espen118 Skrevet 2. november 2007 Del Skrevet 2. november 2007 Jeg har aldri programert før. Jeg har lyst til å lære meg enkel programering i staren. Men hvordan type programering er det jeg bør starte med? Jeg vil helst starte med et program som er lett å lære seg, og som er bred. Et program som man kan bruke de erfaringene til andre programerings programmer. Det finnes så mange forskjellige, hva er det letteste, og hva brukes de forskjellige til? SQL, PHP, Database, C/C++, Java, Javascript, .NET-programering. Er ikke sikker på om alle de er programering da. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 SQL står for Structured Query Language, og er et språk som blir brukt til å hente eller lagre informasjon i databaser... vanligvis. PHP er et Domain Specifil Language for webside utvikling, det er veldig simpelt å lære seg. Database ser jeg på som SQL C/C++ er to veldig allsidig programmeringsspråk som du kan lage akkurat det du vil i, men forutsetter mye kunnskap, og tålmodighet. Java er et allsidig programmeringsspråk, noe lignende .NET språkene oppbygning ihvertfall Javascript er et scriptspråk utviklet av Netscape i sin tid som blir brukt til enkel scripting av webbrowsere. .NET er et rammeverk og bibliotek for Microsoft sine .NET språk, dette er en Just In Time compilerfor de forskjellige språkene (i utgangspunktet VB.NET og C#.NET, men også C++.NET, og øvrige tredjepartsspråk som Eiffel, Cobol og Clarion) Det enkleste å lære seg av disse tror jeg faktisk er PHP, men det er også begrenset helt til websideutvikling. Alle de andre språkene (bortsett fra SQL) kan også brukes til dette, og i ASP.NET sitt tilfelle, får man mange fordeler. Selv jobber jeg med C# vanligvis, og er veldig fornøyd med det. Før brukte jeg Visual Basic.... det er utrolig at jeg ikke forstod hva slags søplespråk VB var før jeg begynte skikkelig med C# Lenke til kommentar
Frysning Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 Hahaha, VB er VB. Det har egentlig ikke så mye til felles med noe annet. C er veldig kraftig, men det tar lang tid å bli god. Innsikten du får i hvordan alt fungerer kan du ikke sitte pris på. Når du lærer C forstår du hvordan og hvorfor et OS er som det er. Minnehåndtering i C er også ganske hardcore. C++ er C på steroider, personlig syns det er best å se på C før du går videre mot C++. Fra et pedagogisk standpunkt i alle fall. Ikke at du må velge C/C++, det kommer helt ann på bruksområdet ditt. Mainloopen i Doom3 er skrevet i masm, det vil ikke si at du kan bruke masm til alt mulig rart. Liker du web kan du gå for Java, php eller Ruby, alt etter hvor interaktiv siden må være. Hvis alt du ønsker er å kunne lage et program-vindu, hvor målet er et gitt emne fremfor god samhandling med omgivelsene(OS) kan du fint velge VB. Men bare så det er sagt, VB er et veldig abstrakt språk. Mye av det du gjør og koden du skriver må du bare akseptere fungerer som den gjør, for mer kontroll/kunnskap krever et annet språk f.eks C++/C#. Det beste du gjør er bare å begynne et sted, når du har det som en hobby er det ikke så nøye hvor du starter. Noen viktige begreper er OOD, objektorientert design/programmering. Dette har ikke så mye med programmering å gjøre, det har med strukturen på koden du skriver. Et gitt programs funksjonalitet begrenses i hovedgrad av din kunnskap om det programmet gjør. Så sant du kan språket godt nok da, skal du lage et videoredigerings program er det kunnskapen din om digitalsignalbehandling og video generelt som avgjør hvor bra programmet blir..... Kort sagt; språket ditt er et verktøy! Lenke til kommentar
espen118 Skrevet 9. november 2007 Forfatter Del Skrevet 9. november 2007 (endret) Jeg er interisert i å bare lage et liteprogram som ikke tar veldig lang tid å lage, eller lære seg. Men med C, kan man lage småprogrammer som ikke tar lang tid å lage? eller å lære seg sån veldig basic? Har også hørt at noen har sakt at Python er lett. Men er det det? og er det lett å lære seg? Endret 9. november 2007 av espen118 Lenke til kommentar
Arne Skrevet 9. november 2007 Del Skrevet 9. november 2007 Om python er lett? Python er griselett. I alle fall i forhold til t.d C++. Eg held på å lære meg python no, og ein av grunnane til at eg fortset og ikkje hopper over på noko anna er at ein raskt ser resultat, (GUI er ikkje så fryktelig vanskelig i Python i forhold til C++, kan kanskje likne litt på Java) og at det er kjekt, ein fokuserar meir på korleis ein vil at programma skal funke, enn kva datatype variablar og alt anna skal ha. Og ein slepp alle unødige klammar. 1: Når ein skal fortsete i t.d ein if, loop eller klasse eller funksjon, bruker ein ikkje klammer rundt innhalder, ein lar innhaldet som skal vere under tabulaturast, slik at alt som skal være under if står 1,5cm inn på linja, oversetjaren ser at dette skal vere under if, ja... 2: Ein avsluttar ikkje linjer med semikolon, slik som i t.d Java, PHP, C++ og C. Dermed vert det litt mindre klur å hugse på. 3: Program er lett køyrbare. I utviklingsfasen køyrer ein filar i .py, og ein treng ikkje å kompilere før ein køyrer filane. Eg har forstått det slik at når ein er ferdig med programmet, kan ein om ein ikkje vil at alle skal sjå kildekoden lage om .py fila til ei køyrbar fil. (.exe i windows) 4: Ein ser veldig raskt resultat, og dette held motivasjonen oppe. Eg trur ein kan seie så mykje ein vil om at det er viktig med gode vanar, men det kan ikkje stikkjast under ein stol at om nybyrjarar startar rett på C++ utan nokon forkunnskapar, så er det lett for at motivasjonen forsvinn. 5: Python er lett å lære. Etter litt har du laga kalkulatorar, mange utrekningar og programs som kan ha nytte, t.d renterekning, prosent, potens osv. 6: Les ei bok. Den boka eg har som eg kan anbefale på det varmaste er "Beginning Python: From novice to proffesional." Eg har lært mykje av den på den tida eg har hatt han. 7: God natt, og lukke til, uansett kva du vel! Lenke til kommentar
Frysning Skrevet 10. november 2007 Del Skrevet 10. november 2007 GUI med python er grisetregt, ikke bruk dette for større applikasjoner. Det skal være optimalisert og tøft, det er altfor mye fokus på bruk av kode nå i seinere tid. Fordi pcene er blitt så kraftige, da kan utviklerne ligge på latsiden. Test av to terminal-emulatorer på linux, aterm er ikke gtk basert og trenger ikke ekstra libs => Latterlig raskt og responsivt. Gnome-terminal, dritt tregt. Linux generelt sett lærer deg mye om programmering, bruker du linux vil du lære mer om hvordan maskiner fungerer uansett. Hvis du har programmering som hobby vil anbefale deg å gå i dybden, noe man i bedrift sammenheng ikke har så god tid til lenger. Det er enormt fokus på å nå deadlines osv. Programmering er en kunst, nyt den for det den er verdt. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 10. november 2007 Del Skrevet 10. november 2007 Personlig synes jeg mangelen på datatyper kan gjøre python litt uegnet som et førstevalgsspråk, siden dette er noe som mange faktisk kan ha problemer med når de begynner med andre språk. Lenke til kommentar
___ Skrevet 11. november 2007 Del Skrevet 11. november 2007 (endret) Jeg ser ingen grunn til at nybegynnere i dag skal behøve å lære seg C. For 15 år siden ville jeg nok hatt mange gode argumenter for at C ville være et bra språk å begynne med, men i dag har jeg faktisk ingen. Jeg begynner faktisk også å få færre og færre argumenter for å anbefale C++ også, bare så det er sagt... Mange som har fått anbefalt C som begynnerspråk har nok falt av karusellen ganske fort, og mistet lysten til å fortsette med programmering. At C fortsatt brukes skal jeg ikke nekte for, men i dag benyttes det i sammenhenger som er _milevis_ fra det man kan kalle nybegynnernivå. Jeg har sluttet å anbefale språk til nybegynnere, fordi jeg ikke lenger kan huske hvordan det var å være nybegynner. Jeg husker ikke hvilket år jeg begynte, men det var på første halvdel av 80-tallet. Werner Endret 11. november 2007 av wernie Lenke til kommentar
hockey500 Skrevet 11. november 2007 Del Skrevet 11. november 2007 Test av to terminal-emulatorer på linux, aterm er ikke gtk basert og trenger ikke ekstra libs => Latterlig raskt og responsivt. Gnome-terminal, dritt tregt. Beklager, men nå klarer jeg ikke å la være å forsvare gnome-terminal her, selv om det er off-topic: clicky Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 12. november 2007 Del Skrevet 12. november 2007 Kort enkelt svar: Visual Basic (VB) Et trygt valg hvis du bruker Windows er VB (eller VB.NET). Egentlig så er det ikke så mye lettere enn fks. C# eller Java, men for en som aldri har programert før så virker det mye mindre "truende". Det er færre sære tegn som brackets og ting en mister ikke motivasjonen før en kommer i gang. Hvis du bruker VB.NET så får du med en haug såkalte klasse-bibliotek, disse gjør at du kan gjøre mye uten å skrive masse kode, og gjør det enkelt å komme i gang. Etterhvert som du får litt teken kan du evt. ta det videre til C# eller Java. Disse er etter mitt syn bedre språk enn VB da de gir mer oversikt og flere muligheter. Begge språkene har rammeverk rundt seg som gjør ting enklere. (Kjenner ikke så voldsomt godt til Java, men tror det er rimelig bra. C# vet jeg er knallbra.) Java kjører i tileggg på alle plattformer. (Dette kan du egentlig også med C# via Mono...) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå