Gå til innhold

Hjelp til å Optimalisere PC-en! Hjelp!

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal snart bestille meg en ny Gamer PC, med følgende utstyr:

- Antec P190 (Med masse vifter og 1100 Watt PSU). - Kabinett, Vifter og Strømforsyning.

- Plextor 812 (eller noe sånt). - DVD-Rom.

- Asus Maximus X38-Chipsett. - Hovedkort.

- Intel QX6700. - Prosessor.

- Crucial BallistiX PC8500, 1066 MHZ. - Minnebrikker.

- Samsung SpinPiont 500 GB. - Harddisk.

- GeForce 8800 GTX. - Skjermkort.

- Samsung 245B. - Skjerm.

- Windows XP 64-bit.

Siden jeg kjøper meg en splitter ny PC, vil jeg gjerne "optimalisere" PC-en, tenker da på programer som kan gjøre PC-en kjappere, sikrere og ikke minst mer stabil.

Lurer litt på:

- Jeg vil gjerne ha et gratis (men ikke et must) Antivirus, som inneholder alt du trenger (tenker da at de inneholder Spyware, Spam-filter osv osv.). Hvilket Antivirus er best og sikrest?

- Har hørt om at det finnes programer som automatisk sjekker om det er nye drivere eller programer som kan gjøre PC-en bedre eller kjappere, evt. hvilket program er best?

- CC Cleaner, Hva gjør den?

Skal blant annet ha disse programene installert:

- DC0++. Nedlastings program.

- Media Monkey. Musikk avspiller.

- Mozilla FireFox. Internett leser.

- OpenOffice. Skriveprogram.

- CC Cleaner. (Optimalisering av Systemet?).

- 3dMark06. Testing av Systemet.

- Alcoho 120%. Brennings Program.

- Clue. Skoleprogram.

- Paint. Tegneprogram.

- O&O V8.5 Professional Edition. Defragmenteringsprogram.

Håper på svar på spørsmålene jeg stilte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

du veit du du kan få 2 stk 8800GT for et 8800GTX, og bare et 8800GT er nesten like bra som et GTX kort! :thumbup:

men husk på at da må du ha hovedkort som har støtte for SLI.

men jeg anbefaller at du oppgraderer da til SLI av 8800GT og et SLI hovedkort! :cool:

ellers ser det bra ut dette;)

Endret av spioner
Lenke til kommentar
du veit du du kan få 2 stk 8800GT for et 8800GTX, og bare et 8800GT er nesten like bra som et GTX kort! :thumbup:

men jeg anbefaller at du oppgraderer da til SLI av 8800GT og et SLI hovedkort! :cool:

har du tester at et 8800gt yter nesten like bra som et GTX kort? Forresten så er ikkje akkurat SLI kjempebra støtta i spill :( Vurderte lenge selv om jeg skulle ha 2 stk ultra kort, men droppa det pga dårlig støtte i spill foreløpig. Hadde det vært 40-50 % ytelseboost i alle spill, så hadde jeg invistert i ett ultrakort på flekken.

Sånn typisk 13% ytelseboost med sli er elendig i forhold til prisen. Overklokke cpu og skjermkort kan utgjøre samme boost. Dog om man har sli så har man "13 %" boost oppå der igjen da..

Drit i de 13% egentlig, er bare et ca tall utifra mange spill...

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Etter min erfaring er diverse "optimaliserings" programmer mer til bry enn nytte. Har kjørt WindowsXP på 4 forskjellige maskiner lenge nå og det som gir best ytelse er 2 raske harddisker med pagefile på begge, 2GB+ RAM. Defragmentering skal da være helt overflødig inntil harddiskene er 50% fulle ... da kjøper du en til. Jeg anbefaler en fresh windows installering i året.

WindowsXP med de aller siste oppgraderinger/service packs har faktisk blitt et stabilt og raskt system :)

Lenke til kommentar

Øhh? 8800 GT tar jo over for GTS, og flere nettsteder sier at det yter litt i overkant av GTS. Skjønner ikke helt hva du mener men...Dessuten blir det ikke aktuelt å bytte hovedkort til 680i SLI, X-38 Chipsett yter 10 prosent bedre enn 680i SLI. Men har dog ikke 2 skjermkort du kan putte inn.........

Øhh? 8800 GT tar jo over for GTS, og flere nettsteder sier at det yter litt i overkant av GTS. Skjønner ikke helt hva du mener men...Dessuten blir det ikke aktuelt å bytte hovedkort til 680i SLI, X-38 Chipsett yter 10 prosent bedre enn 680i SLI. Men har dog ikke 2 skjermkort du kan putte inn.........

Aha, den overklokkede versjonen ja....tenkte ikke på den....

Lenke til kommentar
Kjøp nå for all del ikke en QX6700 ivertfall, den er veldig overpriset og du får en nyere og raskere QX6850 til ca samme pris.

Men jeg vil egentlig anbefale deg å spare ganske mange tusenlapper og kjøpe en Q6600 istedet, den kan lett klokkes til QX6850 hastighet!

Hehe, jeg har ikke bare fått tak i en QX6700, men også Engineer Smaple (eller hva det nå kalles). KJøper da denne , og den er verdens raskeste i SuperPi, og har 5350 MHZ. Klarer sikkert å nå over 4 GHZ stabilt. SYKT!

Lenke til kommentar
jupp, det eller vis du gidder og vente litt så kan du jo vente til de nye 45nm quad core CPU'ene til intel kommer ut :thumbup:

det gjør jeg :cool:

Hehe, hvis du skal drive å vente på ting i PC verdenen, så får du deg ikke PC. Jeg ventet på X-38 Chipsettet kom, og blir trolig fornøyd med dette.

Tross alt, jeg kan jo også vente på nVidias 9000-serie.... :!:

Lenke til kommentar
Hmm...Men skjønner ikke helt det der med 8800 GT'en yter ca. det samma som 8800 GTX. for det først så har GTX flere bit enn GT. Hva nå enn det vil si?

For det andre så er det mer minne.

hvorfor yter da 8800 GT ca det samma?

Minnemengde har ikke all verdens å si når man passerer 512MB RAM i dagens spill.

8800GT har 112 Shader Processors. 8800GTX har 128. hastigheten disse kjører på er ulik.

112*1500=168.000 (8800 GT)

128*1350=172.800 (8800 GTX)

De har nesten samme texture fillrate (8800 GT har høyere kjernefrekvens enn 8800 GTX)

I snitt yter 8800 GTX rundt 18% bedre enn 8800 GT i "normal" høye oppløsninger med antialiasing og anisotropic filtering.

Det er ikke riktig at kort i Sli yter kun "noen få prosent" bedre enn ikke-Sli.

I nesten alle nye spill er ytelsen med Sli mange titalls prosent bedre enn ikke-Sli. (Man må så klart over oppløsninger der spillene er prosessorbegrensede)

Denne testen hos guru3D viser omtrent hva jeg mener. (Ingen spiller 3DMark)

Lenke til kommentar
Hmm...Men skjønner ikke helt det der med 8800 GT'en yter ca. det samma som 8800 GTX. for det først så har GTX flere bit enn GT. Hva nå enn det vil si?

For det andre så er det mer minne.

hvorfor yter da 8800 GT ca det samma?

Minnemengde har ikke all verdens å si når man passerer 512MB RAM i dagens spill.

8800GT har 112 Shader Processors. 8800GTX har 128. hastigheten disse kjører på er ulik.

112*1500=168.000 (8800 GT)

128*1350=172.800 (8800 GTX)

De har nesten samme texture fillrate (8800 GT har høyere kjernefrekvens enn 8800 GTX)

I snitt yter 8800 GTX rundt 18% bedre enn 8800 GT i "normal" høye oppløsninger med antialiasing og anisotropic filtering.

Det er ikke riktig at kort i Sli yter kun "noen få prosent" bedre enn ikke-Sli.

I nesten alle nye spill er ytelsen med Sli mange titalls prosent bedre enn ikke-Sli. (Man må så klart over oppløsninger der spillene er prosessorbegrensede)

Denne testen hos guru3D viser omtrent hva jeg mener. (Ingen spiller 3DMark)

Hehe, nå skal sant seis at 19 prosent er endel i PC'ens verden, egentlig ganske stor forskjell. Og jeg skal somsagt tidligere ha 24" skjerm, og det med full hd, og da rimelig stor oppløsning.

Lenke til kommentar
Hehe, nå skal sant seis at 19 prosent er endel i PC'ens verden, egentlig ganske stor forskjell. Og jeg skal somsagt tidligere ha 24" skjerm, og det med full hd, og da rimelig stor oppløsning.

60-90% ytelsesforbedring med Sli i forhold til ikke-Sli er ikke uvanlig ved den oppløsningen... :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...