Hårek Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 Har en P-4 3GHz (Northwood). Med mitt gamle Asus P4C800 hovedkort hadde jeg typisk 55 grader på CPU. Så byttet jeg til et ASRock P4i65G, og nå er temperatur rundt 30 grader. Begge er avlest i BIOS. Jeg har forstått det slik at temperaturføleren er en diode inne i selve CPU. Noen som har en ide om hvordan det kan bli så stor forskjell i avlesning? Lenke til kommentar
Athikez Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 Det er en slags diode på hovedkortet der du plasserer CPU som leser temp. Kan være forskjellige årsaker til at temp blir lest annenledes med en annen hovedkort. 1. Du har plassert kjøler riktig og har tatt på kjølepasta og slikt veldig bra. 2. Hovdkortene er av forskjellig merke og dermed bruker de forskjellige algoritmer til å lese av temp. Og disse algoritmene blir ofte oppdatert med bios oppdateringer. Vil anbefale deg til oppdatere bios og se hva som skjer. Ofte så blir det mer korrekt lesing av temp Lenke til kommentar
alec1 Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 Kanskje du fikk ut mye støv og drit av kjølleribba til CPU'en under byttingen av hovedkort som førte til at kjølingen av prosessoren ble mye mer effektiv. I tillegg til at ny kjølepasta (som du forhåpentlig vis brukte) førte til bedre varmeoverføring mellom CPU'en og kjølleribba. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 3. november 2007 Forfatter Del Skrevet 3. november 2007 Har siste BIOS, så jeg antar at det er riktig. SpeedFan og SIV leser det samme. Har riktignok byttet kjøleribbe. Hadde orginal kjøler før, og lot BIOS styre viften av og på. Da var det tydelig at temperatur varierte mellom 50 og 60 grader avhengig av om vifta gikk eller ikke. Har nå en vesentlig bedre kjøler, men kan det virkelig forklare en forandring på 30 grader? Om jeg stopper vifta nå stiger temp bare fra 28 til 32 grader. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå