Gå til innhold

Hvor viktig er kjølepasta?

Kleivis

Anbefalte innlegg

Fikk ny prossessor i posten idag (AMD Athlon 64 X2 6000+ 3.0GHz) og har lyst å montere denne fortere enn svint. Men kjølepastaen som eg bestilte har ikke dukket opp enda. Hvor viktig er det med kjølepasta. Er det trygt å kjøre uten eller må eg vente til over helgen?

Har null peiling på hardware for å være helt ærlig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Boxed kjøler? :p

Det følger som oftest med en kjøleløsning i samme eske som cpuen, denne kalles for en "boxed cooler". I alle tilfeller jeg har vert borti er kjølepastaen allerede festet til ribben i kjøleløsningen, det samme gjelder dersom det brukes en thermal pad istedenfor pasta.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Boxed kjøler kommer med ferdig påmontert (mye) pasta.

Det er bare "tut og kjør".

Har du fått en CPU med plan (normalt) IHS (Integrated Heat Spread="Lokket" på CPU), samt en plan god kjøler (ikke stock) kan du ogås kjøre uten pasta.

Det er normalt ikke å anbefale, men jeg vil ikke være så kategorisk som enkelte her, da jeg har testet dette ut opptil flere ganger.

Pasta kan være kritiskt for å skape god varmeoverføring fra CPU<->kjøler(blokk), men da gjerne ved litt "sloppy" montering.

Perfekt/omhyggelig montert (ikke den minste skjevhet) blir det nok kontakt til å unngå høy temp ved load.

Uansett:

De aller fleste stock/ettermarkeds-kjølere kommer med ferdig påført pasta idag.

Lenke til kommentar

For ordens skyld så er kjølepastaen på den medfølgende kjølren som oftest grå og er påsmurt kjøleren. Se de tre grå feltene på kobberet i midten av denne kjøleren:

post-3851-1194098137_thumb.jpg

Hvis kjøleren din ikke har dette så vil jeg sterkt fraråde deg å starte maskina før det er på plass.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...