Vrimmel Skrevet 2. november 2007 Del Skrevet 2. november 2007 Hei, jeg har i noen år sittet og vurdert å skaffe vannkjøling. Mest for å få en så stillegående maskin som mulig, men også litt for å slippe å bekymre meg over overheting ved overklokking. Er det noe poeng i å skaffe et vannkjølingssystem for å ha et stille system når man allikevel trenger en radiator som støyes av tre vifter? Finnes det fortsatt vifteløse radiatorer? En annen ting er hvor mye penger som må investeres i et sett. Nå står det i FAQen at man må ut med 2500-3500 NOK, men hvor mye forskjell vil det egentlig utgjøre om man har dyre vs rimelige komponenter? Om dere vil vite hva slags pc jeg evt skulle kjøpt vannkjøling til så er det for en gamingsammenheng. Ikke noe spesielle krav annet enn at systemet er så stillegående som mulig samtidig som det holder ting tolerabelt ved lett overklokking. Nå finnes det sikkert en del tråder om slike ting allerede, men om dere vil anbefale noe kan dere godt gjøre det. Når det gjelder pris så har jeg ikke noen spesiell grense annet enn at jeg ikke vil betale for noe som er unødvendig. Så kort oppsummert så lurer jeg på om vannkjøling er noe for meg. Er det så mye bedre enn et system med mange stillegående vifter? Lenke til kommentar
Cashmere Skrevet 2. november 2007 Del Skrevet 2. november 2007 Må bare anbefale Zalmans Reserator 2. Her følger det med cpu og vga-kjøleblokk, og det er veldig enkelt å montere. Fetteren min har et slikt sett, og PC-en hans er stille som graven og han har null problem med overoppheting. Anbefales! Lenke til kommentar
Rubyred Skrevet 2. november 2007 Del Skrevet 2. november 2007 Har i lengre tid som deg vurdert vannjøling. Sist uke bestemte jeg meg, og kjøpte et komplett vannkjølingssett fra Microplex. Det første jeg la merke til var at idle temp falt fra 47 grader v/3.2Ghz, til 23 grader ved 3.8Ghz.med overklokking av en E6600. Kan nå klokke opp min CPU, 60-70% uten problemer. Har også hatt stor effekt på mitt 8800GTX. Idle falt fra 64 grader stock, til 38 grader ved en kraftig overklokking. Helt rått. Hadde fra før en ganske respektabel luftkjøling med en Thermaltake 120 Extreme CPU kjøler, men vannkjøling er noe helt annet. Støy er ikke noe problem. Bruker viftestyring, og viftene går med laveste hastighet. Har enda ikke hatt behov for å øke viftehastigheten. Alt som høres, er en svak susing. Ulempene er vel heller at det treng litt plass i kabinettet for å få plass(krever litt planlegging), samt litt vedlikehold et par ganger i året med vannbytte, og rensing av slanger. Var i alle fall veldig enkelt å montere sammen. Fungerte på føste forsøk. Blir du skremt av dette, så fungerer Thermaltake 120 Extreme også bra. kjørte 3,2Ghz helt uten støy, og superenkel å montere. Valget er ditt. Jeg ville gått for vannkjøling hver gang. Lenke til kommentar
Cashmere Skrevet 2. november 2007 Del Skrevet 2. november 2007 Settet jeg anbefalte står på utsiden av kabinettet. Ledningene går bak der du kobler til skjermkortet og der. Ikke alt for praktisk hvis du flytter kabinettet ofte (da er vel ikke vannkjøling noe for deg i førsteomgang) men kjøler bra! Lenke til kommentar
fysj Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 Hei, jeg har i noen år sittet og vurdert å skaffe vannkjøling. Mest for å få en så stillegående maskin som mulig, men også litt for å slippe å bekymre meg over overheting ved overklokking. Er det noe poeng i å skaffe et vannkjølingssystem for å ha et stille system når man allikevel trenger en radiator som støyes av tre vifter? Finnes det fortsatt vifteløse radiatorer? En annen ting er hvor mye penger som må investeres i et sett. Nå står det i FAQen at man må ut med 2500-3500 NOK, men hvor mye forskjell vil det egentlig utgjøre om man har dyre vs rimelige komponenter? Om dere vil vite hva slags pc jeg evt skulle kjøpt vannkjøling til så er det for en gamingsammenheng. Ikke noe spesielle krav annet enn at systemet er så stillegående som mulig samtidig som det holder ting tolerabelt ved lett overklokking. Nå finnes det sikkert en del tråder om slike ting allerede, men om dere vil anbefale noe kan dere godt gjøre det. Når det gjelder pris så har jeg ikke noen spesiell grense annet enn at jeg ikke vil betale for noe som er unødvendig. Så kort oppsummert så lurer jeg på om vannkjøling er noe for meg. Er det så mye bedre enn et system med mange stillegående vifter? jeg kjøpte vannkjøling for ca 1600,- kr, og det funker helt fint for meg. Mist pumpe med tank, 120mm radiator, billig Zalman gpu og cpu blokker. kjøpte også noen meter med slange og noen nipler osv, da. har hatt det gående et halvt år, og PC-en min er ganske stille og kjølig:) jeg har ganske høye temperaturer på cpu, men det er en presHot. gikk ned 30-40 grader når jeg byttet til vannkjøling, men den cpu'en er jo ikke helt stabil uansett. Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 6. november 2007 Del Skrevet 6. november 2007 Har i lengre tid som deg vurdert vannjøling. Sist uke bestemte jeg meg, og kjøpte et komplett vannkjølingssett fra Microplex.Det første jeg la merke til var at idle temp falt fra 47 grader v/3.2Ghz, til 23 grader ved 3.8Ghz.med overklokking av en E6600. Kan nå klokke opp min CPU, 60-70% uten problemer. Har også hatt stor effekt på mitt 8800GTX. Idle falt fra 64 grader stock, til 38 grader ved en kraftig overklokking. Helt rått. Hadde fra før en ganske respektabel luftkjøling med en Thermaltake 120 Extreme CPU kjøler, men vannkjøling er noe helt annet. Støy er ikke noe problem. Bruker viftestyring, og viftene går med laveste hastighet. Har enda ikke hatt behov for å øke viftehastigheten. Alt som høres, er en svak susing. Ulempene er vel heller at det treng litt plass i kabinettet for å få plass(krever litt planlegging), samt litt vedlikehold et par ganger i året med vannbytte, og rensing av slanger. Var i alle fall veldig enkelt å montere sammen. Fungerte på føste forsøk. Blir du skremt av dette, så fungerer Thermaltake 120 Extreme også bra. kjørte 3,2Ghz helt uten støy, og superenkel å montere. Valget er ditt. Jeg ville gått for vannkjøling hver gang. Gidder du skrive ned hva du kjøpte? Altså komplett vannkjøling, men bestående av hvilke deler? Lenke til kommentar
Brian Skrevet 6. november 2007 Del Skrevet 6. november 2007 Sjekk profilen hans Lurte på det samme selv, så jeg tittet innom der. Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 6. november 2007 Del Skrevet 6. november 2007 Sjekk profilen hans Lurte på det samme selv, så jeg tittet innom der. Takk. Sto der det ja. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå