^fmj Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 Hvis vi skal forby alt vi ikke er avhengig av blir listen VELDIG lang du. Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 Vel, det er ikke "alt" som lemlester og tar livet av uskyldige mennesker hvert eneste år. Lenke til kommentar
cp-nilsen Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 Årets første idiotiske fyrverkeriulykke, men pyttsan, det finnes så meget raffe greier i slagfast plast, som kan skaffes. Så stå på! I ettermiddag skjedde det en eksplosjon i et bolighus i Tekse i Lund kommune i Sør-Rogaland, og huset ble satt i brann. Fem personer ble skadd i eksplosjonen, som skal skyldes uvøren omgang med fyrverkeri. - Fem er skadd. Tre av dem har lette skader, en av dem har splintskader, mens en annen mistet foten, sier operasjonsleder Brit Randulff Karlsen i Rogaland politidistrikt til Dagbladet.no. dagbladet.no Hehe. Nå var nok ikke dette et fyrverkeri-uhell "Tre av dem har lette skader, en av dem har splintskader" Her snakker vi nok god gammeldags rørbombe, hva slags fyrverkeri gir splinter? "Eksplosjonen var så kraftig at huset flyttet seg på grunnmuren" Dynamitt? Vi snakker ihvertfall ikke vanlig klasse III fyrverkeri Lenke til kommentar
arsvendg Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 I dag er det vel like mange branner og skader som skjer av elektriske feil, så burde også elektrisitet forbys??? Elektrisitet er en nødvendighet. Samfunnet er avhengig av den. Stearinlys, som fyrverkeri, er vi ikke avhengig av. Det er til pynt, som en påpekte tidligere i tråden. Om du ikke klarer å se perspektivene i saken du diskuterer så er det kanskje greit å prøve å få det? Om det stemmer at brannvesenet bruker mer resurser på nyttårsaften grunnet stearinlys, om stearinlys medfører tap av menneskeliv fremfor tap av syn og om det ødelegger mer materielle verdier (hus som brenner) så er det noe man må ta til etteretning. For da blir det hyklersk å være for forbud av raketter men ikke for forbud av noe så trivielt som stearinlys. Om da informasjonen stemmer (jeg var selv ikke klar over det før samtale jeg hadde i går, men har ikke fått sjekket påstanden). Stearinlys er jo her symbolsk med om man er i stand til å sette ting i perspektiv eller ikke. Det skal ikke så mye til for å se relevansen. Det spørs om man er opptatt av å sette ting i perspektiv eller om man er opptatt av å ignorere slikt. Om man ikke er villig til å bruke argumentene i denne saken i en sak som er ganske så lik så kan man spørre seg selv om hykleriet og inkonsekventheten har tatt overhånd. Enten er man mann (eller kvinne) nok til å stå bak sine argumenter eller så er man det ikke. Selektiv hukommelse eller selektiv bruk av argument er synonymt med ignoranse. Ignorance is a bliss. Om denne informasjonen stemmer og om jeg kommer til den konklusjonen at fyrverkeri burde være forbudt også på nyttårsaften så setter det en presedens i mitt liv og mine meninger. Det vil ha en effekt på hva jeg mener om andre lignende faremomenter og jeg vil bruke de samme argumentene i lignende tilfeller. For å unngå å ty til hykleri. Folk kan jo forsøke å være litt konsekvent i sine liv, det skader ikke. Spørs om man er villig til å se horisonten eller om man har tunnelsyn her i livet. Perspektiv er noe flere helt klart burde prøve å lære litt om. Et fint nyttårsforsett vil jo være å prøve å se ting i litt sammenheng, så kanskje man klarer å se "The big picture". Å sette ting i perspektiv kan vel ikke være å sammenligne stearinlys og fyrverkeri... Ja, det er mange skader som skjer pga. stearinlys, men det er på grunn av idioter som ikke slokker lysene eller pynter lysene med masse dritt som tar fyr. Et stearinlys kan ikke kastes/sendes inn i en folkemengde og føre til store skader og fordervelse, men det kan kanskje føre til en brann... hvis folk ikke passer på stearinlyset de tenner på. Dette var det i sin tid kampanjer på at folk måtte huske på, men har ikke sett noe til dette i de siste årene... kanskje fordi det faktisk er mindre slike branner enn det var før... muligens fordi vi har lært oss å slukke lysene. Jeg klarer ikke å forstå hvordan du kan sammenligne stearinlys og fyrverkeri. Det brennes utrolig mye stearinlys i de norske hjem uten at det fører til skader. Fyrverkeri sendes opp en dag i året, og så er det bare å vente på at meldingene om skader tikker inn. Det er da ikke lov for vanlige norske kvinner og menn å ha våpen eller sprengstoff uten tillatelse heller, og fyrverkeri kan heller sammenlignes med dette enn med stearinlys. Slik argumentasjon som at hvis vi forbyr en ting, så må også dette forbys er ikke holdbar. Skal vi holde på slik, så vil det aldri bli fattet noen forbud mot noenting. Vi kan jo si f.eks. at hvis vi ikke forbyr alkohol så kan vi heller ikke ha forbud mot narkotika... det er vel i lik størrelsesforhold som stearinlys vs. fyrverkeri... Vi må vel også åpne opp for at alle og enhver kan kjøpe/behandle sprengstoff og våpen uten tillatelse, siden det er tillatt for alle å kjøpe og sende opp raketter en dag i året. Det er klart man må se ting i sammenheng og perspektiv, men da må man sørge for å ha et korrekt perspektiv, og ikke bare et perspektiv for å argumentet sin del. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 (endret) hvis det kun gjelder skader så burde alkohol og tobakk forbys før fyrverkeri. hva skal man finne på når fyrverkeriet forsvinner ? moralen sier at har man ikke det ( inkludert ikke å få tak i) så lager man det. det gjelder sprit, tobakk ( egentlig narkotika og alle slags rusmidler ) og fyrverkeri. resultatet kan for bli langt alvorligere konsekvenser nå ingen lenger har kontroll over hva som skjer nyttårsaften er såpass spesiell at da forventer man å ha skaffet seg fyrverkeri hvis man har lyst. det er da man har behovet . da kan man ikke sammenligne men resten av året likevel så går det hel fint å sammenligne med de andre tingen i samfunnet det er store restriksjoner på . hovedpoenget med kurset som jeg nevnte tidligere er ikke å straffe alle bryter reglene men lære folk respekt for fyrverkeri. Klarer du å gjøre deg enda mere uforståelig? hva er det du ikke forstår ? til der andre : hvis man misbruker f.eks et stearinlys så kan det faktisk volde alvorlige skader - også på folk - ikke bare brann så er de også slik at fyrverkeriet ikke bare blir brukt nyttårsaften mellom kl 18.00 og 02.000 men fra første dag når utsalgene åpner. det er bare å åpne ytterdøra og så høre etter Endret 2. januar 2008 av elg-elg123 Lenke til kommentar
_Daniel_ Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 Jeg klarer ikke å forstå hvordan du kan sammenligne stearinlys og fyrverkeri. Det brennes utrolig mye stearinlys i de norske hjem uten at det fører til skader. Fyrverkeri sendes opp en dag i året, og så er det bare å vente på at meldingene om skader tikker inn. Har ikke lest så mye igjennom, men er litt enig med Dotten når du ser på det sånn at iløp av et år, kan stearinlys forårsake like mange og arvorlige skader som det fyrverkeri kan gjøre iløp av en dag.. Men stearinlys er vel så farlig som fyrverkeri ved uvettig bruk ( følger ikke med/forlater rommet med lyset ol. ) Om det først skulle starte å brenne, kan det gi store skader og iverstefall kan liv gå tapt.. Selvsagt kan dette skje med raketter og annet fyrverkeri, men om man bruker det riktig, setter det stødig, så er sjangsene ganske små.. Akuratt like små som det med stearinlys så lenge man har oppsyn etter det. Så jeg vil si at det kan sammenlignes.. Lenke til kommentar
_Daniel_ Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 hvis det kun gjelder skader så burde alkohol og tobakk forbys før fyrverkeri. hva skal man finne på når fyrverkeriet forsvinner ? moralen sier at har man ikke det ( inkludert ikke å få tak i) så lager man det. det gjelder sprit, tobakk ( egentlig narkotika og alle slags rusmidler ) og fyrverkeri. resultatet kan for bli langt alvorligere konsekvenser nå ingen lenger har kontroll over hva som skjer nyttårsaften er såpass spesiell at da forventer man å ha skaffet seg fyrverkeri hvis man har lyst. det er da man har behovet . da kan man ikke sammenligne men resten av året likevel så går det hel fint å sammenligne med de andre tingen i samfunnet det er store restriksjoner på . hovedpoenget med kurset som jeg nevnte tidligere er ikke å straffe alle bryter reglene men lære folk respekt for fyrverkeri. Klarer du å gjøre deg enda mere uforståelig? hva er det du ikke forstår ? Fult enig i det du mener.. Et kurs hvor man får informasjon og regler ol. ang. fyrverkeri, evnt. demostrasjon av hvor farlig og hvor stor skade det kan gjøre om man bruker det med alkohol og uvett. Jeg hadde med glede meldt meg på et sånt kurs om det er det som skal til for å få fyre opp fyrverkeri, for uten blir det ikke noe nyttårsaften for meg. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 hvis det kun gjelder skader så burde alkohol og tobakk forbys før fyrverkeri. hva skal man finne på når fyrverkeriet forsvinner ? moralen sier at har man ikke det ( inkludert ikke å få tak i) så lager man det. det gjelder sprit, tobakk ( egentlig narkotika og alle slags rusmidler ) og fyrverkeri. resultatet kan for bli langt alvorligere konsekvenser nå ingen lenger har kontroll over hva som skjer nyttårsaften er såpass spesiell at da forventer man å ha skaffet seg fyrverkeri hvis man har lyst. det er da man har behovet . da kan man ikke sammenligne men resten av året likevel så går det hel fint å sammenligne med de andre tingen i samfunnet det er store restriksjoner på . hovedpoenget med kurset som jeg nevnte tidligere er ikke å straffe alle bryter reglene men lære folk respekt for fyrverkeri. Klarer du å gjøre deg enda mere uforståelig? hva er det du ikke forstår ? Sammensausing av hobbypsykologi og eget begjær, holdt opp mot allmen sunn fornuft, og statistikk.. Lenke til kommentar
Frigata Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 Til dels også språket.. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 hvis det kun gjelder skader så burde alkohol og tobakk forbys før fyrverkeri. hva skal man finne på når fyrverkeriet forsvinner ? moralen sier at har man ikke det ( inkludert ikke å få tak i) så lager man det. det gjelder sprit, tobakk ( egentlig narkotika og alle slags rusmidler ) og fyrverkeri. resultatet kan for bli langt alvorligere konsekvenser nå ingen lenger har kontroll over hva som skjer nyttårsaften er såpass spesiell at da forventer man å ha skaffet seg fyrverkeri hvis man har lyst. det er da man har behovet . da kan man ikke sammenligne men resten av året likevel så går det hel fint å sammenligne med de andre tingen i samfunnet det er store restriksjoner på . hovedpoenget med kurset som jeg nevnte tidligere er ikke å straffe alle bryter reglene men lære folk respekt for fyrverkeri. Klarer du å gjøre deg enda mere uforståelig? hva er det du ikke forstår ? Sammensausing av hobbypsykologi og eget begjær, holdt opp mot allmen sunn fornuft, og statistikk.. det eneste jeg tenker på er konsekvensene . hverken statistikk, psykologi eller begjær. og så tenker jeg sunn fornuft Lenke til kommentar
HKS Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 Brannen startet trolig i noen søppelcontainere, og spredte seg deretter til en av skolebygningene. Flere vitner har fortalt til både agderposten.no og politiet at de så noen mindreårige gutter leke med fyrverkeri like før det begynte å brenne i 20-tiden i går kveld. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=192421 Nå ser det også ut som noen 16-17 åringer har fått fatt i noe fyrverkeri og tent på en skole i Arendal mens de lekte med fyrverkeriet. Resultetet: Over 500 elever uten skole, og skader for flere millioner... Nok en grunn til at så farlige eksplosiver ikke bør selges til vanlige privatpersoner! Lenke til kommentar
ArmenMinAU Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 Jeg synes egentlig det er såpass få skader til at det i hele tatt er noen vits i å forby det. Selv synes jeg det å gjøre det lovlig hele året ville vært en flott idé. Lenke til kommentar
Frohman Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 1. batterier blir plukket fra hverandre og løpt rundt og lekt med. Det er her problemet ligger, det er ikke i pinnerakettavdelinga. Nei. Jeg tipper over 75% av alle ulykkene skjer pga. div. pinneraketter som blir skutt ut av munn, hånd og rompehull av ravende fulle folk, på byen. Lenke til kommentar
Mrpusten Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 Forby å kjøre bil. Man kan få en splint i øyet. Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 2. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2008 1. batterier blir plukket fra hverandre og løpt rundt og lekt med. Det er her problemet ligger, det er ikke i pinnerakettavdelinga. Nei. Jeg tipper over 75% av alle ulykkene skjer pga. div. pinneraketter som blir skutt ut av munn, hånd og rompehull av ravende fulle folk, på byen. Dette mener du seriøst? Lenke til kommentar
pwnde Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 (endret) And now, a unicorn chaser (via Gizmodo). Det ser jo unektelig veldig, veldig pent ut, men samtidig er det jo trist at en eller annen plass på det bildet så er det sikkert en eller annen som har skadet seg selv eller noen andre. Endret 2. januar 2008 av pwnde Lenke til kommentar
arsvendg Skrevet 3. januar 2008 Del Skrevet 3. januar 2008 Jeg klarer ikke å forstå hvordan du kan sammenligne stearinlys og fyrverkeri. Det brennes utrolig mye stearinlys i de norske hjem uten at det fører til skader. Fyrverkeri sendes opp en dag i året, og så er det bare å vente på at meldingene om skader tikker inn. Har ikke lest så mye igjennom, men er litt enig med Dotten når du ser på det sånn at iløp av et år, kan stearinlys forårsake like mange og arvorlige skader som det fyrverkeri kan gjøre iløp av en dag.. Men stearinlys er vel så farlig som fyrverkeri ved uvettig bruk ( følger ikke med/forlater rommet med lyset ol. ) Om det først skulle starte å brenne, kan det gi store skader og iverstefall kan liv gå tapt.. Selvsagt kan dette skje med raketter og annet fyrverkeri, men om man bruker det riktig, setter det stødig, så er sjangsene ganske små.. Akuratt like små som det med stearinlys så lenge man har oppsyn etter det. Så jeg vil si at det kan sammenlignes.. Jeg kan ikke si meg enig i at dette kan sammenlignes, men da må vi vel bare være uenig. Stearinlys: Hvis du setter opp et stearinlys og følger med det så er det meget liten sjanse for at noe galt skjer, uvettig bruk av stearinlys øker sjansene en del. Fyrverkeri: Selv om du setter opp dette aldri så sikkert, så fort du har tent på lunta mister du all kontroll på hvor den raketten tar veien. Sjansen for at dette skjer er selvsagt mindre når det er satt opp på en god måte, men det er dog snakk om et prosjektil som kjapt kan endre retning uten at det er meningen. Så fort lunta tennes på en rakett sier du fra deg all kontroll på den, for så fort den raketten tar av kan ikke en rakett slukkes. Da må du bare håpe på det beste og se hvor den drar. Som regel drar den rett til værs, men har selv sett at det ikke alltid er tilfelle. Dette er når alt er satt opp så sikkert som mulig, og alle er edru. Så kommer vi til nyttårsaften når mange ikke er edru når de sender opp raketter, og det ikke alltid er satt opp på en forsvarlig måte.... Ja, kanskje er det mer skader gjennom året av stearinlys, men jeg mener at potensialet en rakett har for å gjøre skade er så mye større enn et stearinlys i utgangspunktet har, selv om begge brukes på en forsvarlig måte. Derfor er min mening at dette ikke kan sammenlignes. Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 3. januar 2008 Del Skrevet 3. januar 2008 Helt enig med sistnevnte. Noen som så på nythetene der det var bilder fra diverse forsamlinger på nyttårsaften? Galskap! Eneste jeg syntes er synd dersom man totalforbyr alt fyrverkeri er at det er en drøss med mennesker som mister jobben. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 3. januar 2008 Del Skrevet 3. januar 2008 Jeg klarer ikke å forstå hvordan du kan sammenligne stearinlys og fyrverkeri. Det brennes utrolig mye stearinlys i de norske hjem uten at det fører til skader. Fyrverkeri sendes opp en dag i året, og så er det bare å vente på at meldingene om skader tikker inn. Har ikke lest så mye igjennom, men er litt enig med Dotten når du ser på det sånn at iløp av et år, kan stearinlys forårsake like mange og arvorlige skader som det fyrverkeri kan gjøre iløp av en dag.. Men stearinlys er vel så farlig som fyrverkeri ved uvettig bruk ( følger ikke med/forlater rommet med lyset ol. ) Om det først skulle starte å brenne, kan det gi store skader og iverstefall kan liv gå tapt.. Selvsagt kan dette skje med raketter og annet fyrverkeri, men om man bruker det riktig, setter det stødig, så er sjangsene ganske små.. Akuratt like små som det med stearinlys så lenge man har oppsyn etter det. Så jeg vil si at det kan sammenlignes.. Jeg kan ikke si meg enig i at dette kan sammenlignes, men da må vi vel bare være uenig. Stearinlys: Hvis du setter opp et stearinlys og følger med det så er det meget liten sjanse for at noe galt skjer, uvettig bruk av stearinlys øker sjansene en del. Fyrverkeri: Selv om du setter opp dette aldri så sikkert, så fort du har tent på lunta mister du all kontroll på hvor den raketten tar veien. Sjansen for at dette skjer er selvsagt mindre når det er satt opp på en god måte, men det er dog snakk om et prosjektil som kjapt kan endre retning uten at det er meningen. Så fort lunta tennes på en rakett sier du fra deg all kontroll på den, for så fort den raketten tar av kan ikke en rakett slukkes. Da må du bare håpe på det beste og se hvor den drar. Som regel drar den rett til værs, men har selv sett at det ikke alltid er tilfelle. Dette er når alt er satt opp så sikkert som mulig, og alle er edru. Så kommer vi til nyttårsaften når mange ikke er edru når de sender opp raketter, og det ikke alltid er satt opp på en forsvarlig måte.... Ja, kanskje er det mer skader gjennom året av stearinlys, men jeg mener at potensialet en rakett har for å gjøre skade er så mye større enn et stearinlys i utgangspunktet har, selv om begge brukes på en forsvarlig måte. Derfor er min mening at dette ikke kan sammenlignes. Som en liten tankevekker til det du sier her, så er det ikke så lenge siden sist jeg hørte om bl.a telys som rett og slett eksploderte. Så det finnes feilvare i den leiren også. Behandler man fyrverkeri slik det skal så er det veldig liten sjanse for at noe går galt. Selv med all min eksperimentering med å plukke fra hverandre, blande forskjellig innhold fra forskjellige raketter og batterier til å lage krutt og diverse selv - så har jeg aldri skadet hverken meg selv eller andre. At fyrverkeri blir utsatt for uvettig bruk er ikke fyrverkeriets skyld. Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 3. januar 2008 Del Skrevet 3. januar 2008 Hjelper ikke om du er edru og behandler fyrverkeriet slik som det skal, så lenge en eller annen full idiot tyve meter fra deg ikke gjør det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå