Gå til innhold

Hvordan stille hvitbalanse på EOS 400D i M-modus?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Knips et bilde av en hvit flate (et blankt ark går bra). Gå så inn i menyen under arkfane 2 fra venstre (kamera med et totall bak på rød bakgrunn) og velg egendefinert WB. Velg bildet du nettopp tok. Deretter går du ut av menyen, trykker på knappen WB og velger symbolet helt til høyre (to trekanter med spissen mot hverandre med en firkant over).

DONE! :)

Lenke til kommentar

Du kan jo velge forskjellige forhåndsinnstilte òg da. Jeg har 350D selv, men skulle bruke et 400D, og det var en skikkelig ulogisk måte å komme frem til hvitbalansevalgene :ermm: Plutselig så var menyen der, liksom. Vet hvordan jeg skal finne frem til det, men ikke forklare det uten å ha trykket på det selv først :roll:

Lenke til kommentar
Du kan jo velge forskjellige forhåndsinnstilte òg da. Jeg har 350D selv, men skulle bruke et 400D, og det var en skikkelig ulogisk måte å komme frem til hvitbalansevalgene :ermm: Plutselig så var menyen der, liksom. Vet hvordan jeg skal finne frem til det, men ikke forklare det uten å ha trykket på det selv først :roll:

Er vel bare å trykke WB-knappen? Det pleier jeg i hvertfall, så kan jeg velge mellom auto, sol, overskyet etc. etc.

Dersom jeg trenger ett helt kritthvitt bilde, kan jeg ikke da bare sette lukker på 20 sek og vende kameraet mot himmelen/sola elns?

Hvis jeg gjør dette, funker WB'en da til alt? Må ikke skifte igjen senere?

Lenke til kommentar

Nei, du kan ikke sette lukker på 20 sekunder og vende kameraet mot sola! Er du uheldig, svir du bildesensoren! Det har heller ingenting med hvitbalanse å gjøre.

Bruk et ark, det funker mer enn godt nok for amatørbruk. Hvis ikke, får du kjøpt kalibreringskort hos en velassortert fotoforretning.

Du kan også bruke RAW-format, for da kan du styre hvitbalansen i ettertid.

Lenke til kommentar
Knips et bilde av en hvit flate (et blankt ark går bra). Gå så inn i menyen under arkfane 2 fra venstre (kamera med et totall bak på rød bakgrunn) og velg egendefinert WB. Velg bildet du nettopp tok. Deretter går du ut av menyen, trykker på knappen WB og velger symbolet helt til høyre (to trekanter med spissen mot hverandre med en firkant over).

Kamera finner ikke noe å fokusere på og vil ikke ta bilde ?!??!

Lenke til kommentar

Bruk manuell fokus, da vel.

Lenke til kommentar

Bruk manuell fokus, da vel.

TAKK! Nybegynner serru!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...