Gå til innhold

Abo. er sagt opp, men bokklubb fortsetter å sende bøker

B4stian

Anbefalte innlegg

På våren 2006 benyttet jeg meg et tilbud Egmont hadde med en Lucky Luke bok + filmen "Unforgiven" til en veldig hyggelig pris. Innmeldingen forpliktet ingenting og etter jeg mottok velkomstpakken meldte jeg meg ut.

Det var ok og fikk bekreftelse fra Egmont.

Så gikk det akkurat 1 år og så kom samme velkomstpakken på nytt med en ny faktura. Jeg skjønte ikke dette og ringte til dem. De hadde visst hatt et problem med datasystemet så ordren min hadde blitt lagd på nytt. Hun slettet meg som medlem og kunne bare beholde det ekstra settet. Fint tenker jeg, men så drar jeg på ferie og når jeg kommer hjem igjen har jeg fått 3 bøker til på en kort periode med 3 fakturaer såklart.

Denne gangen satt jeg meg ned og skreiv en mail pga. jeg ville ha historikk og bevis på denne saksgangen.

De beklaget nok en gang. I dag fikk jeg 3 purringer på de bøkene. Purringene var tilsammen på rundt 1.200 kr.

Det er jo ikke tvil her at de har gjort en feil og jeg ikke skal belastes for dette. De sendte meg også en ferdig pakkelapp og mente jeg måtte sende bøkene tilbake. Ikke at jeg har så mye bruk for bøkene, men mener at vi tok dette opp på skolen (Salg & Service) og hvis noen sendte ut ting uten med en faktura kunne forbrukeren kaste fakturaen og var ikke pliktig til å sende produktet i retur. Stemmer dette? Har dere evt. en paragraf å vise?

Denne saken har tatt mye av min tid og etter jeg ringte inn 1. gang da jeg fikk velkomstpakken på ny fikk jeg også et postkort som bekreftet oppsigelsen min.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du har fått en gratis pakkelapp fra dem så må du nok sende tilbake bøkene.

Noe eksakt hjemmel blir vanskelig å gi akkurat nå (sitter med selskapsrett), men det er snakk om regler rundt overgang av eiendomsrett etc.

Mitt beste råd er å sende hele sulamitten tilbake og ta vare på alt som er skriftlig. Sender de deg noe igjen så klag enda mer, og krev dine utgifter dekket.

Lenke til kommentar

Ja, du må nok sende bøkene tilbake, men bare om bokklubben betaler porto.

Og du trenger ikke å betale regningene uansett om du får inkasso-varsel.

Kontakt dem gjerne da på nytt, og om du får brev ifra et inkasso-selskap, så kontakter du dem også, og forklarer at du ikke har plikt å betale et øre. Og så lenge du begjærer kravet. så kan ikke inkasso-selskapet heller gjøre mer ut av saken.

Jeg håper at bokklubben får ordnet det rotede datasystemet. Det er sikkert ikke systemet som er galt heller.

Oftest så er det menneskelig svikt. Alle kan jo feile :p

Lenke til kommentar
Og så lenge du begjærer kravet. så kan ikke inkasso-selskapet heller gjøre mer ut av saken.

Jeg ville kanskje heller gitt beskjed om at han bestrider kravet. Så unngår man at kundekonsulenten begynner å fnise, e.l. ;)

Var kanskje det slik det var :p

Godt det er andre her som er litt mer våkne enn meg iblant :)

Lenke til kommentar

Det faller vel inn under her:

http://forbrukerportalen.no/faq/1145876676.21

Lovteksten som dekker dette:

§ 2a. Krav om betaling for varer, tjenester eller andre ytelser uten etter avtale m.v.

Det er forbudt i næringsvirksomhet

a) å kreve betaling for varer, tjenester eller andre ytelser uten etter avtale, og

b) å levere varer, tjenester eller andre ytelser med krav om betaling uten etter avtale.

Ved leveranse i strid med første ledd bokstav b er mottakeren ikke forpliktet til å betale, så framt ikke annet er bestemt ved lov.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...