Gå til innhold

Bilder per sekund?

Anbefalte innlegg

Virker som det er viktig for veldig mange hvor kjapt kameraet kan ta seriebilder. Tar nesten aldri seriebilder selv og da gjerne ikke mer enn 3 b/s selvom kameraet klarer mer. Bruker folk virkelig denne funksjonen og til evt hva, eller er det bare en skrytefaktor?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Virker som det er viktig for veldig mange hvor kjapt kameraet kan ta seriebilder. Tar nesten aldri seriebilder selv og da gjerne ikke mer enn 3 b/s selvom kameraet klarer mer. Bruker folk virkelig denne funksjonen og til evt hva, eller er det bare en skrytefaktor?

Det er ganger det er greit å ha. For eksempel når guttungen spiller fotballkamp. Det er greit å hold nede knappen når jeg vet han kommer til å skyte og håpe jeg får et blinkskudd, det øker sjangsen for å få noe verdt å samle på :) Det er spesielt når timingen er usikker at det er kjekt å ha.

Lenke til kommentar

Det er ganger det er greit å ha. For eksempel når guttungen spiller fotballkamp. Det er greit å hold nede knappen når jeg vet han kommer til å skyte og håpe jeg får et blinkskudd, det øker sjangsen for å få noe verdt å samle på :) Det er spesielt når timingen er usikker at det er kjekt å ha.

Ikke alltid. Autofokus stopper å fokusere når bildet blir eksponert (lukkeren oppe) og hvis motivet beveger seg mye kan det gi kun uforkuserte bildet (untatt det første da kanskje). Men til fotball er det nok ikke noe stort problem, men mindre guttungen er en mip-mip.

Lenke til kommentar

Ut i fra svaret ditt, Gissan, kan man få inntrykk av at du tror at lukkeren er åpen fra man trykker inn utløseren til man slipper den når man tar seriebilder. Det tror du selvsagt ikke? Du mener vel heller ikke at kameraene er så håpløst skrudd sammen at de ikke kan fokusere mellom seriebildene?

Fokus kontrolleres, og korrigeres ved behov, mellom hvert bilde i en serie - i det minste på Nikonene mine, men jeg kan umulig tenke meg at det er anderledes på Canon. Untaket er på D200'en, hvis man har satt AF-priority til "FPS" i stedet for "focus" (eller mellomsettingen "FPS+focus").

Høy seriebildehastighet er knall når man holder på med små barn. På D70 er f.eks seriebildehastigheten lav nok til at man typisk får med seg fraspark og landing, men ikke selve hoppet...

Lenke til kommentar

Ikke alltid. Autofokus stopper å fokusere når bildet blir eksponert (lukkeren oppe) og hvis motivet beveger seg mye kan det gi kun uforkuserte bildet (untatt det første da kanskje). Men til fotball er det nok ikke noe stort problem, men mindre guttungen er en mip-mip.

Setter fokus til ai-servo, da fokuserer kameraet hele tiden mens jeg holder knappen halvt nedpresset. Bruker kun senterpunktet og sørger for at gutungen er i senter av søkeren. Funker helt utmerket :) Når han blir en mip-mip. kan det være jeg trenger tips fra de som fotograferer fugler o.l. :)

Lenke til kommentar

Jeg har stort sett brukt serie-bilder til leking, og da holder det med 3 bilder i sekundet.

Men det har vært et par tilfeller hvor jeg kunne trengt 5-6 bps. Og det har vært i typisk action preget situasjoner.

Men det som jeg sliter mer med, er hvor få bilder jeg rekker å ta før kameraet tar pause. Helt klart en ulempe med RAW.

Tom

Lenke til kommentar

Pressefotografer liker det ofte. Dersom du har noen som kommer forbi i grei fart og du må ha det perfekte bildet, og du har noen få sekunder, da gjelder det å ta så mange bilder som mulig på så kort tid som mulig.

Noen situasjoner og ansiktsuttrykk er rett og slett bedre (les: selger bedre) enn andre. Om du ved hjelp av seriemodus klarer å fange akkurat det øyeblikket der redningsmannen rynker panna i anstrengelse når han løfte opp noe som ligger over noen, da er det bedre enn en litt anonym redningsmann som bare bøyer seg over noe. :)

Lenke til kommentar
Ut i fra svaret ditt, Gissan, kan man få inntrykk av at du tror at lukkeren er åpen fra man trykker inn utløseren til man slipper den når man tar seriebilder. Det tror du selvsagt ikke? Du mener vel heller ikke at kameraene er så håpløst skrudd sammen at de ikke kan fokusere mellom seriebildene?

Fokus kontrolleres, og korrigeres ved behov, mellom hvert bilde i en serie - i det minste på Nikonene mine, men jeg kan umulig tenke meg at det er anderledes på Canon. Untaket er på D200'en, hvis man har satt AF-priority til "FPS" i stedet for "focus" (eller mellomsettingen "FPS+focus").

Høy seriebildehastighet er knall når man holder på med små barn. På D70 er f.eks seriebildehastigheten lav nok til at man typisk får med seg fraspark og landing, men ikke selve hoppet...

Joda, jeg vet at den fokuserer mellom eksponeringene, men det jeg sier er at hvis du har et objektiv med ikke særlig rask autofokus (typisk non-USM) når du fotograferer et motiv i rask bevegelse, vil ikke aufokusen klare å hente seg inn igjen mellom eksponeringene. Men hvis du har USM går nok alt mye bedre. :)

Lenke til kommentar

D70'n er ikke raskere enn at jeg nesten hadde klart å trykke like fort selv på enkeltbilder. :tease:

Dette plager meg lite, værre er det at den stopper etter 4 bilder med RAW og som er en av grunnene til at jeg skal oppgradere til nytt kamera snart.

Jeg bruker det mest til hunde/barnebilder i lek, og hastigheten er ikke så viktig for meg.

Lenke til kommentar

Den fokuserer mens lukkeren er nede mellom bildene, lukkeren er ikke åpen fra bilde nr 1-bilde nr 10.

Lenke til kommentar

Den fokuserer mens lukkeren er nede mellom bildene, lukkeren er ikke åpen fra bilde nr 1-bilde nr 10.

Joda, jeg vet at den fokuserer mellom eksponeringene, men det jeg sier er at hvis du har et objektiv med ikke særlig rask autofokus (typisk non-USM) når du fotograferer et motiv i rask bevegelse, vil ikke aufokusen klare å hente seg inn igjen mellom eksponeringene. Men hvis du har USM går nok alt mye bedre. :)

(sakset fra innlegget mitt over)

Lenke til kommentar

Jeg er enig med deg; kan telle på en hånd de gangene jeg har brukt seriefunksjonen på kameraene mine i løpet av de siste 3 årene.

1fps, 3fps eller 5fps spiller for meg absolutt ingen rolle. Det samme er nok tilfellet for de aller fleste fotografer, alikevel er dette en faktor som veldig mange ser ut til å legge vekt på når de kjøper et kamera. Merkelige greier; akkurat som alle 'nye' DSLR-eiere på død og liv skal ha en telezoom som veldig ofte ender opp med å nesten ikke bli brukt.

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar

Har tatt mye actionfoto med D70 og den er dessverre litt for treg. 3fps blir litt lite når du drar av en serie i håp om å få i alle fall et blinkskudd. Da er det mange ganger lettere å kun ta et bilde og håpe at det sitter. Skal bli deilig å få D300 med litt mer futt i.

Lenke til kommentar

Bruker ofte seriefunksjonen, jeg.

Når jeg tar bilder av biler i fart er det en grei funksjon, og ikke minst da jeg tok bilder under TAC i vinter (The Arctic Challenge) i Midtstubakken.

For å få det "perfekte" snowboardbilde så må man nesten knipse mer enn ett bilde.

Lenke til kommentar

Må henge med på de som bruker seriebilde funksjonen ofte her, tar en del fotballbilder. Og det er virkelig der det eneste negative med D70/D80, som er kameraene jeg har brukt, kommer. Nemlig "bare" 3 bps.. det blir rett og slett for lite. Så det får vel på sikt bli en D300 :)

EDIT : de som ikke trenger fhvis rask seriebildefunksjon er vel kanskje de som strengt tatt IKKE trenger dSLR ?? :p

Endret av ThorEH
Lenke til kommentar

kameraet mitt står i seriebildemodus alltid; dersom jeg kun vil ta et bilde, holder jeg nede utløseren kort tid: dersom jeg vil ta flere, holder jeg den nede lenge... Dette bruker jeg stadig vekk, og ikke bare ved actionbilder. Dersom det er lite tilgjengelig lys og jeg må bruke lange lukkertider, kan det være praktisk. Da øker sjansene for å få et skarpt bilde dramatisk ved å ta 3-4 bilder... Tar også ofte et par-tre bilder i slengen ved portrett-lignende bilder, for å fange det rette uttrykket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...