Xuriken Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 Mine specs: Geil 2GB DDR2 PC6400 800MHz Ultra E6850 prossessor (3ghz dual core) Asus P5K Samsung SH-D163A DVD-ROM 16X/48 Samsung Spinpoint T166 500GB S-ATA Creative X-Fi Xtreme Gamer Og så en KOMMENDE Club3D Geforce 8800 GTX 768MB Den gamle strømforsyningen min er en SeaSonic S12II PSU, 430Watt jeg leste en brukererfaring som sier dette kortet alene tar 450 watt med tanken på at min PSU har bare 430 watt, tenker jeg at jeg må skaffe en ny PSU. problemet er at, jeg har også hørt at disse Watt kalkulatorene er litt off course, og det hadde vært fint om noen kunne sagt hva som passer mitt system.. hva jeg leter etter? Hva som helst som er billig, men også bra. Jeg vil ha noe som holder, og støy har ingenting med noe å gjøre (bruker headphones) Tusen takk i forhånd Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 Skjermkortet drar ikke 450W, mer i området 140W. Produsenten anbefaler et minimum av 450W på strømforsyningen, men det er når hele systemet med alle komponenter er tatt med i betraktningen. Lenke til kommentar
Xuriken Skrevet 3. november 2007 Forfatter Del Skrevet 3. november 2007 (endret) Skjermkortet drar ikke 450W, mer i området 140W. Produsenten anbefaler et minimum av 450W på strømforsyningen, men det er når hele systemet med alle komponenter er tatt med i betraktningen. Så det betyr at min PSU funker? men det er anbefalt å bestille nytt? Hva er forandringene hvis jeg bestiller nytt? Takk EDIT: det er vel ikke farlig å ha for lite? Endret 3. november 2007 av Xuriken Lenke til kommentar
ArneJ. Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 Skjermkortet drar ikke 450W, mer i området 140W. Produsenten anbefaler et minimum av 450W på strømforsyningen, men det er når hele systemet med alle komponenter er tatt med i betraktningen. Så det betyr at min PSU funker? men det er anbefalt å bestille nytt? Hva er forandringene hvis jeg bestiller nytt? Takk EDIT: det er vel ikke farlig å ha for lite? Får du for liten psu så vil du få et ustabilt system når du belaster PC-en hard i feks. spill. I tillegg vil du presse en liten psu ganske fort mot maks, noe som fører til at den blir varm. Og for å få bort varmen øker vifta på turtallet noe som fører til ekstra støy. I verste tilfelle kan den blir ødelagt om den er alt for liten. Den blir i alle fall fortere slitt når den jobber rundt maksbelasting, og da mest pga. varme. Lenke til kommentar
Xuriken Skrevet 3. november 2007 Forfatter Del Skrevet 3. november 2007 Skjermkortet drar ikke 450W, mer i området 140W. Produsenten anbefaler et minimum av 450W på strømforsyningen, men det er når hele systemet med alle komponenter er tatt med i betraktningen. Så det betyr at min PSU funker? men det er anbefalt å bestille nytt? Hva er forandringene hvis jeg bestiller nytt? Takk EDIT: det er vel ikke farlig å ha for lite? Får du for liten psu så vil du få et ustabilt system når du belaster PC-en hard i feks. spill. I tillegg vil du presse en liten psu ganske fort mot maks, noe som fører til at den blir varm. Og for å få bort varmen øker vifta på turtallet noe som fører til ekstra støy. I verste tilfelle kan den blir ødelagt om den er alt for liten. Den blir i alle fall fortere slitt når den jobber rundt maksbelasting, og da mest pga. varme. Vel, hvis Club3D (eller hvem som anbefalte det) anbefalte 450 watt, og jeg har 430, Det ville ikke presset PSUen så alltfor hardt da? Lenke til kommentar
LAEN Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 (endret) Hold deg til SeaSonic S12II PSU, 430Watt da den er mer enn kraftig nok for det systemet. Produsenten anbefaler mye kraftigere PSU enn du trenger på grunn av at det finnes mange dårlige PSU-er som ikke greier å levere det de lover. SeaSonic S12II 430w er topp kvalitet og leverer det den lover. Her kan du se hvor stor forskjell det kan være mellom en dårlig og god 500w PSU. Veldig dårlig PSU: Powertek 500w Veldig bra PSU: Seasonic S12II-500 Oppsettet under er ikke ulikt ditt oppsett, og det trekker bare 285,8w fra PSU i full load. - ASUSTeK P5N32-E SLI Deluxe (nForce 680i SLI) - Intel Core 2 Duo X6800 - Ventirad Intel box - Albatron GeForce 8800 GTX - 2 x 1 GB DDR2 800 - Western Digital Raptor 74 GB - Samsung 250 GB - Lite-On CD-RW 48x - Enermax 120mm to its max - Creative Sound Blaster Audigy Link: PC’s actual power consumption Endret 3. november 2007 av LAEN Lenke til kommentar
Harribo Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 LAEN: du må også tenke på at ampere på 12 volt railen har en meget stor rolle i PSU nå til dags. Og man mister jo også noe "juice" i varmeutvikling, men mulig det fungerer, er lov å prøve Lenke til kommentar
LAEN Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 LAEN: du må også tenke på at ampere på 12 volt railen har en meget stor rolle i PSU nå til dags. Og man mister jo også noe "juice" i varmeutvikling, men mulig det fungerer, er lov å prøve Jeg har ikke glemt 12v linjen. Seasonic S12-430 har 348w på 12v linjen, mens oppsettet over bruker 230w på 12v linjen ved full load. Når man opplyser hvor mange watt en PSU kan levere, så tar man bare med antall watt PSU kan levere til PC-en. Watt som blir til varmeutvikling i PSU skal ikke tas med. Lenke til kommentar
Harribo Skrevet 4. november 2007 Del Skrevet 4. november 2007 Si meg hvorfor skal ikke det taes med i beregningen ? Det er veldig relevant for beregningen, en PSU med virkningsgrad på 80% greier bare yte de 80% av den totale watt'en den skal greie. Lenke til kommentar
LAEN Skrevet 4. november 2007 Del Skrevet 4. november 2007 (endret) Si meg hvorfor skal ikke det taes med i beregningen ? Det er veldig relevant for beregningen, en PSU med virkningsgrad på 80% greier bare yte de 80% av den totale watt'en den skal greie. Det er feil, en PSU skal kunne levere 100% av wattene den opplyst til å kunne greie. Se på test 4 på bildet under så vil du se at Corsair VX450W leverer 450w ut til PC-en, mens den bruker 563w in fra strømuttaket. Corsair VX450W hadde vært en 563w PSU hvis varmeutvikling skulle tas med i beregningen. Klikk på bilde for å se stor utgave Endret 4. november 2007 av LAEN Lenke til kommentar
Harribo Skrevet 4. november 2007 Del Skrevet 4. november 2007 My bad Da har jeg faktisk missforstått hele virkningsgraden, men det er jo faktisk ganske logisk når du sier det Lenke til kommentar
Xuriken Skrevet 8. november 2007 Forfatter Del Skrevet 8. november 2007 (endret) Har nettopp hentet kortet (herregud så svær den er) og skal sette den i dataen så snart som mulig. Tusen takk for alle inleggene jeg mener det! EDIT: Oaps!! Jeg tok i skjerm kortet, prøvde crysis demoen, og hele PC-en klikka.. Da jeg restarted PC-en, ble windows logoen helt rar, og den ville ikke lengre, jeg måtte gå på safe mode, så restarte... Jeg prøvde igjen, den klikka da jeg begynte spillet (sist gang klikka den når "copyright" skjermen kom opp), men jeg trengte ikke gå på safe mode.. Siste gang, prøvde jeg portal, for det er litt mer grafikk venlig. Jeg klarte å spille i 1 minutt, før den klikka igjen... Skjermkortet eller strømforsyningen? Endret 8. november 2007 av Xuriken Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå