Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Elektriker, hva har vi lov til og ikke lov til ?


Anbefalte innlegg

1- Helt korrekt.

 

2- Den er jeg litt usikker på ettersom det er litt diffust slik jeg ser det hvordan det nå skal sees på.

Det jeg derimot vet er at om du legger lampettledningen noe særlig lengere en fra gulv til lampett på veggen over stikk eller fra taklampe til stikk under taket anmerker eltilsynet dette med at ledningen er for lang og kan medføre fare for overopphetning og brann ved kortslutning.

Det jeg derimot er sikker på er at om du ikke overskrider noe lengder kan du helt lovlig feste ledningen med transparante kanaler beregnet for lampettledning som festes med dobbeltsidig tape.

 

3- Du har pr. deffinisjon lagt opp et fast anlegg og ettersom det ikke er i bruk skal det fjernes.

 

4- Helt korrekt.

 

5- Greier du å definere garasjen som et stykk elektrisk utstyr faller den inn under FEU (Forskrifter for Elektrik Utstyr) og garasjen må da oppfylle denne forskriften, noe du neppe får til ettersom garasjeinstallasjoner faller inn under FEL og NEK400

Greier du ikke å definere garasjen som dette skal den oppfylle FEL og forskriftene/normene som gjaldt på det tidspunktet elinstallasjonen i garasjen blei utført.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Og noe annet jeg har lurt på:

 

1. Slik jeg forstår, har du lov til å montere apparatkontakt (HAN), bryter og lampettledning til en lampe. Dette er da i utgangspunktet ikke fast anlegg. Det står noe om det her

 

2. Men så klamrer du fast denne ledningen til veggen og henger fast lampa på veggen. Det er vel fortsatt ikke fast anlegg, siden lampa, ledningen og apparatkontakten kan kobles fra det faste anlegget?

Om lampen er beregnet for å kobles til en bevegelig ledning, og du henger den på veggen i stua, og klamrer ledningen fast ned til stikkontakten så er det greit. Mo du derimot kobler til en ledning som er beregnet for fast installasjon, eller den godkjente bevegelige ledningen er lenger en hva som er "normalt" så er det ulovlig.

 

Det er med andre ord ikke lovlig å ha en 5 meter lang bevegelig ledning til lampa på veggen. Det er ikke en definnetiv forskrift som sier noe om lengden, men forskriftene henviser til hva som er ment som riktig. Om du får en lampe levert med en 2,5 meter lang ledning på, så er det altså ulovlig å bytte denne til en på 5 meter.

 

Jeg går en del på internkontroll og dette er et vanskelig spørsmål, siden det ofte er elektrikeren som må definere hva han vil godkjenne i de gitte tilfellene.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Er elektriker selv og tok fagbrevet for ikke lenge sia, men har likevel spm:

 

 

Skal nå snart kjøpe hus som selvsagt skal pusses opp litt. Jobber nå i et firma, men blir snart student,ergo kommer ikke til å være ansatt lenger. Hvordan er da regelverket for meg som vil fikse litt på huset mitt?

Ellers så har jeg lest litt rundt her, og perpyro virker til å ha forskrifter og slikt i orden:) Jobber du som installatør eller montør?

 

Ellers så skjønner jeg ikke dere som kjøper etman og slikt jallautstyr. Jeg får helt angst av å jobbe med det i forhold til elko. Hvertfall når det blir en del ledere som kobles til. Etter en kraftig rabatt som de fleste firmaer har hos el.scandia, onninen osv. synes det blir nesten litt flisespikkeri å bruke etman da det ser verre ut, og tar hvertfall for oss lenger tid å sette opp.

 

Nå jobber jeg i et firma der skruer, klammer osv telles etter hver jobb med en spesiell vekt så vi får helt nøyaktig antall, så vi har krangla oss gjennom disse billigproduktene....

Endret av glx-rider
Lenke til kommentar
Er elektriker selv og tok fagbrevet for ikke lenge sia, men har likevel spm:

 

 

Skal nå snart kjøpe hus som selvsagt skal pusses opp litt. Jobber nå i et firma, men blir snart student,ergo kommer ikke til å være ansatt lenger. Hvordan er da regelverket for meg som vil fikse litt på huset mitt?

Ellers så har jeg lest litt rundt her, og perpyro virker til å ha forskrifter og slikt i orden:) Jobber du som installatør eller montør?

 

Ellers så skjønner jeg ikke dere som kjøper etman og slikt jallautstyr. Jeg får helt angst av å jobbe med det i forhold til elko. Hvertfall når det blir en del ledere som kobles til. Etter en kraftig rabatt som de fleste firmaer har hos el.scandia, onninen osv. synes det blir nesten litt flisespikkeri å bruke etman da det ser verre ut, og tar hvertfall for oss lenger tid å sette opp.

 

Nå jobber jeg i et firma der skruer, klammer osv telles etter hver jobb med en spesiell vekt så vi får helt nøyaktig antall, så vi har krangla oss gjennom disse billigproduktene....

Spør du meg er det kun Elko som har pent utstyr for elinstallasjon. I tillegg til kvaliteten da seff.

 

Som Elektriker kan du gjøre arbeid i egen bolig uten godkjenning fra installatør, MEN du må da selv sørge for å fylle ut og sende inn nødvendige papirer til el-tilsynet eller hvor man sender slikt nå. Du kan IKKE jobbe på andres boliger uten at dette er godkjent av installatør.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er ikke tvil om at aktører i markede er flinke til å få printet inn i hodene våre at alt annet en Elko er billigmatteriell eller kinaprodukter som enkelte sier. Ta f.eks Shint som selges av Cenika. De er faktisk en av verdens største leverandører av tavlematteriell i verden! Tviler på at de hadde blitt det om det var så dårlig kvalitet på produktene deres. Har selv brukt Etman en del, og det funker helt greit enkelte plasser.

Når det gjelder pris så blir det mye penger ut av 10-20 kr pr stikk på store bygg.

Lenke til kommentar

Når vi snakker om Chint så er det så som så.

En effektbryter derfra er helt greit så lenge du ikke skal ha hjelpeblokker og nullspenningsrele inni de, da blir det et samt helvete å holde på med.

Har vært med på å bygge noen tavler med nettop dette og Chint effektbrytere.

At bryterne blei byttet til større bytere på tavle nummer 2 grunnet plassen hjalp ikke i det hele tatt.

Chint er helt greit men ikke prøv på noe avanserte greier med det.

Etmann sikk har jeg enda ikke prøvd så det skal jeg ikke utale meg om men bruker mye Peha doble innfelte stikk med fjærklemmer som fungerer bra.

Peha påvegg stikk derimot er direkte dritt med altfor småe koblingsklemmer.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Hei.

 

Trenger litt hjelp her, vedrørende dette spørsmålet.

 

Eletriker, hva har vi lov til og ikke lov til ?

 

Grunnen til at jeg stiller dette spørsmålet er at når vi totalrenoverte vårt hus i år 2000, så fikk vi lov til å legge opp alle rørene selv, kjøpte selvsagt inn rør som var ferdigtrukket med 2.5 mm2+ jord. Slikt at huset sitt kabeltverrsnitt ligger innenfor grensen.

 

Dette er en særavtale mellom deg og din elektriker. Du har ikke lov å legge rørene selv. Det finnes nemlig normer for hvordan dette skal gjøres forskriftsmessig, og det er derfor vi har seriøse elektrikere, selv om man noen ganger treffer på den useriøse typen (den late typen som kun tar de fine jobbene).

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Som Elektriker kan du gjøre arbeid i egen bolig uten godkjenning fra installatør, MEN du må da selv sørge for å fylle ut og sende inn nødvendige papirer til el-tilsynet eller hvor man sender slikt nå. Du kan IKKE jobbe på andres boliger uten at dette er godkjent av installatør.

 

Hei, har lurt litt på dette med tilatelse fra el-tilsynet. Må man godkjenne dette med De før man begynner å gjøre noe med egen bolig, eller holder det å sende inn etter arbeid på egen bolig er fullført?

 

Mvh

kas

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...