Gå til innhold

BK: Bilde fra alpene

tomsi42

Anbefalte innlegg

Her er noe å tygge på for dere som ikke får sove...

Jeg var en tur oppe på Kehlstein* i ferien, og tok dette bildet.

1/200s, f/8, 70mm , ISO 200

Jeg er ikke helt fornøyd med dette bildet. Fjellene virker massive nok og det er imponerende. Men menneskene er litt mørke og jeg er ikke sikker på komposisjonen.

Har dere noe forslag til hvordan jeg skal forbedre dette bildet?

En større utgave finner dere her: http://www.pinglebo.net/photos/hoestferie_...erie_07-148.jpg

Tom

*) Mer kjent for Ørneredet - et te-hus som Hitler fikk i 50'års gave

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første ville jeg kjørt med mindre blender. Ser at det er mye uskarpt her.

For det andre, komosisjonsmessig, ville jeg ikke midtstilt folka. Ved å midtstille de, blir det mer snapshot preg på bildet. Legg de enten lavt eller høyt i bildet.

Sånn ellers har jeg ikke så mye å utsette på, kanskje litt stor fargeovergang fra under gresset til over.

Edit: Liten detalj, men synes flyet kunne klones vekk.

Endret av DHM
Lenke til kommentar

Kan være enig i lit mindre blender. Jeg oppdaget nå at bildet var ubehandlet i PS - jeg trodde jeg hadde jobbet en del med det! Så litt USM vil hjelpe noe.

Når det gjelder komposijon, så hjalp det med å gå over til et 4:3 format. Ulempen er at vi går glipp av detaljene i forgrunnen.

Jeg har i tillegg lettet skyggepartiene. Synes dette er et steg i riktig retning.

Tom

Edit: Kan være enig i at det er en ide å fjerne flystripa...

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
Kan du ikke prøve å beholde skyggene mørke i fjellet i bakgrunnen. Syns det ser litt merkelig med så lyse skygger der.

Du er inne på noe der - men jeg er ikke god nok i Photoshop til å gjøre det anderledes. Jeg har brukt highlight shadows for å lette skyggene i bilde nr. 2. Det er første er som sagt rett fra kamera. Tips mottas med glede.

Tom

Lenke til kommentar
Kan du ikke prøve å beholde skyggene mørke i fjellet i bakgrunnen. Syns det ser litt merkelig med så lyse skygger der.

Du er inne på noe der - men jeg er ikke god nok i Photoshop til å gjøre det anderledes. Jeg har brukt highlight shadows for å lette skyggene i bilde nr. 2. Det er første er som sagt rett fra kamera. Tips mottas med glede.

Tom

Er ikke så veldig flink sjøl.. men hva om du legger en quickmask med grått på alt unntatt fjellene/bakgrunnen, og lager ett nytt lag med det og tester med highligt/sha.. på det nye laget?

Lenke til kommentar

Jeg glemte å si at jeg har kun photoshop elements, og der er ikke alt like enkelt. Og den har ikke masker, så vidt jeg har skjønt. Såvidt jeg kan se, så er highlight shadows verktøyet for grovt, slik at den ikke tar kun de mørkeste skyggene - det er jo de jeg vil lette.

Har hørt om noe som kalles dodge & burn - kanskje det er noe.

Jeg har PSE 6.0 (download utgave), og det finnes ikke noe skikkelig manual på den - bare web-basert help - som suger big-time!

Tom

Lenke til kommentar

Jeg vil heller beskjære toppen og venstre side av bildet:

post-65206-1194205533_thumb.jpg

Dette fordi forgrunnen er en viktig del av bildet og at den er en del av en diagonal i bildet. Ser du etter vil du se en omvendt B i bildet. Ellers ville jeg gjerne hatt med litt mer både til høyre og i bunnen. I tlliegg til beskjæringen ga jeg bildet en forsiktig justering med kurver i PS.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...