Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Plutselig fått strømregning på XXXXXkr uten forvarsel

kverna

Anbefalte innlegg

Heisann, har fått ett lite problem på hånda idag.

Saken er at jeg + noen kompiser leier ett verksted, hvor vi betaler sum XXXX i mnd.

Siden det ikke har vært noe strømmåler på vårt bygg har vi heller ikke betalt for strøm, og dette er da også avtalt med utleier A.

Så solgte uleier A eiendommen til utleier B, hvorpå vi avtalte å betale til utleier A ut året 2007.

Så nå idag fikk vi altså en regning fra utleier B, pålydende XXXXXkr for "strømforbruk 1.8.2007-1.10.2007".

Det er jo helt hårreisende så utleier ble ringt opp og forklart at XXXXXkr på 2mnd er UMULIG da vi kun bruker strøm til lys, ca. 10L varmtvann på laveste varme og normalt verktøy i forbindelse med bilmekking.

Da fikk vi vite at det var feil dato, og at det var da strømforbruk for hele perioden vi har leid der, 1.2.2007-1.11.2007.

Noe som virker litt rart i og med det stod annen dato på regningen.

Det jeg da lurer på er hvordan de har kommet frem til dette tallet da det ikke er strømmåler på vårt bygg, og vi har aldri snakket noe om strømregning i det hele tatt før vi plutselig får en femsifra regning med 10dagers betalingsfrist.

Før dere fyrer løs, jeg har ingenting imot å betale strøm. Men da må det være kontrollert med måler, og en sum per mnd. ikke plutselig en femsifra regning.

Skal ha ett møte til uka og forklare saken, for det er helt umulig for oss å forholde oss til sånne folk, skal sies at vi har hatt mye trøbbel med både utleier A og også utleier B på dette med betaling o.l. Lite informasjon ut fra dem.

Takker mye for alle svar og all hjelp.

Endret av kverna
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skal de kunne komme med et krav må de selvsagt kunne dokumentere hvordan det ble målt. Du sier ikke noe om når bygget skiftet eier, eller hva slags avtale dere fikk. Fikk dere en ny skriftlig avtale, og stod det noe om betaling av strøm der?

Vi inngikk avtale med utleier A i feb. 2007. Ny avtale med utleier B blei inngått i aug. 2007.

I avtalen står det "mnd. betaling på KR XXXX,- skjer ved forfall 1. hver mnd" eller noe i den duren. Skal sjekke det opp akkurat hva ordlyden er, selv om det muligens ikke er så viktig akkurat de "fisefine" ordene det er skrevet med.

Endret av kverna
Lenke til kommentar

De "fisefine" ordene som du kaller dem er egentlig ganske viktige. Spesielt i avtaler så kan ord som du tror betyr en ting bety en annen ting.

Nå er det normalt at strøm er inkludert i leie når man leier husrom med mindre noe annet er spesifisert, men dette høres ut som et veksted/næringslokale og der kan det være andre regler som gjelder. Men jeg vil tro at dere har en rimelig grei sak om strøm ikke er nevnt i kontrakten.

Lenke til kommentar
De "fisefine" ordene som du kaller dem er egentlig ganske viktige. Spesielt i avtaler så kan ord som du tror betyr en ting bety en annen ting.

Nå er det normalt at strøm er inkludert i leie når man leier husrom med mindre noe annet er spesifisert, men dette høres ut som et veksted/næringslokale og der kan det være andre regler som gjelder. Men jeg vil tro at dere har en rimelig grei sak om strøm ikke er nevnt i kontrakten.

08: Leiesum

Årsleien utgjør kr. xx.xxx,-

Leien forfaller til betaling forskuddsvis den 1. hver måned med kr. xxxx,. Betalingen anses ikke skjedd før beløpet er mottatt av bank i Norge.

I tillegg til leien betaler fremleietaker sin forholdsmessig andel av brøyting/strøing.

Direkte og for egen regning betaler fremleietaker:

-Energi til egne lokaler, etter egen måler

-Rengjøring av egne lokaler.

-Eventuelle vaktmestertjenester for eget bruk

-Avfall/renovasjon

Ved forsinket betaling(..)

Legg merke til uthevet skrift da dette er noe som enda ikke har kommet på plass per dags dato.

Det er ut i fra dette jeg stiller meg skeptisk til hele saken.

I tillegg lurer jeg på hva en vanlig husstand bruker i strøm på ett år, da jeg tviler sterkt på at vi med vårt veldig lave forbruk kan få en regning på xx.xxxkr på 8mnd.

Er en av dere utdannet jurist er dere mer enn gjerne velkomne til å kontakte meg for hjelp mot en pris vi avtaler.

Mitt nummer fåes på henvendelse på pm.

Mvh Anders

Lenke til kommentar
08: Leiesum

Årsleien utgjør kr. xx.xxx,-

Leien forfaller til betaling forskuddsvis den 1. hver måned med kr. xxxx,. Betalingen anses ikke skjedd før beløpet er mottatt av bank i Norge.

I tillegg til leien betaler fremleietaker sin forholdsmessig andel av brøyting/strøing.

Direkte og for egen regning betaler fremleietaker:

-Energi til egne lokaler, etter egen måler

-Rengjøring av egne lokaler.

-Eventuelle vaktmestertjenester for eget bruk

-Avfall/renovasjon

Ved forsinket betaling(..)

Hei Kverna.

Denne avtalen som du viser til ovenfor. Er dette en blåkopi av den avtalen som du hadde med din forrige utleier. Er altså denne avtalen en videreføring av din tidligere avtale, bare at det er en ny utleier som skal ha husleia, eller er det en helt ny avtale som er skrevet/utarbeidet av deg og ham.

Lenke til kommentar

Hvis det står etter egen måler og det ikke finnes en egen måler som du kan kontrollere så kan ikke jeg se at utleier kan kreve deg for strøm.

Jeg foreslår at du prater med utleier og spør hvordan han har kommet frem til dette tallet og hvor måleren er og hvorfor du ikke har fått se den tidligere.

Lenke til kommentar
Hvis det står etter egen måler og det ikke finnes en egen måler som du kan kontrollere så kan ikke jeg se at utleier kan kreve deg for strøm.

Jeg foreslår at du prater med utleier og spør hvordan han har kommet frem til dette tallet og hvor måleren er og hvorfor du ikke har fått se den tidligere.

Helt enig med deg, og er derfor jeg spør.

Pappa sa noe om at de kunne ta antall kvm og dele på strømleia, men det blir jo skikkelig urettferdig for oss da vi er der 2-3 timer 4dager i uka. Mens de andre lokalene brukes hver eneste dag.

Skal ringe juss buss etterpå og høre hva de har å si

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...