Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Elektriker, hva har vi lov til og ikke lov til ?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Trenger litt hjelp her, vedrørende dette spørsmålet.

 

Eletriker, hva har vi lov til og ikke lov til ?

 

Grunnen til at jeg stiller dette spørsmålet er at når vi totalrenoverte vårt hus i år 2000, så fikk vi lov til å legge opp alle rørene selv, kjøpte selvsagt inn rør som var ferdigtrukket med 2.5 mm2+ jord. Slikt at huset sitt kabeltverrsnitt ligger innenfor grensen.

 

Det eneste jeg ikke ville gjøre selv, var tilkoblingen i sikringskapet. Og selvsagt ikke lov til.

 

Men nå skal min søster og hennes fremtidige mann, få eletriker på besøk på Mandag 05 November 2007, og da vil jeg spørre Dere, hva kan jeg hjelpe de med ?

 

Hva har jeg lov til ? o.s.v

 

Takker Dere for alle svar :thumbup:

 

Vennlig Hilsen

 

W_B

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
sånn jeg tolker utifra denne (syntes ikke den er veldig detaljert og seriøs) har du allerede gjort altfor mye

http://www.tryggogsikker.no/html/20.html

 

Takker Dem for svar :thumbup:

 

Når det gjelder det jeg har gjort på eget hus så er det godkjent av det selskapet som jeg brukte i den tiden, da jeg har holdt på med det eletriske mye før i tiden, og hadde bedre kunnskaper da, enn nå.

 

Når det gjelder dette med å trekke ordinære rør, som er ferdig kablet, så er det "enklere" og "billigere" på sikt. Selvsagt holdt jeg meg for god til å få 90 graders vinkel, og siden jeg valgte ut det høyeste kabeltverrsnittet som er "normalt" i ett hus, så ligger vi innenfor 240V / 16A på den. (Redigert, sjekket el-skapet) :blush:

 

Alle rom har egen kurs, o.s.v.

 

Men jeg setter meget stor pris på flere tilbakemeldinger. :thumbup:

 

Takk.

 

Vennlig Hilsen

 

W_B

Endret av Wild Berries
Lenke til kommentar

Du har 20 A på 2,5mm2? I norge har du ikke lov å legge mer en 16A på 2,5mm2. Og før alle klager på det, JO jeg har rett, norge har særnorske regler på dette pungtet. Skal du ha 20A må du opp i 4mm2...

 

Du sier du har brukt ferdig kablet rør... Så kalt "Prefix", jeg har ikke sjekka prisen, men trodde Prefix var SVINdyrt...

Lenke til kommentar

Mulig jeg bare er trøtt, men skjønte ikke helt spørsmålet.

 

Er du elektrikker selv? I såfall har du lov til å forestå og utføre arbeid på egen bolig, lov til å utføre arbeid på andres boliger men ikke å forestå arbeidet.

 

Er du ikke elektrikker noe det egentlig virker som har du ikke lov til så mye. Det står greit beskrevet i linken lenger opp. Er du ikke elektrikker og har lagt alle rør og koblet disse selv, har du gått langt over det du kan gjøre. F.eks. 20A på 2,5 kvadrat er ikke noe du skal gjøre.

Lenke til kommentar
Mulig jeg bare er trøtt, men skjønte ikke helt spørsmålet.

 

Er du elektrikker selv? I såfall har du lov til å forestå og utføre arbeid på egen bolig, lov til å utføre arbeid på andres boliger men ikke å forestå arbeidet.

 

Er du ikke elektrikker noe det egentlig virker som har du ikke lov til så mye. Det står greit beskrevet i linken lenger opp. Er du ikke elektrikker og har lagt alle rør og koblet disse selv, har du gått langt over det du kan gjøre. F.eks. 20A på 2,5 kvadrat er ikke noe du skal gjøre.

 

Takk igjen, nei jeg er ikke eletriker selv. Men har drevet på med eletrisk siden 1980 tallet, det være seg smått og stort...(Bil-Båt-Fly-Hus o.s.v)Så har det vært ett meget langt opphold på den siden, helt til år 2000, da vi fikk lov til av det selskapet vi brukte å legge opp Prefix. Og ja det er dyrt med de Prefix`ene, men så absolutt mye kjekkere å trekke.

 

Spørsmålet var / er hva har jeg lov til nå, og det anser jeg som besvart. Takk :thumbup:

 

Men om og visst jeg får overtalt min søster og hennes fremtidige mann til å skifte eletriker firma (Nøkkelferdig hus), hva da ?, tenker litt på om det samme selskapet som jeg brukte kan gå god for det, igjen :hmm:

 

Men selvsagt skal det boligalarm i huset, og da tenker jeg på å trekke rør med Cat5E kabel, i rør. Det burde jeg / vi få lov til, selvom det er ett annet selskap som eventuellt tar seg av sterkstrømmen ?.

 

Tenker litt kostnader for dems del..

 

Takker Dere alle for svar :thumbup:

 

Vennlig Hilsen

 

W_B

 

PS: Det firma som skal legge det eletriske i "pakken" er ikke ett seriøst firma i mine øyne.

Lenke til kommentar

Ut fra NEK400 er det ingenting du kan gjøre på det faste opplegget.

134.1.1 Ved utførelse av en elektrisk installasjon skal det sørges for at den gjøres fagmessig av kvalifisert personale og ved bruk av egnet materiell.

Elektrisk utstyr skal være installert i samsvar med installasjonsbeskrivelsen utarbeidet av produsenten av utstyret.

 

VEILEDNING - Det vises til Forskrift om kvalifikasjoner for elektrofagfolk med veiledning (FKE)

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
Ut fra NEK400 er det ingenting du kan gjøre på det faste opplegget.
134.1.1 Ved utførelse av en elektrisk installasjon skal det sørges for at den gjøres fagmessig av kvalifisert personale og ved bruk av egnet materiell.

Elektrisk utstyr skal være installert i samsvar med installasjonsbeskrivelsen utarbeidet av produsenten av utstyret.

 

VEILEDNING - Det vises til Forskrift om kvalifikasjoner for elektrofagfolk med veiledning (FKE)

 

Takker Dem for at De viser til lover og regler. :thumbup:

 

Nå hadde jeg en meget grei tone med dette eletriker firma, og vedkommende hadde ingen som helst problemer med at jeg la inn AV og Trekkerør inni veggene, tvertiomt :ph34r:

 

Det virket nesten som om vedkommende var "lettet"....

 

Da blir det bare å sette seg ned å kostnadsberegne dette :dontgetit:

 

Takker Dere atter engang for at Dere har hjulpet til, og er det mer. Vennligst fyll inn.

 

Vennlig Hilsen

 

W_B

Lenke til kommentar

Ofte sees det litt gjennom fingrene med røropplegget og noen ganger går det bra, andre ikke om man må trekke om.

Er forresten mye rart av røropplegg etter at ferdigtrekte rør blei tatt i bruk.

Nye elektrikere lærer seg jo ikke å legge trekkbare skjultanlegg lengere, de bare legge rørene og ferdig med det med 90 graders bend og kruseduller.

Men dette er hva normen sier.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
Du har 20 A på 2,5mm2? I norge har du ikke lov å legge mer en 16A på 2,5mm2. Og før alle klager på det, JO jeg har rett, norge har særnorske regler på dette pungtet. Skal du ha 20A må du opp i 4mm2...

 

 

Elektrikerfirma la opp komfyrkurs med 20A automat på 2,5mm2 ledere i 1993.

Jeg likte ikke det snaue tverrsnittet og hørte med en kollega som sjekket opp regelverket og kom den gang til at det var lovlig selv om han heller ikke likte det. Det er kort strekk, maks 3 meter, men likevel.

Har ikke brent ned ennå, men hvem vet...

 

Hvem får skylda? Jeg som er ansvarlig for eget hus?

Lenke til kommentar
Du har 20 A på 2,5mm2? I norge har du ikke lov å legge mer en 16A på 2,5mm2. Og før alle klager på det, JO jeg har rett, norge har særnorske regler på dette pungtet. Skal du ha 20A må du opp i 4mm2...

 

 

Elektrikerfirma la opp komfyrkurs med 20A automat på 2,5mm2 ledere i 1993.

Jeg likte ikke det snaue tverrsnittet og hørte med en kollega som sjekket opp regelverket og kom den gang til at det var lovlig selv om han heller ikke likte det. Det er kort strekk, maks 3 meter, men likevel.

Har ikke brent ned ennå, men hvem vet...

 

Hvem får skylda? Jeg som er ansvarlig for eget hus?

Det var en periode på 90 tallet der man kunne gjøre nettop dette men bare om kablingen var åpent forlagt.

Men det er strengt forbudt nå. (NEK400 2006 533)

Derimot går det med 25A på 4mm2 på åpen forlegning.

Selv om tverrsnittet er snaut skal installasjonen bedømmes ut fra de forskrifter og normer som gjeldt da den blei lagt opp.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

hva du gjør eller ikke gjør har ingen betydning så lenge det er etter avtale med firma som står annsvarlig for jobben.

 

Installatøren vil utføre en sluttkontroll og skrive ut en ferdigatest på at anlegget som helhet er montert etter forskrifter.

Det er ingen krav til personen som utfører jobben, men den som ferdigstiller og godkjenner den må ha de rette papirene og påtar seg også alt annsvar.

Lenke til kommentar
Det er ingen krav til personen som utfører jobben, men den som ferdigstiller og godkjenner den må ha de rette papirene og påtar seg også alt annsvar.

Dette stemmer ikke overhodet, vil bare vise til perpyros sitat fra Normen.

men det er et definisjonsspørsmål, legging av røranlegg i samråd med installatør / montør, vil jeg mene er greit.

Lenke til kommentar
Det er ingen krav til personen som utfører jobben, men den som ferdigstiller og godkjenner den må ha de rette papirene og påtar seg også alt annsvar.

Dette stemmer ikke overhodet, vil bare vise til perpyros sitat fra Normen.

men det er et definisjonsspørsmål, legging av røranlegg i samråd med installatør / montør, vil jeg mene er greit.

Er det ikke nettopp dette han skriver da? Eller rettere sagt, det du klippet vekk:

hva du gjør eller ikke gjør har ingen betydning så lenge det er etter avtale med firma som står annsvarlig for jobben.Så det er vel det som du skriver som over hodeikke stemmer? :tease:

 

Vi lar kunden gjøre mye vi. Det er ikke serlig kjekt å hellime 150m varmekabel, og kunden synes heller ikke det er serlig kjekt å betale oss 700kr timen for å gjøre det...

Lenke til kommentar

formulerte meg kansje litt galt.

det jeg mente var feil, var at Bitues gav utrykk for at(i alle fall var det sånn jeg oppfattet det) man kunne gjøre hva som helst så lenge det var avtalt med elektrikeren. det stemmer ikke, da det veldig lett vil bryte med FSE forskriften.

men akkurat legging av røranlegg burde være grei skuring så lenge det er planlagt av og under oppsyn av montør.

Endret av SirAmp
Lenke til kommentar

Hm, nyttig tråd. Kjøpte i går rør med ferdig trukket ledning hos Biltema og det var jo slettes ikke så dyrt, kun kr 349 for 25 meter. Hadde også tenkt til å legge dette ferdig selv bak stenderverket i kjelleren, men la elektriker koble til kontakter osv. Skjønner nå at jeg får alliere meg med et elektrikerfirma for å høre om de godtar dette og om jeg da får godkjent dette i etterkant.

 

Er det noe man må passe på når man legger disse rørene? Bare unngå 90 graders bøy på røret?

Lenke til kommentar
Hm, nyttig tråd. Kjøpte i går rør med ferdig trukket ledning hos Biltema og det var jo slettes ikke så dyrt, kun kr 349 for 25 meter. Hadde også tenkt til å legge dette ferdig selv bak stenderverket i kjelleren, men la elektriker koble til kontakter osv. Skjønner nå at jeg får alliere meg med et elektrikerfirma for å høre om de godtar dette og om jeg da får godkjent dette i etterkant.

 

Er det noe man må passe på når man legger disse rørene? Bare unngå 90 graders bøy på røret?

De må ikke ligge bak stenderen. De MÅ ligge på den "varme" siden for å hindre kondens.

Hadde jeg vært deg ville jeg ringt rundt før du begynner. Er ikke sikkert noen liker du kjøper slikt billimateriell. Du sparer neppe noe som helst på det siden elektrikeren da må ta høyere timepris. Jeg gjør det ofte slik, men jeg kommer sa for å kontrollere før veggen kles igjen, og jeg tar koblingen selv. Tar du sjansen på å gjøre alt selv kan du rissikere å bli ansvarlig ved en brann, og får da ikke 5 øre på forsikringa. Samme gjelder for sort arbeid. Jeg skjønner ikke folk som tårer hyre en elektriker sort, og heller ikke de elektrikerene som våger å gjøre det.

Lenke til kommentar
Ok, da får jeg legge det på den varme siden, må vel da borre dette gjennom stenderene og legge det foran isolasjonen, godt poeng.

 

HVA? Tar håndtverkere høyere timepris dersom man har gjort en del av forarbeidet selv??

Ja klart vi gjør det. Vi har jo eks antall kr vi må tjene i timen, og når vi ikke får selge materiell med påslag så må vi jo ta det inn på annen måte. Enkel matematikk det. Vi tjener jo ikke mye penger med kun å fakturere timer. Hadde alle kjøpt materiell selv så hadde nok timeprisen vært 2-3 hundre høyere. Altså på samme nivå som en billig bilmekaniker.

Lenke til kommentar

Ok, skjønner det.

 

Hvor mye sånn ca tror du at du hadde fakturert for å koble til 6 stikkontakter samt å koble til hele "slangen" til koblingsboksen utenfor rommet dersom jeg hadde lagt opp dette selv? Greit å ha en liten indikasjon på sånn ca hva noe slikt vil koste.

 

Og hva skulle du hatt (sånn ca)dersom du skulle legge opp alt selv med stikkontakter og kabler?

 

Hadde absolutt ikke turt å bestille "svart" elektriker jeg heller, kan brått bli ekstremt dyrt det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...