indola1234 Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 Hvor vanskelig er det å tilpasse en ganske mørk blåfarge til nye fangere?? Lenke til kommentar
Fisk1 Skrevet 6. november 2007 Del Skrevet 6. november 2007 Tilpasse...? Er ikke helt sikker på hva du mener. Men er det nyansen du er bekymra for? Lenke til kommentar
indola1234 Skrevet 6. november 2007 Forfatter Del Skrevet 6. november 2007 Yes. Det med nyanser og greier. Og att lakken begynner å bli noen år. Har vel blitt litt annen farge etterhvert. Lenke til kommentar
Fisk1 Skrevet 6. november 2007 Del Skrevet 6. november 2007 Er ikke så mye du får gjort med det... Jeg kan ingen metoder i alle fall, har ikke funnet noen løsning på det problemet. Kanskje du kan høre hos en lakkforhandler? Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 7. november 2007 Del Skrevet 7. november 2007 Skru av tanklokket eller en annen flat del og få et lakkverksted til å lese av lakkoden kanskje? Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 7. november 2007 Del Skrevet 7. november 2007 Du vil aldri få dette 100%. Les av lakkoden og kjøp den. Eneste du kan prøve å trikse med nyansene er ved flere/færre lakklag, både lakkbase og klarlakk. Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 7. november 2007 Del Skrevet 7. november 2007 Helt 100% blir det nok aldri nei, men du kan få det i hvert fall 99 prosent bra. Hvis lakken ikke er falmet for mye, og du gir den en skikkelig julevask med clay, rub og polish vil den bli ganske "ny". Så kommer det ann på hvilken farge det er, er forskjell på en hvit og en rød bil. Sølvfargede biler er kanskje det verste, det er i hvert fall det mine billakkerervenner sier. Lenke til kommentar
Minus Skrevet 7. november 2007 Del Skrevet 7. november 2007 Om du polérer resten av bilen på en ordentlig og korrekt måte, vil fargeavviket bli minimalt. Her er en fantastisk guide, som viser hvordan en bil virkelig kan skinne, og nesten ser bedre ut enn da den kom fra fabrikken. Dog krever denne shiningen litt kunnskaper, samt tid. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 7. november 2007 Del Skrevet 7. november 2007 Ulike fargepigmenter blekes av UV-delen i sollys. Det er ulike kjemiske stoffer som får fram de ulike fargene, og pigmenter som gir røde farger er de minst fargeekte. Men også visse metallic-lakker vil bli klart blekere med årene. Denne fargeendringen er uavhengig av oksydering av overflaten. Rubbing fjerner kun det oksyderte overflatebelegget, men kan ikke tilbakeføre blekingen. Å flekklakkere med originallakken på en gammel bil vil derfor i de fleste tilfellene gi nyanseforskjeller. Metoden med å la lakkverkstedet måle den fargen som det faktisk har blitt etter hvert og blande en reparasjonslakk som matsjer dette vil derfor være den beste løsningen i de fleste tilfeller. Skal man derimot hellakere bilen f.eks i forbindelse med restaurering kan man like gjerne bruke originalfargen i stedet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå