Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Elektriker, hva har vi lov til og ikke lov til ?


Anbefalte innlegg

Fordi fortjenesten på timeprisen er meget liten og vil ikke dekke opp drifta om man kun selger timer.

Det er materiellet vi lever av.

Til sammenligning tar IT bransjen høyt påslag på timeprisen mens de har et lite påslag på materiellet.

At det er slik i elektrobransjen er fordi det ikke er noen som tør å sette opp timeprisen markant ettersom det er timeprisen kundene konsentrerer seg om og om fru Hanssen som skal pusse opp kjøkkenet spør elektriker X som tar 590+ mva for timen og elektriker Y som tar 850 +mva for timen så er valget enkelt for fru Hanssen selv om Y argumenterer med svært lave materialpriser.

Virker som en psykologisk greie.

 

I gamledager var arbeidskrafta billig og utsyret dyrt, nå er det ikke slik lengere men den gamle holdningen lever i beste vellgående.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ok, skjønner det.

 

Hvor mye sånn ca tror du at du hadde fakturert for å koble til 6 stikkontakter samt å koble til hele "slangen" til koblingsboksen utenfor rommet dersom jeg hadde lagt opp dette selv? Greit å ha en liten indikasjon på sånn ca hva noe slikt vil koste.

 

Og hva skulle du hatt (sånn ca)dersom du skulle legge opp alt selv med stikkontakter og kabler?

 

Hadde absolutt ikke turt å bestille "svart" elektriker jeg heller, kan brått bli ekstremt dyrt det.

For å komme å kontrollere før du kler igjen, og komme tilbake å montere en kurssikring (2polt jordfeilautomat) og koble 6 stikk hadde jeg nok tatt 4000. For alt ink utstyr hadde jeg tatt 1000 kr punktet. Altså 6000

Lenke til kommentar

En elektriker har da ikke lov til å gjøre noe mer enn en baker uten godkjent installatør i ryggen. Muligens i egen bolig?

Hvordan skulle man kunne lære opp en ny elektrikker dersom det var forskrifter om fagbrev for å utføre elektriske installasjoner?

Tror dere elektrikkere må innse at dere ikke er stort mer enn vaktmestere uten installatøren som står annsvarlig for jobbene.

Lenke til kommentar

Å vi har nå fagkunskapen i behold fortsatt, noe vaktmesteren ikke har og glem ikke, de aller fleste elektrikere jobber som elektrikere så det store problemet er det ikke.

Det hender faktisk gamle elektrikere som ikke jobber som det lengere spør oss "nykomlinger" til råds fordi det har skjedd så mye nytt og nye regler de siste årene.

Og glem nå ikke at lærlingene jobber under tilsyn med det formål at de skal kunne jobbe selvstendig en dag, noe hobbyelektrikeren ikke gjør.

Lærlingen kjenner i tillegg til teorien bak det han holder på med, noe vaktmesteren nødvendigvis ikke gjør, men fortsett gjerne og kalle oss vaktmestere, det er vel noen av oss om ender opp som det til slutt.l

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
Tror dere elektrikkere må innse at dere ikke er stort mer enn vaktmestere uten installatøren som står annsvarlig for jobbene.

 

Dagens utsagn, jeg humrer ennå.

Har snakket med meget mangen installatører som faktisk ikke kan annet enn forskrifter og krav om utførelse.

Mangen har sittet på kontor og regnet kabeltverrsnitt o.l. i hele sin installatørkarriere og ikke engang har tatt i et skrujern de siste 30 årene. Hvordan ting blir løst er det som oftest montørene som vet.

Det er mye tekniske løsninger som en vaktmester ikke hadde hatt noen forutsetninger for å klare å utføre.

Selv mamma klarer og montere stikkontakt. Men det er også det. Det er så inni hampen med krav og forskrifter innenfor dette faget, så selv om jeg lett kunne klart og utført de fleste arbeidoppgaver som mine kollegaer utfører, har jeg satt mitt eget standpunkt. Jeg utfører KUN svakstrømstekniske installasjoner.

 

Så Bitues: Gå til anskaffelse av NEK 400 og få deg en del overaskelser.

Deretter kan du få lov til å uttale deg.

At elektrikere trenger godkjennelse av installatør er korrekt. På samme måte så snekkere trenger en byggmester for å godkjenne et bygg.

Eneste personer en elektriker kan jobbe privat for er: Seg selv, Direkte opp eller direkte ned. Altså for Barn eller foreldre.

 

Forresten Bitues. Hva jobber du som? Selger på Elkjøp kanskje?

Lenke til kommentar
Tror dere elektrikkere må innse at dere ikke er stort mer enn vaktmestere uten installatøren som står annsvarlig for jobbene.

 

Dagens utsagn, jeg humrer ennå.

 

Eneste personer en elektriker kan jobbe privat for er: Seg selv, Direkte opp eller direkte ned. Altså for Barn eller foreldre.

 

Er kun lov i egen bolig. Hos foreldre eller barn er like ulovlig og dumt som hos naboen.

Lenke til kommentar
Tror dere elektrikkere må innse at dere ikke er stort mer enn vaktmestere uten installatøren som står annsvarlig for jobbene.

 

Dagens utsagn, jeg humrer ennå.

 

Eneste personer en elektriker kan jobbe privat for er: Seg selv, Direkte opp eller direkte ned. Altså for Barn eller foreldre.

 

Er kun lov i egen bolig. Hos foreldre eller barn er like ulovlig og dumt som hos naboen.

Da er dette i så fall nettopp tredd i kraft. For en kamerat hadde nettopp dette på fagprøven.

Så da sitter i såfall opplæringsnemda her vest med feil opplysninger,

Lenke til kommentar
Gjennom jobben får jeg bestille på elektroskandia. Da snakker vi rabatter på 50 -90%. Så det er ikke så lite en elektrikker tjener bare på å selge deg en dimmer, eller noen meter kabel. Super kvalitet på elektriske komponenter, til priser under billigdritt.

Nå får du mye billigere deler hos Etman eller hos Cenika. Rabatten hos Elektroskandia varierer vel fra 0-90 prosent. Alt etter hva du kjøper. De fleste firma her i Stavanger oppererer med 50-100 prosent påslag på vanlig materiell, og 20-30 prosent på dyrere ting.

Lenke til kommentar

-Men hvis en elektriker ikke selger utstyr, så går bedriften med tap.

-Saksbehandler skal prosjektere jobben, og ha lønn for det

-Elektrikern bruker tid på å plukke materiell, og skal ha betalt for den tiden

-Bilen bruker bensin og slites på turen, elektrikern bruker tid på turen

-jobben utføres

- Elektrikern reiser tilbake til kontoret

- Material liste, samsvarserklæring og dokumentasjon utføres. Dette tar tid

- Kontoransatt har brukt tid på å ta i mot bestillingen, og fakturerer jobben. Personen her vil også ha betalt.

 

Og hvis jobben krever det, noe som den ofte gjør, så skal installatøren sende forhondsmelding og ferdigmelding til e-verket

Lenke til kommentar
-Men hvis en elektriker ikke selger utstyr, så går bedriften med tap.

-Saksbehandler skal prosjektere jobben, og ha lønn for det

-Elektrikern bruker tid på å plukke materiell, og skal ha betalt for den tiden

-Bilen bruker bensin og slites på turen, elektrikern bruker tid på turen

-jobben utføres

- Elektrikern reiser tilbake til kontoret

- Material liste, samsvarserklæring og dokumentasjon utføres. Dette tar tid

- Kontoransatt har brukt tid på å ta i mot bestillingen, og fakturerer jobben. Personen her vil også ha betalt.

 

Og hvis jobben krever det, noe som den ofte gjør, så skal installatøren sende forhondsmelding og ferdigmelding til e-verket

Kan ikke du skrive dette ut og sende det til størsteparten av Norges befolkning? hehe

Senest i dag måtte eg nøye forklare/krangle med en kunde jeg hadde fakturert 2,5 time.

Eg kom jo litt over 12 og for litt over 14.

 

Sannheten:

Eg ringte kunde 11.55 og kjørte ut.

Var tilbake ca 14.15 (kom fram til dette i samråd med kunde)

2 timer og 20 min.

 

Eg var hyggelig med kunden og lot være å skrive kjøring.

Dette forklarte eg kunden at eg ikke hadde ført opp.

 

Totalfaktura: 2,5 timer = 1718,75 ink. MVA

 

Men siden han var så vanskelig, så sa eg at han skulle kaste den gamle fakturaen så skulle eg lage ein ny.

Da me faktiske kostnader. Eg visste ka resultatet ville bli.

 

Førte opp 2,33 timer + 18km kjøring à 10 kr/km = 1826,88 ink. MVA

 

Spennende å se hva kunden sier nå.

 

Noen kunder skal konsekvent klage på faktura. Det er berre så herligt når muligheten er der for faktisk å øke sluttsummen i stedet.

Det er ikke første gang eg har gjort det på denne måten. Heller ikke siste.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Det er jo så mange installasjoner som er lagt opp på hobbybasis, og likevel går det bra? Det gjelder både i gamle og nye hus. De gamle installasjonene har jo hatt noen år på seg til å vise at de holder. Og de har ennå ikke brent ned. Men likevel vil elektrobransjen si at "nå er det like før dette huset brenner ned, bytt til nytt anlegg". Da blir det mer jobb til elektroinstallatørene. Når vi hører denne "farlig farlig"-propagandaen hele tiden, blir man jo bekymret. Og så innimellom brenner det ned bygg som er satt opp av godkjent elektroinstallatør, som helt sikkert ikke har brukt billigmateriell fra Biltema. Selv oppdaget jeg etter å ha brukt en elektriker til å koble (og støpe) varmekabler på badet, at han ikke hadde skrudd igjen skruekontaktene i jordfeilbryteren godt nok. Ledningene hadde løsnet og lå bare inntil og gnistret.

 

Jeg synes det er vanskelig å godta at elsikkerheten blir dårligere bare fordi forskriftene blir strengere. Jo, jo, vi bruker mer og mer strøm. Installasjonene blir sikkert mer belastet. Men en 10A kurs som i dag tåler maks 10A, tålte også maks 10A for 30 år siden også? I hvertfall om du setter inn en tipp topp moderne 10A skrusikring.

 

Så er det egentlig pga elsikkerheten at vi skal bestille en faglært elektriker til huset? Eller er det bare fordi at "sånn er regelverket"? Eller er det kanskje mest for å sikre forsikringen?

Lenke til kommentar

faglærte arbeidere har faktisk noe for seg, det er selvfølgelig synd at din elektriker ikke hadde skrudd til med korrekt moment, men tenk på det på denne måten:

hadde noe skjedd hadde det vært hans feil, du hadde hatt et dokument som sikret deg full tilbakebetaling på forsikringen, noe du ikke hadde fått om du hadde gjort det selv.

når det gjelder din sammenligning med 10 ampere sikring nå og for 30 år siden er den helt feil. smeltesikringer kan belastes mye mer i mye lengere tid enn automatsikringer kan, bare søk på forumet, så finner du eksempler der man har fått byttet sikringene fra smeltesikringer til automatsikringer, der det som fungerte før, ikke lenger fungerer, selv om antallet ampere er det samme

Endret av SirAmp
Lenke til kommentar

Og noe annet jeg har lurt på:

 

1. Slik jeg forstår, har du lov til å montere apparatkontakt (HAN), bryter og lampettledning til en lampe. Dette er da i utgangspunktet ikke fast anlegg. Det står noe om det her

 

2. Men så klamrer du fast denne ledningen til veggen og henger fast lampa på veggen. Det er vel fortsatt ikke fast anlegg, siden lampa, ledningen og apparatkontakten kan kobles fra det faste anlegget?

 

3. Så bestemmer du deg for å ha elektrisk opplegg i garasjen. Du kobler opp anleggskontakt (HUN), faste armaturer og annet, men kobler alt dette IKKE til huset. Har du da laget et fast anlegg?

 

4. Elektrikeren monterer en anleggskontakt (HUN) på huset ditt. Huset er fortsatt i forskriftsmessig stand.

 

5. Så tar du en gummikabel direkte fra et av punktene i garasjen og setter på en apparatkontakt (HAN) i andre enden. Denne kontakten setter du i anleggskontakten på huset og du har dermed strøm i garasjen.

 

På hvilket punkt ble denne historien "ikke forskriftsmessig" ?

Lenke til kommentar

2 er ikke forskriftsmessig

3 ser jeg ikke vitsen med

5 er ikke forskriftsmessig

 

edit: neste post av perpyro er mer utfyldene.

mitt svar er basert på min erfaring med hva som gjøres i praksis for å oppfylle kravene i forskriften.

Endret av SirAmp
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...