gharankaf Skrevet 2. november 2007 Del Skrevet 2. november 2007 (endret) Hei Alle sammen! jeg har ett spørsmål? når jeg spiller en program cd på data så kommer den meldingen. datamaskin trenger 3.0 mb virtuel memory for å spille den cden. er det noen som vet hva det betyr og hvordan mann ordner. jeg har en forholdvis ny pc med windows xp. cden virket på min gamle PC-en, men ikke på den nye. cden er en lyd og bilde cd som brukes på skolen. Takk for svaret.. Hilsen gharankaf Endret 2. november 2007 av gharankaf Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 Hvilket program er det som ber om mer virtuelt minne? Og har du slått på pagefile (virtuelt minne) i Windows? (se her hvor du finner ut av dette. Du trenger ikke endre noe - bare sjekk hvor stort det virtuelle minnet er!) Lenke til kommentar
gharankaf Skrevet 6. november 2007 Forfatter Del Skrevet 6. november 2007 Hei Sann! Tusen takk for meget god hjelp. Jeg gjorde det akkurat samme som du sa og det fungerte så bra. får ikke noen melding lenger. Er så glad for det. Takk for hjelpen igjen.. Gharankaf Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 6. november 2007 Del Skrevet 6. november 2007 Ah, flotte greier! Skrudde du på automatisk håndtering av virtuelt minne for å fikse det? Lenke til kommentar
gharankaf Skrevet 6. november 2007 Forfatter Del Skrevet 6. november 2007 jeg tok det på egendifinert størrelse. så kom det to bokser der skrev jeg 3034 på begge boks. og etter det så trykket jeg på angi. og startet maskinen på nytt. og prøvde cd den funken som bare det. det var en undervisnings cd for Hjelpepleiere ved navn Den forunderlige kroppen. det er både lyd of bilde cd. er meget glad for å få hjelp. Har hatt dette problemet lenge men kom ingen vei. han jeg kjøpte PC-en av sa at han ikke viste hva virtual memory var. jeg var innom discusjon.no for å få hjelp med å formatere PC-en til en kompiss. jeg fikk god nok hjelp her få å formatere pc fordi han hadde fått Virus, men jeg klarte å installere xp på en annen disk enn der det var fra før. det som skjer nå at når han starter pc så står det to ganger opp og ned start windows xp. når han trykker nedeste linjen så kommer han på xp men når han trykker på øverste linjen der det står start windows xp så skjer det ingen ting. kan det gjøres noe for å fjerne xp fra en hard disk slik at windows starter helt normalt uten å spørre hvilken xp han skal logge seg på. Gharankaf Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 6. november 2007 Del Skrevet 6. november 2007 (endret) En mulighet er jo å fjerne den XP-installasjonen som havnet på feil disk, men da blir det ny runde med formatering og installasjon. Men om han vil beholde den nye XP-installasjonen på den den "feile" disken og heller fjerne den gamle XP-installasjonen (om den enda eksisterer i og med at dere formaterte) kan du prøve å slette den gamle XP-installasjonen fra "master boor record" (MBR). MBR er et slags lite område på harddisken hvor det ligger et lite program som gir deg mulighet til å velge operativsystem når PC-en starter, og da du la inn Windows XP på nytt har den tydeligvis lagt til et nytt operativsystem til MBR og gir deg nå valgalternativer siden det er flere enn ett operativsystem i MBR-lista. Om jeg ikke har misforstått vil første valgalternativ være den gamle XP-installasjonen med virus som trolig ikke eksisterer lengre (?), og den nederste er den nye XP-installasjonen han bruker nå. PS. Jeg tar ingen ansvar om det går galt det jeg foreslår nå! MBR endres på eget ansvar Om du høyreklikker på My Computer/Min Datamaskin - Properties/Egenskaper - Advaced/Avansert - Startup and Recovery/Oppstart og Gjenopprettelse - Trykk på Settings/Innstillinger-knappen - Øverst er det en liste, også skal det være en Edit/Rediger-knapp. Trykker du på denne knappen får du opp en tekseditor hvor det står noe slikt som (kun et eksempel): [boot loader] timeout=30 default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS [operating systems] multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /FASTDETECT /NOEXECUTE=OPTIN multi(0)disk(1)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /FASTDETECT /NOEXECUTE=OPTIN Under 'operating systems' er det i eksemplet over 2 alternativer som har litt forskjellige tall under multi, disk, rdisk, partition. Default angir hvilket av disse to alternativene MBR skal starte automatisk om man ikke velger operativsystem selv under oppstart (når telleren når 0). Jeg vil anbefale å ikke fjerne noe, men heller endre default til det andre alternativet og la nedtellingen nå null slik at PC-en starter Windows selv. Da finner dere raskt ut hvilket alternativ som er den XPen som ikke fins lengre, og hvilken som er den nye XP-installasjonen. Når PC-en starter alternativet default henviser til og dette er den riktige XP-installasjonen kan dere fjerne det andre alternativet (den formaterte XP-installasjonen). Da skal PC-en automatisk starte den riktige hver gang uten valgalternativer. Endret 6. november 2007 av skag1 Lenke til kommentar
gharankaf Skrevet 6. november 2007 Forfatter Del Skrevet 6. november 2007 alle programene ble borte. man har samme problem ennå... han er veldig desperat nå... hva kan det gjøres nå Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 6. november 2007 Del Skrevet 6. november 2007 (endret) Når du mener at alle programmene ble borte, mener du da at det ikke skjedde noe som helst når Windows skulle til å starte? I så fall, så er XP-installasjonen default henviser til den dere vil fjerne fra MBR (det var denne PC-en prøvde å starte, men som ikke funket fordi den ikke lengre eksisterer og som dere kan fjerne), og endre default til å være den samme XP-installasjonen som er gjenværende. Når det kun er ett alternativ i MBR vil dere ikke få noe valg under oppstart. Bare sørg for at dere er 100% sikre på at dere fjerner riktig XP-installasjon fra MBR, ellers må dere reparere med XP-CDen. Endret 6. november 2007 av skag1 Lenke til kommentar
gharankaf Skrevet 6. november 2007 Forfatter Del Skrevet 6. november 2007 han hadde skrevet mange oppgaver på data som gikk tapt'som han skulle levere i morgen. det som skjedde var at alle programer plus innhold gikk tapt. det var veldig sørglig. jeg holder på å formatere PC-en på nytt. håper at det går bra og han blir litt roliger. han har fått en liten flekk på skjermen under installeringen den er mørk og stor 2cm bredd og 4cm høy. den er inne i sjermen. jeg tror skjerm kortet er ryket. den blir altså ikke borte. har du noen forslag. God natt Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 6. november 2007 Del Skrevet 6. november 2007 (endret) Jeg prøver bare å forstå hvordan noe kan gå tapt når man bare endrer default XP-installasjon som skal startes automatisk etter 30 sekunder i den valgmenyen under oppstart Det skulle være to enkle utfall: 1. Under oppstart får dere opp menyen med to valg av Windows XP. Lar dere telleren nå 0 vil MBR velge default XP-installasjon. Om denne viser til den XP-installasjonen som ikke lengre eksisterer vil ikke PC-en starte XP. Da kan dere restarte PC-en og velge hvilken XP dere vil starte selv under neste oppstart, for så endre defualt tilbake ifra XP. I prosessen har dere da funnet ut hvilket valgalternativ som skal fjernes fra MBR slik at XP starter automatisk uten valgmeny hver gang. 2. Om PC-en hadde startet XP automatisk når telleren når 0 vet dere at det er XP-installasjonen default henviser til som dere vil beholde. Da er det bare å fjerne XP-installasjonen som defualt ikke henviser til, og PC-en vil starte XP automatisk hver gang uten valgmeny under oppstart. I begge tilfellene om man skulle gjøre feil skulle det bare være å restarte og velge riktig XP man ønsker å starte (forutsatt dere fulgte rådet mitt om å ikke endre MBR før dere var 100% sikre på hvilket alternativ dere skulle fjerne). Hva var det dere gjorde siden dere mistet data? Og det er ingen vits å formatere. Om dere har Windows XP-CDen er det bare å sette den i, starte opp fra CDen og velge "Repair" istedet for å installere, så vil XP-CDen ordne opp i MBR-kluddet om dere skulle være uheldig å fjerne feil alternativ fra MBR. Endret 6. november 2007 av skag1 Lenke til kommentar
gharankaf Skrevet 6. november 2007 Forfatter Del Skrevet 6. november 2007 KODE [boot loader] timeout=30 default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS [operating systems] multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /FASTDETECT /NOEXECUTE=OPTIN multi(0)disk(1)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /FASTDETECT /NOEXECUTE=OPTIN jeg byttet verdi på partition fra 2 til 1 fordi du viste slik i bildet multi(0)disk(1)rdisk(0)partition(1?)\WINDOWS="Microsoft Windows XP jeg tror det var den feilen jeg gjorde byttet verdig og etter det startet jeg data på nytt, og da gikk alt tapt- inntallerer xp på nytt. du vet det tar noen timer. takk for Hjelpen. Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 6. november 2007 Del Skrevet 6. november 2007 (endret) Ah, nei, som jeg skrev var det bare et eksempel jeg viste for å illustrere MBR-lista. De tallene vil varierer på ulike datamaskiner avhengig av harddisk-oppsettet, og det var meningen du skulle kun prøve å bytte ut default med de tallene som allerede var i MBR på datamaskinen dere prøvde å fikse. For eksempel, om dere lot tellere nå 0 i den menyen hvor dere kan velge mellom to Windows XP-installasjoner under oppstart og det ikke skjedde noe som helst, og default hadde vært eksempelvis: default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS Så er det multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS som henviser til den XP-installasjonen som ikke lengre eksisterer, og denne kan fjernes fra MBR-lista under [operating systems]. Da må dere endre default til å være det gjenværende alternativet, eksempelvis: multi(0)disk(1)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /FASTDETECT /NOEXECUTE=OPTIN Som også må bli: default=multi(0)disk(1)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS Endret 6. november 2007 av skag1 Lenke til kommentar
gharankaf Skrevet 6. november 2007 Forfatter Del Skrevet 6. november 2007 Vel det tok litt tid før jeg skjønt hva du egentlig mente. nå har jeg skjønt poentet men det var seint å fortstå for Jeg har installert xp på nytt på hans pc. Den funker som den skal . ingen virus og ingen valg alternativer lenger. Han ble glad for at jeg installerte windows xp på nytt. Takk for hjelpen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå