LockBreaker Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 (endret) Hei. Emnetittel sier vel alt. Hva er det smartest å kjøpe av 2 GB DDR3 og 2 skjermkort, eller 4 GB DDR3 og et skjermkort? Tenker ikke på å handle før høst 2008. Høst 2008: Mye kan jo ha forandret seg til da. Priser osv. Ytelse. Regner vel ikke med at det kommer til å bli så stor etterspørsel etter DDR3 de kommende årene pga. prisen og det kan jo føre til at prisene synker. Hva tror dere kommer til å skje? Mvh LockBreaker EDIT: Det sier seg vel kanskje selv? Endret 3. november 2007 av LockBreaker Lenke til kommentar
Torsph Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 Vet ikke helt om det er noe poeng å svare dette spørsmålet før nærmere høst 2008.. Men kommer litt annpå hva du skal gjøre med PC-en osv.. SPille mye, mye programmer oppe og kjører osv? Hvilken CPU skal du ha, så den ikek blir noen flaskehals?.. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 Jeg ville styrt unna DDR3. Hastigheten gir ikke noe merkbart høyere ytelse enn dagens DDR2 fordi DDR3 er forholdsvis umoden teknologi. Jeg regner med at hastighetene raskt går oppover til DDR3-1600 og DDR3-2000 og at du kommer til å angre om du da har betalt dyre dommer for å sitte igjen med DDR3-1333 som ikke yter merkbart bedre enn DDR2-800. Jeg regner med at produksjonen av DDR3 vil øke mye det neste året og at prisene vil falle deretter. Allerede om et år tror jeg DDR3-1600 vil koste like lite som DDR2-800 og at overklokkingsmoduler med DDR3-2000 vil koste bare 50% mer. Kjøp gjerne to skjermkort. Det har mye mer å si for ytelsen enn 2 vs 4GB minne i dagens spill. f.eks to stk geforce 8800 GT om hovedkortet ditt støtter SLI. Lenke til kommentar
LockBreaker Skrevet 3. november 2007 Forfatter Del Skrevet 3. november 2007 (endret) Skal ikke kjøpe enda, men får nok prøve å få lagt inn en bestilling i en eller annen nettbutikk til høst 2008. Da er vel 790i SLI ute på banen og tenker jeg. + kraftigere skjermkort. Intels Yorkfield er vel også på god veg inn i makedet. Og så blir det vel DDR3 da, men får vente å se. Mye som kan forandre seg til jeg skal kjøpe. Sitter for det meste å drømmer nå. Sånn det ser ut nå da, mtp. HW: CPU: Intel Core 2 Quad Q9450. Chipset: nVIDIA 790i SLI Bruksområder: Spil, for det meste. Litt videoredigering. Skal som sagt vente til høst 2008 med å kjøpe. Endret 3. november 2007 av LockBreaker Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 Det kan skje mye fram til høsten 2008. Både Nvidia, Intel, AMD og ATI kommer jo med spennende produkter før den tid. DDR3 tror jeg nok blir "obligatorisk" til da. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 Helt basis så ville jeg heller valgt mer minne enn flere skjermkort. Hadde selv 2 stk 7800 GT i SLI for litt over ett år siden eller noe slikt, og de få gangene dette virkelig hjalp var ikke verdt pengene. Hvis du neste høst kjøper 2 skjermkort, så blir nok uansett begrensningen minnet ditt. Jo bedre og høyere grafikk krever mye minne, både grafikk og annet minne. Kjøp heller 4 GB minne i DDR3, hvis prisene blir mot dagens DDR2 nivå. Og heller kjøp topp kortet til ATI eller Nvidia. For så å heller oppgradere skjermkortet igjen senere for å holde ytelses toppen. Personlig skal jeg også ha ny maskin snart, og satt lenge å ventet på DDR3. Men det blir for dyrt og for lite ekstra i forhold til DDR2. Får nesten dobbelt DDR2 minne for samme pris om DDR3. Lenke til kommentar
LockBreaker Skrevet 3. november 2007 Forfatter Del Skrevet 3. november 2007 Noen som vet prisene på disse her? GeIL DDR3-1066 CAS6 4 GB (2x2): https://prisguiden.no/product.php?productId=77681 Prøver å finne priser, men det er ikke så lett. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 Prisen på 2*1GB-settet med tilsvarende brikker koster 336 euro i Tyskland. Kilde Etter dagens kurs blir det ca 2870 kr. Regn med at 2*2GB-settet koster omtrent det dobbelte. Pluss frakt og moms. Corsair sitt 4GB-sett med DDR3-1333 CL7 koster fra 775 euro. Altså ca 6070 kr ++. Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 Ett år? Du har jo plenty med tid på å spare opp penger, og priser faller. Jeg planla PC-kjøp 6 måneder i forkjøpet, og endte opp med noe helt forskjellig i fra det jeg opprinnelig hadde satt opp. Så tenk heller mer på dette når sommeren er over. Lenke til kommentar
LockBreaker Skrevet 5. november 2007 Forfatter Del Skrevet 5. november 2007 (endret) Kanskje jeg heller skulle investere i en god vannkjøling i stedet for to skjermkort da? Et skjermkort, 4 gb DDR3, Intel 45 nm osv. + vannkjøling? Tror det er et smartere valg. Kjøper heller toppkortet til nVIDIA, 4 GB DDR3. Intel 45 nm, kanskje vannkjøling(?) Nei, dette må nok vurderes. Endret 5. november 2007 av LockBreaker Lenke til kommentar
ducA Skrevet 6. november 2007 Del Skrevet 6. november 2007 Prisen på 2*1GB-settet med tilsvarende brikker koster 336 euro i Tyskland. Kilde Etter dagens kurs blir det ca 2870 kr. Regn med at 2*2GB-settet koster omtrent det dobbelte. Pluss frakt og moms. Corsair sitt 4GB-sett med DDR3-1333 CL7 koster fra 775 euro. Altså ca 6070 kr ++. Var da veldig dyrt med ddr3 1333 får jo 4GB 2x2GB brikker på 1600mhz til 6700 på komplett og det er veldig bra ram. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå