rhov23 Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 Hvor ligger det berømte console i Ubuntu? Hilsen newbie Lenke til kommentar
Decline Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 Programmer > Tilbehør > Terminal Lenke til kommentar
rhov23 Skrevet 3. november 2007 Forfatter Del Skrevet 3. november 2007 (endret) Programmer > Tilbehør > Terminal Takk! Et spørsmål til hvis du har tid: Får ikke til å lagre eller lime noe inn på "Filsystem"-disken, (eller lage mapper) utenom gjennom console, som jeg ikke kan. Hva kan jeg gjøre? Virker som jeg ikke har tilgang Endret 3. november 2007 av rhov23 Lenke til kommentar
Decline Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 Som vanlig bruker (f.eks brukeren "rhov23") har du kun tilgang til ditt hjemmeområde /home/rhov23 . Dette har sine fordeler, f.eks er det da MYE vanskeligere å bli hacket eller at programmer kan kødde med systemet ditt uten administrator-tilgang. Vel, uansett. For å få tilgang til roten av systemet, utenfor hjemmeområdet ditt, kan du f.eks skrive i terminalen: sudo nautilus / Da blir du spurt om å skrive inn sudo-passord som er det samme som brukerpassordet ditt. Det du da gjør er å åpne rota i filbehandleren, men med admin-tilgang (sudo). Skulle du få bruk for å gjøre andre ting som admin, er det bare å gjøre det på samme måte, skriv sudo foran kommandoene, så går det bra Lenke til kommentar
flyndrefjes Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 Programmer > Tilbehør > Terminal Hvis du tenker å bruke terminal mye i fremtiden, «dra» med deg ikonet fra overnevnte meny og slipp det på øverste eller nederste panel-linje. Eller på selve skrivebordet (mindre oversiktlig). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå