Postkassestativ Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 Dette gjelder en 95mod galant. Når man kjører opp alle vinduene samtidig mens bilen går på tomgang går turtallet under 400. Prøvde å sette på alt som krevde strøm og det var nesten så bilen stoppet. Når man legger helt over er det også så den nesten kveles. Det vises på nærlysene når man slår på bakrutevarme. Lampa for kjølevann lyser også! Det er ikke for lite vann på den. Er det noen kjente feil med disse modellene? Lenke til kommentar
gxi Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 Det er helt normalt du merker at motoren går tregere når du slår på effektkrevende applikasjoner, men det skal det ikke være forskjell på flere hundre rpm. En typisk bakrutevarmer er vel på ca. 400W, og alle vinduene samtidig tar vel fort flere hundre watt. Jo mer man setter på av elektriske belastninger, jo tyngre er det å drive dynamoen. Når du trør styringa helt over (det skal du aldri gjøre, fordi det sliter på servoen), så vil servopumpa jobbe hardt, og derfor blir det tyngre å drive den rundt. Det er i det hele tatt ikke noe problem med det elektriske anlegget, men det kan være noe feil med tomgangsregulatoren eller noe annet som er med på å holde turtallet oppe på tomgang. Kanskje noe som kunne trenge en rens? Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 Lenge siden du har skifta batteri? Det kan rett og slett være at batteriet er dårlig. Lenke til kommentar
Januar333 Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 (endret) Min er ikke slik, kan være batteri eller noe ja. Har ikke prøvd alle 4 vinduene samtidig, men merker ikke noe når man har fullt rattutslag eller speilvarmer\bakrutevarmer\setevarmer. Tipper det blir bedre med nytt batteri. Endret 3. november 2007 av freddy85 Lenke til kommentar
gxi Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 Jeg tviler veldig på at batteriet har noe med saken å gjøre, av følgende grunnlag: - Servoen som driver styringen går ikke på elektrisk energi (hvis ikke Mitsubishi var veldig tidlig ute med elektriske styreservoer). - Batteriet leverer ikke energien til komponentene når motoren er i drift. Det eneste batteriet gjør er å stabilisere spenningen, dvs. at små peaks vil komme fra batteriet, men likevel er det generatoren som drives av reim som leverer energien. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 Generator og servo kan jo styres av samme reim. Selv om batteriet ikke er noen direkte strømkilde under drift, kan et deffekt batteri føre til at stor strømbelastning gjør at motoren ikke får nok strøm til coilen. Uansett så er det rart om det også skjer ved fult ratt utslag, men da kan det være slakk reim når servoen jobber som mest. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 4. november 2007 Del Skrevet 4. november 2007 At det synes på lysstyrken når man skrur på feks bakrute er i og for seg ikke så helt uvanlig, selv en liten endring i spenningen syns godt på lys. Hvis det i tillegg er slik at din motor av en eller annen grunn detter ned i 400rpm er det stor fare for at ladespenningen faller under normalen, og dette vil også synes godt på lysene. Så å bedømme elanlegget ved 400rpm er ikke noe gunstig. Hvis du vil feilsøke noe, og har tilgang på et enkelt voltmeter, ville jeg målt ladespenning først, og da gjerne med litt turtall (normal tomgang+) først uten last, og så med bakrute/lys og alt dette på. Hvis spenningen faller mye når du belaster er dynamoen dårlig. Du kan også få en viss indikasjon på batteriets stand ved å måle spenning med motor av, og først uten, og så med belastning. Dette med vannlampen som lyser kan jo være feil på sensoren. Ellers høres det som jonepet sier, ut som du har problemer med tomgangsreguleringen, men det kan jo være litt av hvert. Jeg vet at motorstyringen på litt eldre Galant har en self- learn funksjon, som går ut på å la bilen gå på tomgang i ca 10-15min dersom batteri har vært frakoblet mer enn noen få minutter. Dropper man dette vil det kunne ta en god stund før bilen går skikkelig på tomgang, og med tendenser til å stoppe. Men jeg vet ikke om det er noe tilsvarende på din bil (var vel modell skifte i 92?). Uansett skader det ikke å prøve å koble vekk batteriet i feks 15 min, slik at alt resettes. Det er ellers vanskelig å gjette hva som kan være feil i tomgangskretsløpet, mulig noe som kan renses, mulig en defekt sensor... Nyere biler har også gjerne en trykksensor på servo, som sender signal til motorstyring, og som jeg antar er med på å styre kompensering for ekstra last, men dette kan sikkert andre forklare bedre. Kan dessverre ikke gi deg noe skikkelig svar, men å få eliminert problemer med batteri/lading er ganske enkelt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå