en vifte.. Endret 3. november 2007 av ZeroZ Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 For ordens skyld så er kjølepastaen på den medfølgende kjølren som oftest grå og er påsmurt kjøleren. Se de tre grå feltene på kobberet i midten av denne kjøleren: Hvis kjøleren din ikke har dette så vil jeg sterkt fraråde deg å starte maskina før det er på plass. Lenke til kommentar
Kleivis Skrevet 3. november 2007 Forfatter Del Skrevet 3. november 2007 Ok, såg ikke for meg at den såg sånn ut. Trodde det var der eg skulle smøre pastaen på. Hehe Lenke til kommentar
564215 Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 Følger et vanligvis med en kjøler, når man kjøper ny cpu? Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 Ja i disse dager gjjør det det. Har prosessoren Boxed i navnet føger det med kjøler. Er lenge siden jeg har sett prosessorer som ikke er Boxed faktisk. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 Følger et vanligvis med en kjøler, når man kjøper ny cpu? Med mindre prosessoren heter OEM, og det står at det ikke følger med kjøler, så følger det med. Lenke til kommentar
Kleivis Skrevet 3. november 2007 Forfatter Del Skrevet 3. november 2007 Hvorfor får eg ikke opp noe mer her? Skal eg innstallere noe spesielle drivere eller noe? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 Sjekk hvilken biosversjon som ligger inne og om den støtter prosessoren. Hvis ikke så oppdaterer du bare biosen. Lenke til kommentar
564215 Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 Følger det med en bra kjølevifte på Quad Q6600? Eller med andre ord; vil den holde, eller må jeg kjøpe ny? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå