Pugger Skrevet 2. november 2007 Del Skrevet 2. november 2007 (endret) Hei har noen radio knapper som har hver sin verdi "$valgt". Hvordan kan jeg bruke javascript for å hente ut verdien til den knappen som er valgt? $result = $Choo->query("SELECT * FROM `$valg` WHERE maskin_id=$maskin_id ORDER BY pris"); if(mysql_num_rows($result)) { echo ("<table width='420' cellspacing='0' cellpadding='0' align='center'>"); $i = 0; $valgt = 0; while($row = mysql_fetch_row($result)) { if ($i == 0){ echo("<tr><td ><input name='$valg' type='radio' onClick='java script:' checked value='$valgt'></td><td>$row[1]</td><td align='right' style='font-weight: bold;' colspan='2'>$row[4] ,-</td></tr>"); $i = i + 1; } else echo("<tr><td width=10><input name='$valg' type='radio' onClick='' value='$valgt'></td><td width=500>$row[1]</td><td width='60' align='right' style='color: green;' colspan='2'>+$row[4] ,-</td></tr>"); $valgt++; } echo("</table>"); } else echo("ingen data i db: $valg "); } Endret 6. november 2007 av Pugger Lenke til kommentar
magicgunnar Skrevet 4. november 2007 Del Skrevet 4. november 2007 (endret) Jeg er ikke helt sikker på om jeg har forstått spørsmålet ditt riktig, men for å hente ut en verdi fra et input-element, noe en radiobutton er, så må du enten ha en link til radiobuttonen, eller få tak i den f.eks ved å bruke document.getElementById. Hvis du gir radiobuttonen id'en radiobutton: <input id='radiobutton' name='$valg' type='radio' onClick='' value='$valgt'> Kan du få verdien med: var verdi = document.getElementById('radiobutton').value; Endret 4. november 2007 av magicgunnar Lenke til kommentar
luxus Skrevet 4. november 2007 Del Skrevet 4. november 2007 .. bortsett fra at når input elementet er av type radio eller checkbox så får man ut om den er valgt eller ikke via radioElement.checked :-) Lenke til kommentar
Pugger Skrevet 4. november 2007 Forfatter Del Skrevet 4. november 2007 .. bortsett fra at når input elementet er av type radio eller checkbox så får man ut om den er valgt eller ikke via radioElement.checked :-) Om du sjekker www.ernis.no > velg en pc > scroll ned velg konfigurer > velg et bilde så ser du radioknappene jeg snakker om. Grunnen til at jeg vil finne ut hvilken knapp som er valgt er for at prisen($row[4]) skal legges til i kalkulatoren nederst til høyre på siden. Koden for kalk er : totalpris = total($maskin_id); $mva = $totalpris * 0.23; $umva = $totalpris - $mva; Hittil har jeg prøvd med en funksjon som skal gjøre dette. Jeg er rimelig nybegynner på javascript og får den ikke til å funke. Her er koden: while($row = mysql_fetch_row($result)) { if ($i == 0){ echo("<tr><td><input name='$row[4]' type='radio' onclick='nyPris(this)' checked value='$valgt'></td><td>$row[1]</td><td align='right' style='font-weight: bold;' colspan='2'>$row[4] ,-</td></tr>"); $tillegg = $row[4]; $i = i + 1; } else echo("<tr><td width=10><input name='$row[4]' type='radio' onclick='nyPris(this)' value='$valgt'></td><td width=500>$row[1]</td><td width='60' align='right' style='color: green;' colspan='2'>+$row[4] ,-</td></tr>"); $valgt++; } echo("</table>"); } else echo("ingen data i db: $valg "); } echo(" <script language='JavaScript' type='text/javascript'> var totalpris = ', $totalpris, '; function nyPris(passedObject) { if (passedObject.checked && !isNaN(parseInt(passedObject.value)) { totalpris += parseInt(passedObjec.value); alert(totalpris); } } </script> "); Lenke til kommentar
magicgunnar Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 (endret) Tror du må sørge for at alle radiobuttonene (som ikke skal kunne velges samtidig) har samme name-attributt, og legge beløpet i value-attributten istedet? For du skal vel ikke kunne velge flere operativsystem samtidig? Se ellers om radiobuttons her: http://www.w3schools.com/html/html_forms.asp Endret 5. november 2007 av magicgunnar Lenke til kommentar
Pugger Skrevet 5. november 2007 Forfatter Del Skrevet 5. november 2007 (endret) Tror du må sørge for at alle radiobuttonene (som ikke skal kunne velges samtidig) har samme name-attributt, og legge beløpet i value-attributten istedet? For du skal vel ikke kunne velge flere operativsystem samtidig? Se ellers om radiobuttons her: http://www.w3schools.com/html/html_forms.asp Det stemmer. Man skal kun velge et operativsystem. En liten glipp fra min side. Har endra navnet til det samme på alle knappene nå men prisen blir fortsatt ikke oppdatert. Beløpet ligger nå også i value feltet. Har testet med alert og fikk fram riktig beløp. Skal ta en titt på linken din men er som sagt ganske nybegynner på javascript. Fjerner jeg funksjonen så får jeg ingen feilmeldinger. Har prøvd å google litt og jeg trenger visst å bruke js cookie eller refresh for å sende value til php? Her er den nye koden. : function listDBvalg($valg) { if($_GET['maskin_id'])$maskin_id = $_GET['maskin_id']; $Choo = new mysql(); $Choo->connect(); $result = $Choo->query("SELECT * FROM `$valg` WHERE maskin_id=$maskin_id ORDER BY pris"); if(mysql_num_rows($result)) { echo ("<table width='420' cellspacing='0' cellpadding='0' align='center'>"); $i = 0; $valgt = 0; while($row = mysql_fetch_row($result)) { if ($i == 0){ echo("<tr><td><input name='weewee' type='radio' onclick='nyPris(this)' checked value='$valgt'></td><td>$row[1]</td><td align='right' style='font-weight: bold;' colspan='2'>$row[4] ,-</td></tr>"); $i = i + 1; } else echo("<tr><td width=10><input name='weewee' type='radio' onclick='nyPris(this)' value='$valgt'></td><td width=500>$row[1]</td><td width='60' align='right' style='color: green;' colspan='2'>+$row[4] ,-</td></tr>"); $valgt++; } echo("</table>"); } else echo("ingen data i db: $valg "); } echo ' <script language="JavaScript" type="text/javascript"> var totalpris = ', $totalpris, '; function nyPris(passedObject) { if (passedObject.checked && !isNaN(parseInt(passedObject.value))) { totalpris += parseInt(passedObject.value); alert(totalpris); } } </script>'; $totalpris = total($maskin_id); $mva = $totalpris * 0.23; $umva = $totalpris - $mva; Endret 5. november 2007 av Pugger Lenke til kommentar
magicgunnar Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 var totalpris =; Står det øverst på siden din når jeg titter på kildekoden, dette gir syntax-error som igjen gjør at funksjonen nyPris ikke blir deklarert. Ligger det noen variabel i $totalpris? Tror det er her feilen ligger. Lenke til kommentar
Pugger Skrevet 5. november 2007 Forfatter Del Skrevet 5. november 2007 (endret) Hvordan slette emne?.. bah finner ikke det. Har lagd ny tråd https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=858105 Endret 6. november 2007 av Pugger Lenke til kommentar
magicgunnar Skrevet 6. november 2007 Del Skrevet 6. november 2007 Hvordan slette emne?.. bah finner ikke det. Har lagd ny tråd https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=858105 Hvis du har løst et problem og derfor ikke trenger svar i tråden lenger kan du endre tittelen, ved å sette inn taggen: [løst]. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå