Gå til innhold

Iron Maiden vs Metallica - hvilket band er størst?

andyboy92

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvor er disse salgstallene da? Det er postet så mye forskjellig i denne tråden.

Antall skiver som er utgitt betyr ingenting i popularitet eller salgstall. Skivene ville ikke solgt om folk ikke likte bandet.

Metallica har solgt over 90 millioner verden over. Vet ikke om det er noen suringer her som har vært inne på Maiden sin wikipedia og redigert, men nå står det at de har solgt 150 millioner der inne, og det er jo reneste bullshit.

50 millioner: http://www.metal-reviews.com/tgos/hofim.htm

http://www.thegauntlet.com/bio/223/Iron-Maiden.html

http://en.allexperts.com/q/Iron-Maiden-487/sales.htm

Lenke til kommentar
Ja ok, det er nok feil, for det sto over 100 mill så seint som i går.

Om man regner med salg av singler, så har nok Maiden solgt over 100 millioner. Om man bare ser på rene albumsalg, så vil jeg tippe på et sted mellom 50 og 75 millioner.

Endret av Eldritch
Lenke til kommentar
Hva med at vi sammenligner noe som er litt letter å sammenligne istedenfor, eks slayer og metallica. metallca er et trashmetal band mens maiden er noe annet, hvorfor sammenligne to forskjellige band i forskjellige sjangere?

Akkurat i dette tilfellet var det vel bare selve størrelsen på bandet det var snakk om, ikke musikken.

Men for all del, er enig i det du sier... Hvem skal vi sammenlikne Maiden med da, tro? :roll:

Lenke til kommentar
Hva med at vi sammenligner noe som er litt letter å sammenligne istedenfor, eks slayer og metallica. metallca er et trashmetal band mens maiden er noe annet, hvorfor sammenligne to forskjellige band i forskjellige sjangere?

Akkurat i dette tilfellet var det vel bare selve størrelsen på bandet det var snakk om, ikke musikken.

Men for all del, er enig i det du sier... Hvem skal vi sammenlikne Maiden med da, tro? :roll:

Judas Priest, vel...

Lenke til kommentar

Judas Priest, vel...

De skal nok gå fint.

Lenke til kommentar

Judas Priest, vel...

Eller Motorhead som også er en av de ledende bandene innenfor NWOBHM.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U4NJ3Omm

For meg er Metallica størst! Mest fordi det er de jeg har hørt på mest, og jeg synes mye av det de har er helt fantastisk!

Men angående platesalget, så har jo ikke Metallica gitt ut like mange plater som Maiden? Har jo litt med det å gjøre. Kan jo regne ut gjennomsnittet?

Lenke til kommentar

Judas Priest, vel...

Eller Motorhead som også er en av de ledende bandene innenfor NWOBHM.

Tja.. Jeg vet ikke om Motörhead lenger kan klassifiseres som et av de "ledende bandene". Misforstå meg rett, Lemmy er grom og MH er knall, men sammenligner man platesalg og salg av konsertbilletter pr. i dag, så er det vel liten tvil om at Maiden går seirende ut av den runden. For så vidt gjør vel Maiden det bedre enn Priest også nå til dags. Steve Harris har nok til både salt og flesk i suppa.

Lenke til kommentar
Det at Metallica solgte 40 000 på Valle Hovin i sommer har ingenting og si. Det hadde vært 4 år siden de var her sist, og de spillte bare en konsert, som var en av bare en håndfull konserter i Europa. Maiden spillte 2 konserter for fulle hus her i fjor, og det skulle ikke forundre meg om de spillte for fulle hus både på Lerkendal og Valle Hovin i sommer heller.

Så hvis man ser på det på den måten, og absolutt vil ha et svar, så er nok Maiden en tanke større.

Det der var da nok et tåpelig utsagn.. Så fordi at Maiden klarte å spille to konserter for fulle hus på et år, mens Metallica ikke hadde hvert her på fire år så er Maiden et større band?

Jeg er sikker på at Metallica også hadde klart å spille to konserter for fulle hus på et år..

Og så begynner folk å si at Slayer er større enn Metallica fordi at dem er mer respektert innen metalverdenen og fordi at dem spiller bedre musikk? Tråden handler om hvem som er STØRST av Maiden og Metallica, og begge de banda er da KLART større enn Slayer selvom Slayer muligens spiller tøffere og bedre musikk..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB
Imo er Metallica størst. Iron Maiden har holdt samme stilen hele vieen, mens Metallica har prøvd nye ting. + At jeg hater Bruce.

Hva slags argument er det? Du hater Bruce Dickinson, derfor er Metallica et større band? Iron Maiden har beholdt stilen sin, derfor er Metallica større? Jeg var rimelig sikker på at for at et band skal være "større" enn et annet så er det overlegent mht. salg av album, salg av konsertbilletter, mediaomtale og generell populæritet, men du mener tydeligvis noe annet. Jeg vil uansett tørre å påstå at disse "nye" tingene Metallica har beskjeftiget seg med ikke alltid har vært like suksessfylte.

En kan jo også se på faktiske salgstall, i dette tilfellet for USA (nå skal det sies at Iron Maiden er på langt nær like populære i USA som i Europa, men det kan jo være interessant å sammenlikne uansett). Tar bare med studioalbum.

Iron Maiden

Iron Maiden (1980) ~400.000

Killers (1981) ~800.000

The Number Of The Beast (1982) ~1.900.000

Piece Of Mind (1983) ~1.800.000

Powerslave (1984) ~1.800.000

Somewhere In Time (1986) ~2.600.000

Seventh Son Of A Seventh Son (1988) ~900.000

No Prayer For The Dying (1990) ~850.000

Fear Of The Dark (1992) ~460.000

The X Factor (1995) ~110.000

Virtual XI (1998) ~80.000

Brave New World (2000) ~350.000

Dance Of Death (2003) ~175.000

A Matter Of Life And Death (2006) ~200.000

Metallica

Kill 'Em All (1983) ~3.000.000

Ride The Lightning (1984) ~5.000.000

Master Of Puppets (1986) ~6.000.000

...And Justice For All (1988) ~8.000.000

Metallica (1991) ~14.000.000

Load (1996) ~5.000.000

Reload (1997) ~3.000.000

St. Anger (2003) ~2.000.000

Endret av Slettet-IBL5Pam9QB
Lenke til kommentar
Iron Maiden

Iron Maiden (1980) ~400.000

Killers (1981) ~800.000

The Number Of The Beast (1982) ~1.900.000

Piece Of Mind (1983) ~1.800.000

Powerslave (1984) ~1.800.000

Somewhere In Time (1986) ~2.600.000

Seventh Son Of A Seventh Son (1988) ~900.000

No Prayer For The Dying (1990) ~850.000

Fear Of The Dark (1992) ~460.000

The X Factor (1995) ~110.000

Virtual XI (1998) ~80.000

Brave New World (2000) ~350.000

Dance Of Death (2003) ~175.000

A Matter Of Life And Death (2006) ~200.000

Metallica

Kill 'Em All (1983) ~3.000.000

Ride The Lightning (1984) ~5.000.000

Master Of Puppets (1986) ~6.000.000

...And Justice For All (1988) ~8.000.000

Metallica (1991) ~14.000.000

Load (1996) ~5.000.000

Reload (1997) ~3.000.000

St. Anger (2003) ~2.000.000

Ja, Maiden har aldri blitt så veldig store i USA, men hadde nå venta at AMOLAD hadde solgt mye mer, siden det var det første albumet for Maiden som kom inn på topp10 der. Og litt merkelig at salget sank som en stein fra Somewhere in Time til 7th Son. :ermm:

Kan du forresten legge ut link til hvor du fant det? :) Jeg har sett noen liknende tall før, men husker ikke hvor.

Endret av Glassmesteren
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...