Gå til innhold

Reinstallert Windows, finner ikke partisjoner/harddisker! Hjelp!

//E

Anbefalte innlegg

Heisann!

Reinstallerte windows vista for noen dager siden. Hadde bare en av harddiskene mine koblet til under installasjonen slik at det ikke skulle bli noe tull. Etter installasjonen og installering av alle oppdateringer, koblet jeg til de andre harddiskene igjen. Av tidligere erfaringer skulle da de ulike harddiskene/partisjonene komme opp med de samme navn og filer jeg hadde fra før. Men da jeg koblet de til installerte vista driverne automatisk, men harddiskene dukket ikke opp i min datamaskin. Gikk inn diskbehandling, og der står alle harddiskene markert med svart og utildelt!!(?) Har også prøvd å koble de til en for en, uten forandring. Har masse viktige filer innpå de forskjellige diskene, er det noen mulig måte å fikse dette på uten å tukle med diskrecovery?

Tusen takk for all hjelp!

/E

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann! Tusen takk for svar :) ! Har kjørt programmet nå, vet ikke om det ble kjørt helt riktig, men her er hvertfall de filene som dukket opp. Har kun en av diskene som har det aktuelle prblemet koblet til (utenom systemdisken), det er disk 0 på 80GB. Regner med at de andre diskene har det samme problemet som denne på 80 GB.

Tusen takk for hjelp!!

/E

BPB1list.txt

MBRlist.txt

Lenke til kommentar

Kjørte programmet, og disken lyste grønn osv, noe som skulle tilsi at den var bra. Startet systemet på nytt, gikk gjennom diskscheck hvor den sa MTF'en var skadet og at den skulle forsøke å fikse den. Jobbet da en stund med dette før den sier at den har blitt avbrutt, og fortsetter deretter å boote windows. Får opp harddisken i min datamaskin, men kommer ikke innpå den, og kan heller ikke se noen egenskaper til den. Vedlagt bilde viser hvordan diskbehandling ser på disken.

Tusen takk for hjelp!!

/E

post-31916-1194101047_thumb.jpg

Lenke til kommentar

RAW betyr at det fremdeles ikke er noen partisjon. Du kan jo kjøre MBRlister igjen og se om det har skjedd noe i partisjonstabellen, hvis ikke har ikke TestDisk gjort jobben.

Men den meldingen om MFT er ikke lovende.

En alternativ metode er å bruke GetDataBack til redde filene, og så formatere diskene for å kunne bruke de igjen.

Lenke til kommentar

Man burde være litt forsiktig her:

-disken var behandlet i XP og ikke Vista, som det kommer fram fra bootsector.

-det er noe merkelig med antall sectorer på den

-hadde disken en extended partition?

Om du kan recover filene er greit.

Om ikke:

-du må prøve å recover partitions tabellen manuelt. Det krever litt. Derfor skriver ikke mer enn det.

Men verktøy du skal bruke til det er ...dskprobe.exe...som du finner i din XP Windows CDplate\support\tools\support.cab.

Den løser ikke noe problem automatisk. Den er avhenging av hva bruker ønsker å finne, forandre på.

Men du kan åpne den og lære litt om den med å utførke den. Så lenge du godtkjenne ikke noe ...skriving..på disken selv, vil den ikke skade å se på diskenes sectorer.

Men du burde ikke gå videre med andre disker før du finner løsningen for den, og i tillegg hvorfor det ble slik.

Uansett, man kan oppleve problemer hvis disken var behandlet under XP og med extended partition

-eller at det er feil på grunn av kontrolleren.

Spørsmål--har du under noe omstendigheter valgt ----å konvertere til basic i diskbehandlingen? For da blir partitions tabell borte.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Heisann!

Nei, trekker nødig inn noen av de andre diskene enda. Har fått recoveret masse av filene ved å bruke get data back, dog dette var en "tungvint" og litt rotete måte. Gjorde nok noe dumt etter jeg ikke fikk diskene opp i min datamaskin etter jeg hadde satt de i og vista hadde installert driverne: jeg gikk inn i diskbehandling (hvor diskene var markert svart (utildelt) da det kom et spørsmål om jeg ville legge til diskene eller noe (husker ikke helt nøyaktig hva det var i farten, men stresset som jeg var svarte jeg ja og håpet alt ville ordne seg). Det skal også merkes at diskene var koblet til et ide-kontrollerkort før, og nå er de koblet rett på HK. Vet ikke om dette har noe å si. Når det kommer til OS, har diskene virket strålende i Vista før, selvom de ble formatert i XP.

Ellers vil jeg bare si tusen takk for hjelpen så langt :)!!

Endret av TresPAZ
Lenke til kommentar

Hadde en suntek silicon image ata/133 ide kontroller, nå er den koblet rett til HK som er msi K7N2 Delta2 Platinum (filserver). Kan kontrolleren ha betydning her? Er rimelig sikker på at harddiskene var partisjonert før kontrolleren kom inn i bildet.

Tusen takk for hjelp :)!

Lenke til kommentar

Noe du kan prøve på, slik at du får riktig bilde er følgende:

-kople ide konrolleren på kortet du nå har igjen

-installere drivere

-kople den 80GB disk som du har problemer med.

Kontrollere i diskbehandlingen /sammenligne bilde der med den du har postet, og ellers kjøre lister igjen.

Det vil være av berydning å bekrefte at antall sectorer med Ide kontrolleren og ide kontrolleren på HK er den samme.

Hvis ikke, så er det noe å gå etter for å finne løsningen.

Det andre er: hadde du bare primære partitioner på de diskene?

Og sevlfølgelig at alle diskene dine var ikke behandlet i noe jbod configurasjon. (dvs at alle fire disker du hadde var ikke som en)

Lenke til kommentar

Hei igjen!

Beklager, har vært litt mye de siste dagene, så har ikke rukket å surfe innom! Jeg tok å brukte get data back for NTFS på 80 gig'en, og fikk restoret de viktigste filene på den. Tror muligens det må være noe fysisk feil med disken ettersom den lager litt rare lyder fortiden. Når det kommer til de andre diskene koblet jeg de til en etter en, og brukte et genialt program som heter PTDD Partition Table Doctor 3.5, noe som virkelig gjorde susen. Etter jeg hadde brukt dette programmet og disken ble vist i min datamaskin, måtte jeg bare "ta over" rettighetene på disken igjen slik at jeg fikk tilgang til filene på den. Gjentok denne prosedyren med alle diskene, og resultatet: great success!!

Ellers vil jeg bare si tusen takk for god hjelp og gode innspill, hårek og wiberos!!

/E

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...