Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Farligst - hasj eller piller?

jadu

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid lurt på hva som er farligst av moderat bruk av hasj (1-2 ganger i uken/mnd) eller ta diverse piller 2-3 ganger i mnd? Tror ikke pillene er så avhengihetsskapende hvis du tar de bare 2-3 ganger i mnd ? Og holder deg til det...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

Med et så sjeldent bruk tror jeg ikke at det er så stor fare, men tar forbehold når det gjelder mengden når man bruker/misbruker stoffene.

Lenke til kommentar

Vel.. hvilke piller?

Ellers skal ikke THC ha noe særlig negative effekter på kroppen, det er ikke et neurotoxin og du blir heller ikke kjemisk avhengig av THC. Statistiske data viser at THC-brukere har større sjanse for mentale problemer som klinisk depresjon, men disse kan tolkes på flere måter uten at noe klart kan fastsettes. Når det gjelder avhengighet siterer jeg fra den nederste linken min:

A 1998 French governmental report commissioned by Health Secretary of State Bernard Kouchner, and directed by Dr. Pierre-Bernard Roques, classed drugs according to addictiveness and neurotoxicity. It placed heroin, cocaine and alcohol in the most addictive and lethal categories; benzodiazepine, hallucinogens and tobacco in the medium category, and cannabis in the last category. The report stated that "Addiction to cannabis does not involve neurotoxicity such as it was defined in chapter 3 by neuroanatomical, neurochemical and behavioral criteria. Thus, former results suggesting anatomic changes in the brain of chronic cannabis users, measured by tomography, were not confirmed by the accurate modern neuro-imaging techniques. Moreover, morphological impairment of the hippocampus [which plays a part in memory and navigation] of rat after administration of very high doses of THC (Langfield et al., 1988) was not shown (Slikker et al., 1992)." Health Secretary Bernard Kouchner concluded that : "Scientific facts show that, for cannabis, no neurotoxicity is demonstrated, to the contrary of alcohol and cocaine."

Det er aldri registrert ett eneste dødsfall hvor grunn kjemisk har vært THC og du må teoretisk sett innta omtrent et kilo cannabis for å oppnå en THC-dose dødelig for et menneske.

Og for å igjen dra frem det gamle kortet: alkohol er mye mer skadelig på kroppen, er et neurotoxin, har kjemisk avhengighet, står bak en veldig stor mengde selvmord, forbinnes mye nærmere mentale problemer enn THC og personer påvirket av alkohol gjør mye større skader enn noe annet rekreasjonelt stoff.

( THC er det psykoaktive stoffet i cannabis )

Her står det forresten en del interessant:

http://en.wikipedia.org/wiki/Health_issues...cts_of_cannabis

Så jeg tror hasj er minst farlig, og trolig mindre farlig enn en aspirin.

Endret av JohndoeMAKT
Skrev hash
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2
Hva med denne.

Ritalin eller hasj!?

I hvilken sammenheng tenker du på "farlig" ?

Dødelig eller på det mentale og psykiske?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105476
Hva med denne.

Ritalin eller hasj!?

Ritalin er noe mange folk med ADHD går på konstant, så i forsvarlige doser er det nok ikke veldig farlig. Ritalin er vel en mildere utgave av amfetamin.

Lenke til kommentar
Det er aldri registrert ett eneste dødsfall hvor grunn kjemisk har vært THC og du må teoretisk sett innta omtrent et kilo cannabis for å oppnå en THC-dose dødelig for et menneske.
og når du har kommet halvveis dør du av CO2 forgiftning (eller var det CO2?) Endret av iNeo
Lenke til kommentar

Hei, bare spør her siden man først prater om dette emnet. Har en kamerat og en bekjent som knuste en tabelett og snorta det her ihelga, de sa det var syntetisk opiat, kan det ha vært herion? Jeg driver ikke med sånt i det hele tatt, og det er fint lite jeg kan styre hva han driver med. Det starta først med drikking og anti-depressiva for noen år siden, så litt, speed etc.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...