Gå til innhold

Den lille (kick)boksetråden (Les første post!)


Anbefalte innlegg

Hei ! :D Jeg og noen kompiser pleier å boxe mot hverandre på fritiden.. vi har dommer og allting og setter selvfølgelig sikkerheten først.. men her kommer spørsmålet mitt...

er dette ulovlig?

Er dommeren medlem i norges bokseforbund? Tror man må ha en som er medlem under alle kamper og treningsøkter der kroppskontakt forekommer.

 

Nei han er ikke med i noe bokseforbund, Men han går på juijitsu å taekwondo noe som ikke hjelper noe særlig xD

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke hvordan dette er sånn rent formelt sett, men i klubben min har vi ofte treninger selv om treneren er borte. Da med meg eller noen andre fra klubben som fungerende trener.

 

Uansett tror jeg ikke akkurat du blir arrestert om du slår litt på kompisen din utenfor treningen :)

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
Jeg holder guarden høyt (så lenge det ikke er i 12. runde, hø hø), omtrent på høyde med øyenbrynene. Guarden er smal med albuene nærme hverandre, dette får å dekke magen, og ha best mulig utgangspunkt for teknisk gode slag. Samtidig kroker jeg ryggen min slik at guarden også dekker så mye av magen som mulig.

 

Slag mot meg håndterer jeg som oftest på følgende måter: Lar de bare gå i guarden min (sjeldent), parerer dem, eller unnviker med kroppen. Sistnevnte er det jeg gjør oftest, da det gir et veldig godt utgangspunkt for kontraslag på en motstander som gjerne er litt ute av balanse.

 

Takk for svaret.

 

Ja, jeg er klar over at å gjemme seg bak en dobbel-guard og ta imot slag ikke er ideelt, men lurte bare på hvordan gjøre det best NÅR du havner i en slik situasjon (jeg er ca. 190 høy, og når de små kraftpluggene begynner med in-fightingen sliter jeg litt). Vanligvis prøver jeg å holde de på avstand med en jab, og så fyre av gårde en høyre kryss av og til. Sliter litt med å få til gode sving-slag/kroker fra avstand uten at jeg føler at jeg åpner meg opp, men det kommer vel.

 

Jeg ser at mange høye boksere (Lewis, Haye) gjerne holder venstra relativt lavt, eller jabber nærmest konstant med den. Ideelt sett, for en som ikke er så proff, hvordan bør du jobbe hvis du er høyere enn motstanderen med tanke på forsvar? Ha angrep som beste forsvar?

Lenke til kommentar

Det beste er vel å prøve å slå seg ut. Unngå å komme inn i hjørnet i det hele tatt. Bruk ringen/plassen din, godt fotarbeid er veldig viktig i (kick)boksing :) Skulle du bli presset inn i et hjørne eller noe lignende, er mitt beste råd å bevege på seg. Dekk til både hodet og nyrene, slik at de svake punktene blir beskyttet. Prøv å kontre mostanderen din ved å parere eller lignende. Vanskelig å gi deg eksakt svar, da det hele kommer ann på situasjonen og hvordan stilen til motstanderen er ;)

Endret av martsK
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har nettopp begynt på nybegynnerkurs, og digger det. :D

Eller nettopp? Har gått cirka akkurat en måned, en måned igjen.

Forrige trening begynte vi med oppgavesparring, superkjekt!

Også hadde vi intervalltrening på sekk = dødsslitsomt.

 

Jeg er eneste jenta i klubben. :p

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

Jeg skal faktisk starte på kickboxing snart, men må jeg gå på nybegynnerkurs? Selv om jeg er nybegynner? Jeg mener, jeg orker ikke med små barn.. Og jeg er i ganske god form, og nybegynnerkursen hos Fighter varer i 5 måneder!

Jeg er en som har lyst å satse, og skal trene en god del hjemme, så tror dere det er mulig for meg å slippe nybegynner dritten?

Lenke til kommentar
Jeg skal faktisk starte på kickboxing snart, men må jeg gå på nybegynnerkurs? Selv om jeg er nybegynner? Jeg mener, jeg orker ikke med små barn.. Og jeg er i ganske god form, og nybegynnerkursen hos Fighter varer i 5 måneder!

Jeg er en som har lyst å satse, og skal trene en god del hjemme, så tror dere det er mulig for meg å slippe nybegynner dritten?

 

Jeg tenker også å begynne med kickbxing snart (etter nyttår, hos fighter og faktisk)

 

Skyt meg hvis jeg tar feil, men fra siden dems står det at de har et egne parti for unge,

 

"BARN/UNGDOMSPARTI

Tilbud til de mellom 7-10/ 10-12år"

 

"JUNIORPARTI:

Dette er et tilbud til barn og unge i alderen 12-17 år."

 

Så regner da med at nybegynner parti er for de over 17?

 

Og selv om du er i god form, så er det en del grunnteknikker man må lære seg, så du burde kanskje starte på nybegynner først.

(Uten at jeg er noen ekspert.. men har litt grunnkunskap om boksing/kickboxing fra før)

Lenke til kommentar
Jeg skal faktisk starte på kickboxing snart, men må jeg gå på nybegynnerkurs? Selv om jeg er nybegynner? Jeg mener, jeg orker ikke med små barn.. Og jeg er i ganske god form, og nybegynnerkursen hos Fighter varer i 5 måneder!

Jeg er en som har lyst å satse, og skal trene en god del hjemme, så tror dere det er mulig for meg å slippe nybegynner dritten?

 

Jeg tenker også å begynne med kickbxing snart (etter nyttår, hos fighter og faktisk)

 

Skyt meg hvis jeg tar feil, men fra siden dems står det at de har et egne parti for unge,

 

"BARN/UNGDOMSPARTI

Tilbud til de mellom 7-10/ 10-12år"

 

"JUNIORPARTI:

Dette er et tilbud til barn og unge i alderen 12-17 år."

 

Så regner da med at nybegynner parti er for de over 17?

 

Og selv om du er i god form, så er det en del grunnteknikker man må lære seg, så du burde kanskje starte på nybegynner først.

(Uten at jeg er noen ekspert.. men har litt grunnkunskap om boksing/kickboxing fra før)

 

Så bra at du også starter, hvor gammel er du da?

Og har du tenkt å satse på det? Eller bare trene for moroskyld.

Og hvilken figher studio skal du trene på? er det i Oslo?

Lenke til kommentar
Jeg skal faktisk starte på kickboxing snart, men må jeg gå på nybegynnerkurs? Selv om jeg er nybegynner? Jeg mener, jeg orker ikke med små barn.. Og jeg er i ganske god form, og nybegynnerkursen hos Fighter varer i 5 måneder!

Jeg er en som har lyst å satse, og skal trene en god del hjemme, så tror dere det er mulig for meg å slippe nybegynner dritten?

 

Jeg kjenner bare til forholdene på Partner Gym på Grønland (i Oslo). Det er ganske laidback forhold der, og tror de gir deg sjansen til å begynne rett på viderekommende partiet hvis du ønsker (dukket i alle fall opp nykommere av varierende grad fra tid til annen). Bakdelene er at du ikke blir holdt i hånden på samme måte siden det er forventet at du greier å henge med til en noe større grad. En annen bakdel kan være at, siden det er mye mer sparring, kan det føles litt kjedelig hvis du får mye bank, men det er stor forskjell i ferdighetene til folk, så de beste tilpasser agressiviteten til motstanderen. Jeg lå vel sånn midt på treet, så opplevde både å bli dominert av enkelt og å måtte kjøre omtrent 10% intensitet for ikke å kjøre over andre. Men en lærer mye av begge deler.

 

Nå har jeg flytta til Bergen, så er på utkikk etter en ny klubb her.

Endret av Aurvan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...