Gå til innhold

- Iphone er årets oppfinnelse


Anbefalte innlegg

iPhone er en god demonstrasjon av hvor god markedsføringsavdeling Apple har og hvor mye karisma Steve Jobs har. Som telefon er det en demonstrasjon av hva et vakkert utseende og et godt gjennomtenkt UI kan gjøre for å øke salg. Men er den full i ny teknologi? Nei. Har den eksisterende teknologi til revolusjonerende lav pris? Nei. Er det i det hele tatt noe som er banebrytende nytt med den? Nei. Da er den ikke en virkelig oppfinnelse. :)

 

XO (OLPC-laptoppen) er IMO en bedre kandidat til årets oppfinnelse. Eller Neo1973, på samme måte som Linux burde vært 1991's "årets oppfinnelse".

 

EDIT:

Pris på iPhone i Danmark uten abonnement er forresten satt til 5899 kroner. :)

Endret av jorgis
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Kjøtthue... Iphone er overlegen tro det eller ei, dere kan løpe rundt og klage så mye dere bare vil... Men den blir dessverre ikke noe mindre genial av den grunn.

 

Hvor er ståstedet mitt? Ikke aktuelt med MAC maskin, det har det aldri vært... Men jeg mener de lager de mest gjennomførte maskinene på markedet for ikke å prate om designmessig hvor de virkelig er overlegne alt og alle! Dette viser de og i denne telefonen.

 

Hva har jeg på min Iphone som du ikke får fra fabrikk som helt sikkert er grunn for mye klaging fra folket her:

"nettradio" of some sort

GPS of some sort

MMS

MSN av no slag

Genial TV guide ala det du finner i bakerste sidene i aviser

stemmeopptaker

Et par geniale spill

Og diverse "apps"

 

Høres kanskje ikke ut som stort men en del av det er ganske så brukandes :)

 

Hva ville jeg egentlig frem til? Den er kanskje ikke 100% pr dags dato men jeg kan ikke tenke meg en mobil jeg helelr ville hatt..

 

Jeg har prøvd den, i motsetning til 90% av dere... Og den er virkelig ut av en annen verden og ja.. brukervennlighet er verdt 3900,- opplåst klar til bruk ;)

Mobil nett gir jeg så langt faen i da 5,- pr mb er alt annet enn aktuelt så det får bare være....

 

Men selvfølgelig Iphone har forbedringspotensiale til de grader hva anngår hardware...

 

8GB minne... Må ganges med minst 10 med tanke på hvor brukandes den er til å se film og slikt!

Bedre brukstid hva anngår batteri

100mb internett den dagen det blir tilgjengelig

GPS med speedometer :p

Kameraet er tiltenkt å ta bilde av Kontaktene i størst mulig grad og er i bunn og grunn "kun" brukandes til det.

Så det kan gjøre seg med et bedre på den fronten, det at den ikke har videokamera synes jeg faktisk er positivt.

 

Videokamera er kun brukandes på N95 og tilsvarende mobiler, Apple ville ikke ha et feit kamera på baksiden som brøyt med fasaden, kameraet som er der nå er så tiny og nøytralt at flere folk har spurt meg hvor det er... Her er vi inne på design igjen.

 

Det at apple tørr og gå egne veier og droppe denne funksjonen synest jeg er kult... For videokameraer til nå er rett og slett ikke brukandes på mobiler med 2mpx og en trenger igrunn ikke mer på denne telefonen da det som sagt virker ut til å være tiltenkt å ta bilder av kontaktene sine, for igjen å knytte bildene opp til selve kontakten... Og til dette formålet fungerer det helt strålende...

 

Videokamera funksjon på mobil er fjortis, og blir i stor grad brukt til kunn bullshit, kvaliteten holder rett og slett ikke mål til en dritt såfremt du ikke går for N95 eller tilsvarende, men det kameraet ødelegger design igjen.

 

Uff det ble mye kludder...

 

Uansett, hva er det som er virkelig innovativt og genialt med Iphone?

 

Iphone er IKKE en mobiltelefon med mp3 spiller, Iphone er en MP3 Spiller med mobiltelefon!

Apple tenker riktig vei! Og de er faen så innovative :)

Lenke til kommentar
Iphone er IKKE en mobiltelefon med mp3 spiller, Iphone er en MP3 Spiller med mobiltelefon!

Exactly. Det er en mp3 spiller med mobilfunksjonalitet slengt etter seg. Og det er DERFOR den ikke er god nok som mobiltelefon. Jeg har sakt det før og jeg sier det igjen; dersom iPhone imponerer deg så jævlig (hva nå enn det skulle være. Jeg har prøvd den men jeg fant ikke stort) så kjøp en iPod Touch og en mobiltelefon som DUGER.

 

iPhone duger ganske bra til web. nettleseren er god, men mangler flash

den duger ikke til filmtitting på grunn av formatutvalget (som er synd når skjermen er så genial)

den duger ikke som MP3 spiller da den mangler vanlig minijack og A2DP (kjøp Touch!)

den duger ikke til MMS. SMS funksjonen får heller ikke godkjent av meg

den duger ikke til navigering og langt der i fra

den duger ikke som mobilt kontor noe det finnes nok av grunner til

Og kameraet er en vits.

Kort sakt... den duger ikke til stort. Og å si at den er overlegen blir så langt fra sannheten som det kommer. Det eneste den er overlegen på er multitouch.

 

kvaliteten holder rett og slett ikke mål til en dritt såfremt du ikke går for N95 eller tilsvarende, men det kameraet ødelegger design igjen.

Da har du ikke øyet for design.

Lenke til kommentar
Iphone er IKKE en mobiltelefon med mp3 spiller, Iphone er en MP3 Spiller med mobiltelefon!

Exactly. Det er en mp3 spiller med mobilfunksjonalitet slengt etter seg. Og det er DERFOR den ikke er god nok som mobiltelefon. Jeg har sakt det før og jeg sier det igjen; dersom iPhone imponerer deg så jævlig (hva nå enn det skulle være. Jeg har prøvd den men jeg fant ikke stort) så kjøp en iPod Touch og en mobiltelefon som DUGER.

 

iPhone duger ganske bra til web. nettleseren er god, men mangler flash

den duger ikke til filmtitting på grunn av formatutvalget (som er synd når skjermen er så genial)

den duger ikke som MP3 spiller da den mangler vanlig minijack og A2DP (kjøp Touch!)

den duger ikke til MMS. SMS funksjonen får heller ikke godkjent av meg

den duger ikke til navigering og langt der i fra

den duger ikke som mobilt kontor noe det finnes nok av grunner til

Og kameraet er en vits.

Kort sakt... den duger ikke til stort. Og å si at den er overlegen blir så langt fra sannheten som det kommer. Det eneste den er overlegen på er multitouch.

 

kvaliteten holder rett og slett ikke mål til en dritt såfremt du ikke går for N95 eller tilsvarende, men det kameraet ødelegger design igjen.

Da har du ikke øyet for design.

 

 

You got to be kidding me...

 

SMS funksjon er den beste jeg har vært borti!

MMS Har jeg på min så ser ikke helt problemet... Altså visst du skal være rett opp og ned og kjøre fabrikksoriginal hele veien så be my guest, men faen så mange greier du kan få ordna til telefonen visst du først vil!

 

Da har jeg ikke øye for design? Ikke drit deg ut a please...

 

Og når vi prater om design igjen... N95 sitt kamera SUGER, elendig kamera!

Men sammenlignet med alt annet på mobilmarkedet så er det vel igrunn as good as it gets, men fortsatt et elendig kamera...

 

"den duger ikke som MP3 spiller da den mangler vanlig minijack og A2DP"

 

Hvilken kjøttpuck går rundt med 3kg tunge hodetelefoner og skal ha HIFI klubben lyd ut av en MP3 spiller? Ingen hifi entusiast med respekt for seg selv i alle fall.

 

MP3 teknologien strider imot lydfrelste... blablabla jack her jack der Jeg aner ikke hva A2DP er og minijack er vel 3,5mm sak eller 2,5mm? Irrelevant igrunn.. Ingen tvil om at Ipod touch er en fin sak... men for meg blir det bare iphone uten ringing... Har selv en kamerat som har N95/touch komboen som er strålende fornøyd med det, godt for han :) Men er ikke aktuelt for min del å gå rundt med 2 klumper i lomma visst jeg kan slippe unna med en.

 

Iphone er overlegen til WEB, beste browseren noengang lagd til en mobil, og flash kommer i nær framtid... Apple har tross alt levert inn noe patent greier anngående det eller no, så no worries.

 

 

Mail løsningen er ut av en annen verden genial, internett browseren også, samt ringedelen av mobilen overlegen

 

Og MP3 spilleren... HELT OVERLEGEN!! Du finner ikke en eneste telefon som kan måle seg med den!

 

Og den duger faen så bra til filmtitting, sitti latterlig mange timer å sett på youtube og kost meg :)

 

Har ikke prøvd å laste ned filmer fra itunes da jeg er mer av "pirat" sorten og trives med det, men jeg har virkelig tro på at å kjøpe filmer derfra er helt topp.

 

Jeg har aldri sett en slik stor og høyoppløselig skjerm på en mobiltelefon på 135g or so? Har du?

Lenke til kommentar

SMS funksjon i iPhone er en vits! Dette gjelder riktignok fabrikkinstillingene, men det er for galt at en standard funksjon som SMS (!) skal kreve 3rd parts programvare for kunne måle seg med konkurentene.

- Ingen Vcards støtte (sende kontakter via sms)

- Ingen maler

- Ingen mapper

- Kan ikke videresende SMS

- Ingen SMS-rapport

- Ingen kladdefunksjon/mulighet for å lagre egne meldinger

- Inboks begrensning på latterlige 100kB

- Ingen mulighet for bruke flashminnet som lagringsenhet.

- Ingen mulighet for å lagre/hente meldinger fra/til SIM kortet.

Skal jeg fortsette?

Du kan fikse de fleste manglene over med 3rd parts programvare men jeg gir fortsatt iPhone tommel NED på SMS biten.

 

Og når det gjelder MMS så tør jeg vedde flosshatten min på at du ikke kan motta MMS.

 

Og når vi prater om design igjen... N95 sitt kamera SUGER, elendig kamera!

Men sammenlignet med alt annet på mobilmarkedet så er det vel igrunn as good as it gets, men fortsatt et elendig kamera...

Ekspertene er ikke enig med deg.

 

Hvilken kjøttpuck går rundt med 3kg tunge hodetelefoner og skal ha HIFI klubben lyd ut av en MP3 spiller? Ingen hifi entusiast med respekt for seg selv i alle fall.
Tydelig at du ikke skjønner hva jeg mener med minijack. Det er den HELT vanlige 3,5 minijacken som alle vanlige headset bruker. For at en telefon skal få godtkjent "iPod" stempel av meg bør den i det minsta ha en standard 3,5 minijack så du kan bruke et hvilet som helst headset! Synes ikke akkurat det er for mye å forlange. iPhone leverer ikke her heller. A2DP er foresten trådløst overføring av høykvalitets stereo lyd, som nå begynner å bli vanlig i telefoner, og jeg vet at mange (selv apple fanboys) som ble skuffa da det ble kjent at iPhone ikke hadde denne teknologien.

 

Men er ikke aktuelt for min del å gå rundt med 2 klumper i lomma visst jeg kan slippe unna med en.
Nøyaktig derfor jeg kjøpte N95 8GB.

 

Mail løsningen er ut av en annen verden genial, internett browseren også, samt ringedelen av mobilen overlegen
At du i det hele tatt prøver å påstå at "rignedelen er overlegen" sier vel litt om hvor blottet for kvalitet du har blitt av å bruke iPhone? På hvilken måte er ringedelen i iPhone bedre enn andre mobiler?

 

Og MP3 spilleren... HELT OVERLEGEN!! Du finner ikke en eneste telefon som kan måle seg med den!
Min egen er overlegen iPhone. Jeg har 3,5minijack, A2DP og støtte for LANGT flere formater, samt filtersøk i playlisten og ellers alt annet man kan forlange i en mp3spiller. N95 8GB er IKKE alene om å være bedre enn iPhone på dette punktet.

 

Og den duger faen så bra til filmtitting, sitti latterlig mange timer å sett på youtube og kost meg :)
Youtube filmer fungerer sikkert knakende godt, men problemer oppstår vel når du skal konvertere din egen film til iPhone format. Gi meg xvid og divx støtte, først da skal jeg bli imponert. Eller rettere sakt, da skal jeg si velkommen etter. Selv trenger jeg ikke engang å konvertere filmene jeg skal slenge over. Med coreplayer støtter den alt som er uansett format, oppløsning og framerate.

 

Jeg har aldri sett en slik stor og høyoppløselig skjerm på en mobiltelefon på 135g or so? Har du?
Jeg sa jo at skjermen var genial :p
Lenke til kommentar
Hvilken kjøttpuck går rundt med 3kg tunge hodetelefoner og skal ha HIFI klubben lyd ut av en MP3 spiller? Ingen hifi entusiast med respekt for seg selv i alle fall.
Tydelig at du ikke skjønner hva jeg mener med minijack. Det er den HELT vanlige 3,5 minijacken som alle vanlige headset bruker. For at en telefon skal få godtkjent "iPod" stempel av meg bør den i det minsta ha en standard 3,5 minijack så du kan bruke et hvilet som helst headset! Synes ikke akkurat det er for mye å forlange. iPhone leverer ikke her heller. A2DP er foresten trådløst overføring av høykvalitets stereo lyd, som nå begynner å bli vanlig i telefoner, og jeg vet at mange (selv apple fanboys) som ble skuffa da det ble kjent at iPhone ikke hadde denne teknologien.

 

Er enig i det meste du påpeker rundt sms o.l. (jeg bruker iPhone daglig) men iPhone har standard 3,5mm minijack. Problemet er at den er "nedsunket" slik at ikke alle hodetelefonkontakter passer nedi, likefullt har den 3,5mm minijack. Så det du skriver er ren faktafeil.

Lenke til kommentar

iPhone viser at det ikke hjelper å prakke på med alle funksjoner og beste innen _alle_ teknologier så lenge man ikke klarer å fange interessen til folk. Apple har klart dette ekstremt godt og fokusert på å skille seg ut, å skape en hype uten sidestykke.

 

Det finnes mange forskjellige typer mennesker, og iPhone passer vel kanskje mer mot de som liker at alt skal se pent ut, mens andre super-mobiler passer for de som liker å kunne ha alle mulige slags funksjoner.

 

Men, det å ha en eple-logo på seg er jo alltid god hjelp for å oppnå suksess :p

Lenke til kommentar

escobar, legg merke til at jeg sier "standard 3,5mm minijack" Jeg vet godt at iPhone har minijack på papiret. Jeg har prøvd den og vet nøyaktig hvordan den er plassert, men den er ikke standard når du ikke får presset alle 3,5 minijack headset nedi.

 

Vil jeg kunne ta koss headsetet mitt og høre på musikk via din iPhone? Nei... altså ingen standard minijack.

Lenke til kommentar
- Ingen Vcards støtte (sende kontakter via sms)

 

HELT KLART FORBEDRINGSPOTENSIALE!!! 100% enig med deg.

 

- Ingen maler

 

Skal man med det? Aldri brukt en noensinne, men ja visst du er rett opp og ned og ikke har no nytt å si så behøver du heller ikke å si det IMO, du har helt sikkert et knakendes godt motargument på dette men det får bare være...

 

- Ingen mapper

 

Skal man med det? Hvem tar vare på meldinger?

 

- Kan ikke videresende SMS

 

Aldri videresendt en i hele mitt liv, så det går greit

 

- Ingen SMS-rapport

 

Hva er en SMS rapport og hva skal du med det?

 

- Ingen kladdefunksjon/mulighet for å lagre egne meldinger

 

- Ingen mulighet for å lagre/hente meldinger fra/til SIM kortet.

Vitsen med å lagre meldinger till sim kortet?

 

Hente meldinger kan jeg forstå med tanke på at man mest sannsynlig putter inn et gammelt simkort i en ny mobil og man kanskje har noen man ikke har fått lest som kom i tiden du skulle bytte over, men utover det så er det pointless IMO.

 

Og når det gjelder MMS så tør jeg vedde flosshatten min på at du ikke kan motta MMS.

Mye mulig du har rett, den swirly saken er vel ikke ferdig utvikla slik jeg har forstått det i ettertid, my bad! Men på en annen side jeg har sendt 2 mms MAX med min w800i og ingen med iphonen så ser ikke helt behovet for denne funksjonen i det hele tatt, men innstallerte den på "et kjekt å ha basis"

 

Har sendt bilder på mail da, som faktisk har vært nyttig :) Samt lekende lett.

 

Og når vi prater om design igjen... N95 sitt kamera SUGER, elendig kamera!

Men sammenlignet med alt annet på mobilmarkedet så er det vel igrunn as good as it gets, men fortsatt et elendig kamera...

Ekspertene er ikke enig med deg.

Pappa er enig med meg, jeg definerer meine Vater som en ekspert, en nøytral en og for den saks skyld, med latterlige høye standarder for ikke å prate om kunnskap og talent hva anngår foto.

 

Så det å ta "ekspertenes" tips blir bare for dumt for min del.

 

Hvilken kjøttpuck går rundt med 3kg tunge hodetelefoner og skal ha HIFI klubben lyd ut av en MP3 spiller? Ingen hifi entusiast med respekt for seg selv i alle fall.
Tydelig at du ikke skjønner hva jeg mener med minijack. Det er den HELT vanlige 3,5 minijacken som alle vanlige headset bruker. For at en telefon skal få godtkjent "iPod" stempel av meg bør den i det minsta ha en standard 3,5 minijack så du kan bruke et hvilet som helst headset! Synes ikke akkurat det er for mye å forlange. iPhone leverer ikke her heller. A2DP er foresten trådløst overføring av høykvalitets stereo lyd, som nå begynner å bli vanlig i telefoner, og jeg vet at mange (selv apple fanboys) som ble skuffa da det ble kjent at iPhone ikke hadde denne teknologien.

Jeg har nå i alle fall fått brukt et forvokst Sennheiser geeke headsett på min, men ser problemstillingen... Kontakten var ikke direkte heltent på å gå ned i sporet sitt, men med litt kraft så gikk det greit :p

Selvfølgelig er det forbedringspotensiale der, men for MIN del skal jeg alltid bruke Apple "headsett" på min av den enkle grunn av det hadde en slik fin mikrofon hengende på sitt som jeg synes var veldig kjekk :) Minimalistisk, diskrè og genial.

Bytter sanger ved 2 klikk på mikrofonen som er en stor bryter i seg selv, og pause med et klikk for så play med et klikk igjen.

 

Jævlig kjekt å slippe å ta den opp av lommen ;) Samt hele "headsettet" er så lite som jeg ser på som et stort pluss, har faktisk løpt rundt med porta pro en tid tro det eller ei! men det var ikke min greie iriterende å drasse med seg selv om de faktisk reflekterer navnet sitt særdeles godt ved at de faktisk er VELDIG portable...

 

Men er ikke aktuelt for min del å gå rundt med 2 klumper i lomma visst jeg kan slippe unna med en.

Nøyaktig derfor jeg kjøpte N95 8GB.

 

Mail løsningen er ut av en annen verden genial, internett browseren også, samt ringedelen av mobilen overlegen
At du i det hele tatt prøver å påstå at "rignedelen er overlegen" sier vel litt om hvor blottet for kvalitet du har blitt av å bruke iPhone? På hvilken måte er ringedelen i iPhone bedre enn andre mobiler?

 

Vel...

 

Kan du prate med 2 venner samtidig med din Nokia? Vel det kan du med Iphone. ("konferansesamtale").

 

Kanskje ikke direkte telefon relevant men, mye av det jeg legger i overlegen ringedel er da kontakt listen som JEG mener er en del av "ringedelen" Ved at du så lett får opp riktig kontakt, og at du bare presser på hvilket nummer du skal ringe inne i kontakten så ringer den automatisk og så videre med mail adresser og slikt.

 

Samt det at alt er så smooth lokalisert med features når du først er i en samtale, mute knapp, hold, høyttaler, keypad og slikt.

 

Generelt sett VELDIG fornøyd med ringedelen.

 

 

Og MP3 spilleren... HELT OVERLEGEN!! Du finner ikke en eneste telefon som kan måle seg med den!
Min egen er overlegen iPhone. Jeg har 3,5minijack, A2DP og støtte for LANGT flere formater, samt filtersøk i playlisten og ellers alt annet man kan forlange i en mp3spiller. N95 8GB er IKKE alene om å være bedre enn iPhone på dette punktet.

Vi vet begge at Iphone er en bedre MP3 spiller... Iphone er Ipod Touch, og Ipod Touch er en mer brukandes Mp3 spiller enn N95.. Visst folket ikke kan være enig i det så blir jeg overasket...

 

Når sant skal sies så sa jeg MP3 Spiller gjorde jeg ikke? Eller nevnte jeg mp77.ac3 45^2 ?

 

Å drasse rundt på et headsett som må lades opp eller kjøpes nye batterier til er ikke interresant for min del så det går greit, ser ikke helt at A2DP er relevant for om det er en bra Mp3 spiller eller ei.

 

Og den duger faen så bra til filmtitting, sitti latterlig mange timer å sett på youtube og kost meg :)
Youtube filmer fungerer sikkert knakende godt, men problemer oppstår vel når du skal konvertere din egen film til iPhone format. Gi meg xvid og divx støtte, først da skal jeg bli imponert. Eller rettere sakt, da skal jeg si velkommen etter. Selv trenger jeg ikke engang å konvertere filmene jeg skal slenge over. Med coreplayer støtter den alt som er uansett format, oppløsning og framerate.

 

Du trenger ikke å konvertere en dritt, men skjermen din er liten og fattig sammenlignet så det å se en film på den i det hele tatt blir bare uaktuelt...

 

Jeg har aldri sett en slik stor og høyoppløselig skjerm på en mobiltelefon på 135g or so? Har du?
Jeg sa jo at skjermen var genial :p

Takk endelig er vi enig om noe ;)

Endret av ck90
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...