Gå til innhold

Rakettmorroa er over, nyttårsaften ødelagt?

Anbefalte innlegg

Nå er det jo bare lov med fyrverkeri en dag i året. Det i seg selv er vel en streng nok regel. Om det hadde vært lov med fyrverkeri året rundt hadde det vært mange færre skader per dag.

Feil. Når fyrverkeri er lovlig varierer fra kommune til kommune. Store andeler av "vanlige folk" fyrer altså av fyrverkeri ulovlig. I noen kommuner er det tillatt fra 18-02 nyttårsaften. Andre steder er det et kortere tidsrom som er tillatt. Dessuten finnes det ofte begrensninger på hvor det er tillatt (og som oftest er det ingen som bryr seg om det heller). I Oslo er det f. eks. ikke tillatt med fyrverkeri innenfor ring2 (tror jeg det var).

Forøvrig er strafferammen for ulovlig bruk av fyrverkeri bøter og/eller fengsel i inntil 3 måneder. :)

Da var det skikkelig bomskudd av meg da :p Men om det er vel ingen kommuner hvor man har lov til fyrverkeri året rundt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes ikke det gjør noenting. Har selv opplevd å få raketter mot meg og raketter som har sprengt på bakken. Jeg har heldigvis sluppet av med noen ødelagte klær og brannsår, men ser ikke vitsen med å forby bare den ene typen.

En øyelege regna med at det kom til å bli minst like mange skader i år. Batterier er jo liksom tryggere, men det skjer feil med dem og. De velter, eller sprenger på bakken og de er ganske mye kraftigere enn vanlige raketter.

Lenke til kommentar

Det er nok ikke det nei! Men man kan søke politiet/brannvesenet om dispansasjon. Her er en fin oversikt over lokale bestemmelser. Den er dog fra 2004. Reglene for f. eks. Oslo er

I Oslo er det forbud mot:

- bruk av luftbomber og smellende fyrverkeri som kinaputter, knallskudd o.l.

- oppskyting av fyrverkeri fra verandaer, balkonger o.l.

- oppskyting av raketter, effektbatterier o.l. i de deler av Oslo som ligger

innenfor Ring 2 (Kirkevei-ringen).*

Lenke til kommentar
hehe, hvis ingen bryr seg om de eksistrende reglene, hva får folk til å tro at man vil bry seg om de nye?

Fyrverkeri er lov på to dager i året. En stund den 1.1 og en stund den 31.12 :)

Forhåpentligvis vil folk etterhvert våkne og skjønne at dette ikke fungerer dersom man ikke forholder seg til regelverket.

-Hver gang man fyrer av en rakett utenom det tillatte tidspunktet er man med på å ødelegge tradisjonen.

-Hver gang man ikke forholder seg til lokalt regelhverk om hva som er tillatt hvor er man med på å ødelegge tradisjonen.

-Hver gang man fyrer av en raketter etter å ha drukket alkohol er man med på å ødelegge tradisjonen.

-Hver gang man importerer ulovlig fyrverkeri er man med på å ødelegge tradisjonen.

De siste 10 årene har skader voldet av fyrverkeri eksplodert. (pun not intended) Da er det jo ikke rart at man forsøker å gjøre noe med det. Dersom "folk flest" faktisk hadde forholdt seg til regelverket, og det bare var noen få "enkeltindivider" som gjorde ugagn, så hadde det ikke vært et problem.

Personlig skulle jeg sett at alt fyrverkeri hadde serienummer og at man ble registrert ved salg. Dette hadde hatt store fordeler:

-Svært lett å oppdage steder som selger fyrverkeri til mindreårige.

-Man må stå til ansvar for det man gjør. Raketten din som går inn i et vindu innenfor en forbudssone, kan spores tilbake til deg, og du må stå til ansvar.

Om noe slikt hadde fungert i praksis er jeg usikker på. Men jeg mener det er en smart ide.

Lenke til kommentar
Det er pinneraketter som gir de alvorligste skadene og hver tredje som blir skadet er en tilskuer og ikke en "idiot som tømmer rakett for krutt". Hadde folk bare skadet seg selv så hadde jeg ikke brydd meg, men det går ut over andre og det går ut over materielle verdier også.

Nemlig. Om tilfeldig forbipasserende mennesker og hus ikke hadde vært utsatt, hadde jeg vært førstemann i anti-antifyrverkerimarsjen. Hvem kan vel være misfornøyd med at mongodotter sprenger seg selv og ikke sprer de ekle genene sine videre? Forutsetter selvfølgelig at de gjør en skikkelig jobb, og ikke bare ender opp med en ødelagt hånd og et implodert øye. Hvis det ikke skal gjøres skikkelig, kan man bare la være.

Endret av psilocybe
Lenke til kommentar

Skal vi se:

- Tradisjon

- Kultur

- Det er faktisk gøy (viktig argument forsåvidt)

- Ikke innskrenke rettighetene til folket enda mer?

Vi får lov til å fyre opp raketter en gang i året. Hvorfor skrenke inn rettighetene enda mer.

Og det aller viktigste: Hvor effektivt blir dette forbudet? Vil det forhindre de verste skadene? Jeg tviler sterkt og dette fører bare til ett stort svart marked og masse ulovlig hjemmelagede produkter.

Men sånn forøvrig, selv som trådstarter så gidder jeg ikke skrive under på "oppropet".

Endret av Rampage
Lenke til kommentar

faen og noen av dere overdriver!?! skulle tro at nyttårsaften var dommedagen på jord jo! Det skjer ulykker hver dag hvert år.. nyttårsaften inkludert.. sånn er det! er ikke en eneste regel eller forbud som kan forhindre dette.. folk blir skadet eller drept på lørdager fordi da er det festing og fyll over alt, nytter ikke forby alkohol av den grunn! skjønner ikke hvorfor dere skal skrike "LIVSFARE!!" rundt nyttårsaften, når dagliglivet selv er slik! La nå folk få ha det gøy..

Lenke til kommentar
Problemet er vel ikke at det ikke finnes argumenter både for og imot et forbud, problemet er vel hvilke argumenter man mener skal veie tyngst.

Det er nok saken kjerne ja.

Det blir ofte heftig debatt når man får forskjellige konklusjoner av de samme observasjonene :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
faen og noen av dere overdriver!?! skulle tro at nyttårsaften var dommedagen på jord jo! Det skjer ulykker hver dag hvert år.. nyttårsaften inkludert.. sånn er det! er ikke en eneste regel eller forbud som kan forhindre dette.. folk blir skadet eller drept på lørdager fordi da er det festing og fyll over alt, nytter ikke forby alkohol av den grunn! skjønner ikke hvorfor dere skal skrike "LIVSFARE!!" rundt nyttårsaften, når dagliglivet selv er slik! La nå folk få ha det gøy..

Riktig, det finnes et vell av ukontrollerbare måter man kan skade seg selv, eller andre på. Så derfor kan vi vel begrense de tilfellene som er mulige å kontrollere?

Lenke til kommentar

Blir fr dumt å tro at man kan forby alt som kan skade.. var på danskebåten og festa i helga, da møtte jeg på så mange drita fjortiser atte fy! dessuten satt alle å røyka på lugarene..

forbud? ja det fårn si!! må man komme tilbake fra eventyrland å se realiteten i at fulle folk gir faen i alle forbud! Akkurat nå sitter det tusenvis av folk og røyker hasj... hæppi nju jer

KermitSmokes.gif

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Det kan oppfattes som et forbud, men kan vel like gjerne forståes som verging av uskyldige. Fyrverkeri er så vidt jeg vet sprengstoff, og ellers når slikt skal behandles så kreves det sertifisering. Dessuten er det vel forbudt å drikke seg snydens før man kauker varsko her! Og begraver noen hundre meter med trafikkert motorvei. Hvis man skal jakte så kreves det også sertifisering. Så i alle andre henseender godtar vi en viss kontroll, men når det kommer til nyttårsfesten så er det liksom for jævlig at noen kan være så lumpne at de vil ha en slutt på unødvendige ulykker. Forstå det den som kan!?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...